El curs 2018-2019 va arribar del bracet d'una novetat que ca inquietar a bona part de la comunitat educativa: el Departament d'Educació va publicar una nova Ordre per regular la manera com s'avaluaran els aprenentatges dels alumnes que cursen l'ESO. En vaig fer una lectura, de la qual en vaig extreure una sèrie d'idees i, aquí, us en faré cinc cèntims per si us ajuda.
Si voleu anar al gra
El que resulta fonalmental per sobreviure de l'Ordre és en l'annex 1. Les quatre qualificacions i la recomanació que les acompanyeu de comentaris:
NA: No assoliment
AS: Assoliment satisfactori
AN: Assoliment notable
AE: Assoliment excel·lent
I d'on trec els comentaris? Per definició, haurien de ser concrecions dels tres nivells d'assoliment de les competències d'àmbit. El mateix document de definició de les competències d'àmbit ens dona alguns descriptors de mostra que poden convertir-se en comentaris amb certa facilitat. He capturat els que se citen de la primera de les competències de l'àmbit lingüístic:
En aquest quadre teniu recollits tots els indicadors que, sota el meu punt de vista, són una font magnífica per ajustar descriptors i endreçar els comentaris que poden acompanyar les qualificacions.
L'origen de l'Ordre
Si sou d'aquells professionals que volen entendre per què fan les coses, el primer que em sembla important és saber d'on ve tot això d'avaluar les competències. Us pot ser útil un text d'aquest mateix web, relatiu al currículum de l'ESO. Caldria fer una mica d'història:
1. Primer va arribar la indicació d'incorporar les 8 competències bàsiques a la nostra tasca diària des de totes les àrees.
2. Com que no ens en vam sortir, el Departament va anar desplegant les competències pròpies de cada àmbit (les teniu a l'xtec).
3. En el currículum de 2015, aquestes competències ja eren el nucli dels aprenentatges esperats i els continguts clau se situaven com a suport per assolir-les.
4. La nova Ordre d'avaluació institucionalitza que avaluem justament les competències d'àmbit i deixem en un segon pla els continguts (ep, que jo no ho veig clar, però diria que és així).
Primera conclusió: oblideu-vos de les 8 competències bàsiques inicials en les programacions, estan desfasades.
Segona conclusió: es continua pensant en qualificar per matèries, no de manera globalitzada.
Què haurem d'avaluar els professors?
Hi ha una cita de l'Ordre que no em puc estar de transcriure: "L'avaluació s'ha de dur a terme d'acord amb el model competencial de l'aprenentatge implementat pel treball col·legiat de l'equip docent" (3.2.). És a dir, que si en el vostre centre ja treballeu amb un model competencial i els equips docents, de forma col·legiada, estructuren el que es fa a les classes, ho teniu pràcticament enllestit. Si no és així (que em temo que passa en alguns llocs), ja sabeu per on heu de començar: instaureu un model competencial entre tots els membres de l'equip docent.
Un cop fet això, cada professor haurà d'avaluar el següent:
- una qualificació (més comentaris) sobre l'assoliment de les competències d'àmbit de la seva matèria.
- una aportació (més comentaris) per qualificar en l'equip docent les dues competències transversals: la competència digital i la competència personal i social.
Tercera conclusió: en la vostra llibreta, heu de tenir evidències per avaluar la vostra matèria i aquestes dues competències transversals (que s'haurien de coordinar en l'equip docent, sempre que no hi hagi altres temes interessants en el debat de les reunions).
A més a més, se'ns demanarà cada trimestre que fem comentaris sobre el nivell d'assoliment i al final de curs, aportacions per al consell orientador, el que vol dir que a banda de les "notes" cal tenir "anotacions".
Quarta conclusió: per a cada alumne he de tenir una qualificació sobre el grau d'assoliment + comentaris qualitatius. O sigui, que s'assemblarà molt al que rebem habitualment els pares dels centres d'educació primària.
Com es passa de curs i s'obté l'ESO?
Òbviament, assolint totes les competències previstes per a aquell curs. Si no s'assoleixen totes, l'equip docent decideix. No he sabut veure cap concreció sobre el nombre de competències no assolides que impliquen repetició, sinó que queda regit per la decisió de la coordinació pedagògica del centre.
Cinquena conclusió: si els centres no es posen d'acord a principi de curs en un sistema pràctic de decisió, les avaluacions finals no seran gens clares.
Perfil qualitatiu enlloc de perfil quantitatiu
No cal ser sagaç per observar que passar de 10 qualificacions possibles (de l'1 al 10) a 4 qualificacions possibles (NA, AS, AN, AE) tendeix a una uniformització ridícula. L'Ordre dedica un bon nombre de pàgines a explicar l'equivalència d'aquest perfil qualitatiu al quantitatiu. Això (i el fet que cada cop més tots els indicadors que surten del Departament siguin més quantitatius) no deixa de ser una paradoxa. Si s'aposta per una cosa, l'aposta hauria de ser ferma, però ja se sap que després hem de poder quantificar. Esquemàticament seria això:
Sisena conclusió: els matisos hauran de fer-se a partir dels comentaris. Jo, aquí, no faig comentaris perquè necessito seguir treballant...
