John & Ella

Dominicaanse Republiek 2022

Hier gaat alles zijn gangetje op een Dominicaans tempo. Trager dan in Nederland dus met voornamelijk shirt-short-slippers. Wij wonen in een studio onder het huis van Hubert en Didi (zus van John) die hier al 30 jaar s'winters wonen. Het terras biedt uitzicht door de palmen naar de zee. Ontbijten hier iedere dag lekker in de schaduw. Helaas heeft John heel veel pijn zijn z'n rug. Een masseur van hier (nou ja, een Canadees) heeft nog niet echt geholpen. We doen het rustig aan, wat ook makkelijk kan als je toch twee maanden de tijd hebt.

Soms wandelen we naar Sosúa en gaan daar naar een privé strand (Didi heeft daar ook een appartement, dat momenteel verhuurd is). Daar liggen we dan heerlijk in de schaduw onder de palmbomen en luisteren naar de geluiden van de oceaan. Uiteraard zwemmen we ook daarin. Ondanks of misschien wel dankzij flinke regenval in de afgelopen tijd is het heerlijk hier. De temperatuur is super en de oceaan is geweldig. Overigens best een uitdaging om erin te gaan en er weer uit te komen. Je moet echt goed kijken wanneer er even minder hoge golven zijn en dan heel snel zijn. Maar het is de moeite waard!!!

Meestal drinken we nog wat met Hubert en Didi en rijden dan met hen mee terug. De berg op wandelen is beduidend minder aantrekkelijk. Of we gaan naar het publieke strand (Sosua playa), wat heel gezellig is met veel barretjes en restaurantjes en eveneens grotendeels onder de bomen. We zijn een dag naar Puerto Plata gegaan, een museumpje bekeken, de roze straat bezocht, een andere straat bedekt met opengeklapte paraplu's en het fort.

8 Maart een tocht gemaakt naar een ecologisch park. In de tuin groeit en bloeit van alles: kruiden, fruit, groenten. Ze hebben een eigen visvijver, al betwijfel ik of de vis die wij daar hebben gegeten ook uit hun eigen kweek komt. Er wonen ook twee grote reptielen, een krokodil, pauwen, schildpadden en een boa constrictor. Heb geleerd dat een boa erg nuttig is (eet muizen en ratten) en niet gevaarlijk. Maar echt van harte had ik dat beest niet in mijn armen. Het "restaurant" is in de bomen gemaakt en ook hebben ze hier volgens eigen zeggen de enige boomhut ter wereld in/om palmbomen. Verder hebben we daar een boottocht gemaakt over de rivier naar de monding met de zee. Altijd imponerend hoe krachtig water is.

9 Maart ben ik 's morgens met Didi gaan golfen in Puerto Plata bij Golf Playa Dorada met caddy die allerlei aanwijzingen gaf en steeds het golfballetje iets prettiger plaatste. John is gaan wandelen. Zijn rug gaat veel beter, maar golfen was toch teveel uitdaging. 's Middags zijn Didi en John opnieuw naar de masseur gegaan en ik heb mij weer zeer goed vermaakt op het privé strand.

's Avonds hebben we samen met Hubert en Didi gegeten in Sosua Club Residencial. De straatkant voor wie wil en de achterkant bij zwembad voor privé gasten. Belangrijkste: het was erg lekker en ook leuk om uit eten te gaan. Tot nu toe kookten we iedere avond zelf.

Zaterdag 12/03 waren we naar het Carnaval in Puerto Plata. Enorme chaos, maar daardoor ook enorme gezelligheid. Opnieuw valt mij op dat de kolossale bilpartij van groot belang is. En..... Maakt niet uit wat voor figuur je hebt: hoe strakker de kleding hoe mooier. Enfin, we kijken onze ogen uit. Ongelooflijk veel kleuren, heel veel bijna bloot, massa's mensen geheel verkleed en heel veel keiharde muziek! Volledige bodypainting, enfin teveel om op te noemen. Was echt een belevenis. Zowel de optocht als alle toeschouwers: veel Dominicanen zijn ook (vooral kinderen) uitgedost met (pikante) kleding en/of maskers.

Zondag 13/03 heeft John een offroad Jeeptoer gemaakt. Helaas was er geen plek genoeg, dus zijn Didi en ik met haar auto het land in gegaan. Unieke finca gezien waar Duitsers nu 20 jaar wonen ergens midden in het land op een heuvel met prachtig uitzicht. We hebben met de "mannen" geluncht in de Saloon, ook ergens daar in the middle of nowhere. Het landschap is fantastisch mooi. Heel groen, er is duidelijk veel water. In Cabarete op de terugweg wat gesnackt en gedronken op het strand. Heel veel kite-surfers. Wie weet, ga ik dat ook nog proberen.

Dinsdag 15 maart heeft John de pedicure bezocht. Sindsdien is hij reuze gecharmeerd van zijn "zachte" voetjes (maat 46). We hebben over Sosua Playa gebanjerd, Caiparinha's gedronken en later de lekkerste pizza's ooit gegeten in Pizzeria Bologna.

