Poiana cu narcise de pe Muntele Saca, în amonte de Valea Vinului, în Munţii Rodnei

continuare de la

Satul nefiind foarte lung ajungem destul de repede la o intersecţie unde un panou arată direcţia spre Poiana cu narcise (foto 3) iar în spatele lui găsim intrarea în alt traseu turistic, spre aceeaşi direcţie (foto 4). Traseul spre Poiana cu narcise nu are marcaj turistic ci sunt montate din loc în loc folii plastifiate cu săgeţi de culoare neagră şi cu denumirea poienii.

Ne înscriem pe noul drum (foto 5) unde, imediat pe partea dreaptă cum am intrat pe el, găsim un izvor captat (foto 6). La circa 150 m mai sus trecem peste Pârâul Izvorul Roş (foto 7) şi ajungem la o intersecţie (foto 8). Drumul spre Poiana cu narcise este cel din stânga, în urcuş destul de accentuat.

Întâlnim adesea fragi (foto 9) apoi flori care de care mai variate, cum ar fi trei fraţi pătaţi (foto 10). Adesea apar drumuri forestiere laterale sau alte poteci însă drumul pe care trebuie să-l urmăm este bine marcat cu acele săgeţi negre (foto 11). Bogăţia în plante este de nedescris (foto 12).

Drumeagul urcă mai departe şi urmează lungi porţiuni de pădure, binevenite pe vreme caniculară (foto 13). Din loc în loc, acolo unde drumul traversează mici poieni, întâlnim flori care de care mai colorate (foto 14). După 30 minute de urcuş ajungem la intersecţia a două drumeaguri la fel de mari. Putem urca pe oricare din ele, amândouă sunt marcate cu săgeţi negre. Am preferat să ne abatem pe drumul din stânga în sensul de urcuş deoarece este mai puţin abrupt.

Drumul urcă mai departe (foto 15). Găsim o viperă moartă (foto 16). Amintim că vipera, şarpe veninos, nu atacă fără să fie provocată. Dacă ne întâlnim cu ea cel mai indicat este să o evităm sau să o îndepărtăm cu un băţ mai lung sau cu beţele de tură, fără să o rănim.

Urcăm mai departe prin pădure (foto 17) şi într-un luminiş putem admira iar pădurea de foioase (foto 18). Ceva mai sus trecem printr-un loc mai deschis de unde zărim spre nord zona înaltă a masivului (foto 19). Vârful Inău este învăluit în nori. Întâlnim iar frumoasa pălăria cucului sau priboiul (foto 20). Alternanţa de luminişuri cu pădurea întunecată este de mare efect (foto 21).

După o oră de la începutul traseului trecem prin poieniţa din imaginea 22. Din acest loc, spre stânga, se poate ajunge la Peştera Baia lui Schneider. Urcăm mai departe pe drum (foto 24); pădurea dă semne că se răreşte.

Ceva mai sus depăşim un loc deschis de unde se oferă o minunată perspectivă spre zona înaltă din vecinătatea Vârfului Inău. Se văd foarte bine Coasta Netedă (foto 25) precum şi partea ce duce spre Vârful Inău (foto 26), în continuare învăluit de nori. Iată o panoramă spre dreapta Inăului (foto 28).

Mai departe drumul urcă la fel de accentuat (foto 29) iar intersecţiile care apar sunt bine semnalizate. Zărim în depărtare creasta care coboară de pe Vârful Roşu spre satul Şanţ (foto 30). Iată şi locul în care vom ieşi din pădure (foto 31).

Ajungem în golul alpin unde frumuseţea peisajului ne lasă fără cuvinte (foto 32). Chiar la intrarea în vastele poieni suntem întâmpinaţi cu flori (foto 33).

Mai urcăm câteva minute pe lângă gardul unei stâni şi ajungem la o stână părăsită (foto 34). Privim spre nord (foto 35) apoi ceva mai spre dreapta unde zărim cele trei vârfuri mari din această parte a Rodnei, Inău (2279 m), Ineuţ (2222 m) şi Roşu (2113 m) (foto 36),  descrise la https://sites.google.com/site/romanianatura63/home/carpatii-rasariteni/rodnei/din-pasul-rotunda-pe-varful-ineut-prezentare-amanuntita-muntii-rodnei. Am realizat şi un scurt film aici:  https://youtu.be/BRpCkuHdV_E.

În continuare traseul este mai domol şi se observă poteca aflată pe curba de nivel (foto 37). Înspre sud-vest zărim în depărtare Vârful Heniu Mare (1611 m) din Munţii Bârgăului   (foto 38, https://sites.google.com/site/romanianatura47/home/carpatii-rasariteni/bargau/muntii-bargau-iarna-cel-mai-inalt-varf).

Peisajul este minunat (foto 39). Trecem de un mic izvor îngrădit în dreptul căruia zărim pe un brad viitoarele conuri (foto 40). Iată stâna părăsită fotografiată din dreptul izvorului (foto 41).

Traseul este lejer de acum şi trecem pe lângă alt izvor (foto 42). Spre stânga noastră în ultimul plan zărim zona unde sunt narcisele. Mai avem însă de parcurs câteva sute de metri până acolo (foto 43). Depăşim un alt izvor (foto 44) şi sub un brad răsturnat (foto 45) găsim o mică cascadă (foto 46).

Ieşim din scurta porţiune de pădure pe care am traversat-o şi în dreapta noastră, ceva mai sus, zărim primele narcise (foto 47). Am făcut aproape 3 ore din Valea Vinului până aici. Urcăm cu atenţie pe una din potecile care duc la narcise (foto 48). Deşi sunt pe trecute, ele înflorind mai devreme în acest an, sunt încă în număr mare (foto 49).

Ne deplasăm cu mare atenţie, să nu le călcăm (foto 50). Narcisele alternează cu alte flori viu colorate (foto 51) însă ele predomină zona (foto 52).

Trecem de o mică porţiune de abrupt (foto 53) şi urcăm pantele Masivului Saca (foto 54). Panta este destul de mare însă verdele crud şi albastrul cerului sunt argumente suficiente pentru a nu simţi oboseala (foto 55).

Iată narcisele răspândite pe această pantă (foto 56, 57). Sunt orientate mai toate cu faţa spre sud (foto 59). Arealul lor se termină mai sus (foto 60).

Găsim un izvor (foto 61) apoi coborâm încet spre poteca pe care am ajuns aici, printre narcise (foto 62). Spre sud se văd în depărtare Munţii Căliman (foto 63).

De aici observăm iar cât de mari sunt pantele spre Valea Saca (foto 64). Mergem în zig-zag printre narcise (foto 65) şi admirăm şi poienile din vecinătatea noastră (foto 66). Din nou zărim pe un brad conurile care vor creşte în acest an (foto 67). E foarte greu să te desprinzi de acest peisaj (foto 68).

O dată ajunşi în poteca pe care am venit până aici avem ca variante de coborâre refacerea drumului în sens invers sau continuăm pe potecă şi coborâm spre stânga, sud-est, pe Valea Secii.

în final, un extras de la