Una mort anunciada
Una de les novetats més frapants de l'Ordre és la manera com a partir d'enguany s'avaluaran els Treballs de Síntesi i el Projecte de Recerca: NF (No fet), F (Fet), FA (Fet amb aprofitament). Entenc que, a més, no computaran en les qualificacions perquè l'escala no lliga amb la bàsica que hem presentat més amunt.
Tots aquells que heu desitjat la seva desaparició, esteu a punt d'assistir-hi perquè ja se sap que una cosa que no té pes en l'avaluació, per definició didàctica, no té importància.
Per què es degraden aquests dispositius que van ser una punta de llança amb la LOGSE? Em sembla evident, aquests espais havien de servir de banc de proves per al treball competencial i interdisciplinar. Ara que tots ja treballarem competencialment i de manera col·legiada sempre, no té sentit fer-ho un cop més a l'any.
Setena conclusió: el nostre tarannà diari hauria de ser el que hem practicat durant dècades en els Treballs de Síntesi elaborats pels centres. (Ep, no riguis que et vigilo!)
I tot això, com es fa?
Ara que fa un parell de cursos que la cosa gira, sembla que la XArxa de competències bàsiques té alguna proposta, però en el web del departament hi continuen havent Butlletins i Informes d'exemple. És a dir, hi ha la idea subjacent que cada centre ha d'idear la millor manera d'avaluar i la millor manera de comunicar les qualificacions als alumnes i a les famílies. En el cas que no es faci aquesta concreció, s'aplicarà el butlletí bàsic que apareix a l'ordre i que només exigeix quaificació i comentari.
De totes maneres, hi ha alguns tòpics que no podran ser argument a l'hora de suspendre els alumnes: no ha fet els deures, ha suspès l'examen de coneixements, no fa la feina cada dia...
La clau és dissenyar activitats d'aprenentatge que permetin observar i avaluar les competències d'àmbit d'una manera matisada. Les competències d'àmbit passen a ser el referent absolut de l'avaluació i els continguts simplement contribueixen a assolir-les.
I, si les busqueu, veureu que cada competència d'àmbit té tres nivells d'assoliment (vegeu les de llengua), fet que resulta molt pertinent per relacionar-les amb les tres qualificacions (AS, AN, AE), atès que NA, per definició, és no arribar al mínim (na de na, vaja).
Però és més, observant atentament els redactats d'aquestes competències d'àmbit, teniu la clau per dissenyar les activitats d'aprenentatge competencials (perdoneu la repetició, però és necessària). No cal inventar res perquè ja ens ho han especificat clarament.
Necessàriament, aquestes tasques competencials hauran de ser avaluades amb descriptors (algun dia us parlaré de les rúbriques) i, home, si ja tinc els descriptors ben elaborats, és obvi que els puc aprofitar per a fer els comentaris qualitatius en els informes d'avaluació, oi?.
Arribats aquí, és possible que molts creieu que els continguts se n'han anat a l'aigua i que això és can Pixa. Efectivament, això és can Pixa i dubto que ho deixi de ser mai, però us prometo que per assolir aquests nivells de competència, si ho feu bé, podeu incorporar tants continguts o més dels que hi posàveu abans. És molt més difícil assolir una competència que no pas memoritzar un contingut. És a les nostres mans exigir a l'alumnat que ho faci.
Vuitena conclusió: Imprimiu-vos i estudieu-vos amb profunditat les competències del vostre àmbit i les dels transversals.
Novena conclusió: Si avalueu les tasques amb rúbriques, teniu la font bàsica per als comentaris qualitatius que heu de posar als informes.
Per seguir, alguns butlletins...
Molts mesos després de la publicació de l'ordre, des de l'IOC, vam intentar explorar maneres d'enriquir l'avaluació que trametíem al nostre alumnat. Això ens va fer buscar alguns dels butlletins que ja s'estaven fent servir en centres concrets (alguns dels quals estan penjats en la web del Departament. De l'anàlisi sumària, se'n va deduir una varietat força gran i un gran nombre de possibilitats. Això sí, els més elaborats implicaven, per definició, un esforç brutal de l'equip docent a l'hora de concretar aspectes.
Crec que l'única manera d'avançar cap a un enriquiment de les avaluacions coherent és que aquest s'incorpori al programa oficial de gestió de les qualificacions, és a dir, l'@sfera. Dic això perquè tinc la sensació que els esforços de diversos equips directius (que s'observen en els butlletins) condueixen a programari alternatiu (molt més ric). No sé fins a quin punt és lògic fer servir dues menes de programes per a fer la mateixa cosa.
Actualitzat el 18/10/20