Woensdag 16e zijn we met z'n drieën vertrokken voor een tochtje met 2 overnachtingen richting noord-westen. De eerste stop was in de haven van Luperón: Restaurant Las Velas. Zelfs de bomen waren wit en blauw geverfd. Zag er mooi maar ook erg verlaten uit.

Via Beach Hotel Rancho del Sol (mooi gelegen hotel met tuin en meerdere terrassen) gingen we naar Punta del Castillo in La Isabela, de plaats waar Columbus voor de 2e keer aan land kwam. De eerste lichting van 40 man die was achtergebleven in Haïti bij La Nativida waren allemaal dood (tropische ziekten). Punta del Castillo is een volledig natuurlijke haven: ten dele beschermd door het rif en deels een mooie entree voor de schepen. We kregen een rondleiding en hebben het museumpje bekeken. Daar waar Columbus woonde, waar de kerk was en de begraafplaats (vele kruizen) met nog een blootgelegd skelet. De katholieken werden liggend begraven met hun handen gevouwen voor de borst, de Taíno indianen (oorspronkelijke bewoners) werden zittend begraven. Uiteindelijk is Columbus 4 x naar Hispaniola (= klein Spanje) gevaren en heeft ervoor gezorgd dat van de oorspronkelijke bevolking weinig meer over is door westerse ziekten, slavernij etc.

Onze tocht ging verder naar Punta Rucia. We hebben de overnachting geboekt bij Hotel Corales. De eigenaar René is een vriend van Didi. We hebben ingecheckt en zijn direct naar Playa Ensenada gegaan. Veel Dominicanen met veel eigen muziek, maar John z'n neus vond een uitstekend strandtentje (bij Teo) waar we alle drie een andere, maar de lekkerste vis salades hebben gegeten. Terug bij het hotel hebben we net de zonsondergang gemist, maar wel heerlijk op ons eigen terrasje wat gedronken.

De volgende ochtend was na het riante ontbijt (pannekoeken, roerei, vers fruit, thee, koffie, mangojam, kaas, vlees) een boottocht gepland naar Isla de Arena om te gaan snorkelen. De oceaan is zo helder dat je bijna overal tot de bodem kon zien. Het eilandje is qua omtrek 160 stappen groot. Prachtige vissen gezien. Die worden door de Dominicaanse gidsen gelokt met voer en wij toeristen snorkelen daar dan tussen door. Gelukkig waren wij er vroeg en dus één van de eersten.

Later zagen we heel veel boten komen, maar toen waren wij alweer op de terugweg via de Mangroven waar onze gids heel behendig maar met vliegende vaart door de bochten voer. James Bond films vallen in het niet.

Terug naar het hotel, douchen (zout en zand wegspoelen) en daarna naar een prachtig natuurgebied waar o.a. zeekoeien te zien zijn. We hebben er twee zien zwemmen (dwz de ruggen) en verder helaas niet. Maar de omgeving van Observatorio de Manaties is groen, verlaten, veel vogels, nou ja: gewoon ook weer mooi!

Daarna zijn we gaan chillen bij Paradise Island Beach Resort. Hier moet je entree betalen, maar dan heb je ook heerlijke bedden, bediening, beschermde (stukje afgezette) oceaan. En ook hier weer bijna niemand.

's Avonds hebben we in ons hotel bij René gegeten. Hij kan als de beste koken. We zaten heerlijk buiten in de tuin met een fijne wind en gewoon genieten! Op het terrasje voor onze hotelkamer zaten twee jonge stelletjes en ook een van oorsprong Afgaan kwam erbij. Gezellig gekletst.

De volgende dag gingen wij huiswaarts, maar dan wel via Guananica. Daar zou een mooie natuurwandeling zijn. Nou, er was een krakkemikkig stoeltje dat via een koord over een bijna droge rivier ging. Didi en John durfden niet op het stoeltje, dus het was aan mij om op verkenning uit te gaan. Aan de andere kant was…….. niets! Twee soort van keukens, maar dan wel heel primitief en al heel lang niet gebruikt en een met prikkeldraad versperd pad, waarachter de natuur zijn gang was gegaan. De Dominicaan was er erg trots op.

In Imbert zijn we beland bij Mega Adventures. Daar konden we meedoen met een buffet voor een groep toeristen, die aansluitend gingen paardrijden, ziplinen, etc. Wij zijn door de tuin gewandeld waar allerlei soorten bomen en planten de keuken voorzien: grapefruit, ananas, kokosnoten, mango's, limoenen, etc.

De rest van de terugweg ging over offroad wegen (goede massage voor de rug van John). De uitzichten zijn prachtig: vele kleuren groen en bergen en bomen en gras etc. aan de ene kant en aan de andere kant wat meer bebouwing, ook groen en in de verte de oceaan. We reden over een soort van bergkam met als tegenliggers voornamelijk koeien, buffels, geiten en lokalen.

Af en toe is een brug ingestort, maar in de buurt weer een alternatief gemaakt. Samengevat was het erg de moeite waard. We hebben de tocht afgesloten bij Stevens Bar met taartjes en antioxidante drankjes.

Tot slot gezwommen bij Infinity in de oceaan (John in het zwembad), met Hubert wat gedronken met met z'n viertjes gegeten op het terras van Pirates Bay, uitkijkend over de baai.