GUDexisterarDel1Frågor

Frågor och synpunkter från mina läsare på

Del 1 Är jag kristen eller är jag inte kristen?

Fråga den 15 april 2011 från sign "Kristen"

Om jag kan och vill tro på och upplever kommunikation med Gud … är jag då kristen?

Svar:

Det tycker jag beror på.

Om det är så att du upplever dig kommunicera med den Gud som Kristendomen beskriver – och då bör man väl egentligen utgå från Gudsbeskrivningen i Kristendomens heliga skrift Bibeln - då tycker jag självklart att du kan betrakta dig som kristen.

Om det skulle vara så att du upplever dig kommunicera med den Gud som Islam/Koranen beskriver då är du inte att betrakta som kristen … utan självklart som muslim.

Om du upplever dig kommunicera med en Gud som inte stämmer överens med Kristendomens beskrivning av Gud då tycker jag inte att du kan betrakta dig som kristen. Det vore ju ganska respektlöst mot religionen Kristendom och dess Gud, eller hur!?

Kanske har du en diffus uppfattning om den Gud du upplever dig kommunicera med men är ändå inkörd i vår kristna kultur och tradition och då kan det väl vara en mer öppen fråga om du ska karaktärisera dig som just kristen … men jag kan inte tänka mig något som hindrar.

För min egen del har jag ju bejakat att kalla mig ”nykristen” … men då har jag ju också villkorat religionen Kristendom … och det kan ju säkert av vissa klassiskt kristna uppfattas som jag våldfört mig på Kristendomens varumärke … medan andra kristna tycker det är helt okay.

För mig, som ser Gud på ett annat sätt än man gör inom den klassiska Kristendomen, men som ändå tror på existensen av NÅGOT som jag gärna kallar Gud … och som har en hel del gemensamt med Kristendomens Gud … så tycker jag att jag kan betrakta mig som ”nykristen” … med den innebörd jag beskrivit i betraktelsen, Del 1, men jag kan med mycket större självkänsla och frimodighet betrakta mig som ”nyandlig” … och detta trots att jag aldrig på något sätt upplevt att jag har haft en Guds-kommunikation … och det beror inte på att jag inte försökt. Jag hoppas och tror att en sådan ska komma en vacker dag.

Däremot ser jag Gudomlighet i allt – natur, djur, stjärnhimmel, musik, konst, vetenskap etc. etc. ….. och även i välbefinnande och … faktiskt också i lidande.

och kan känna sinnesfrid i min tro

27 april 2011/Nisse

Fråga den 21 april 2011 från Göran

Att vara kristen det är väl upp till var och en … eller!? Att du ska definiera vem som är kristen och vem som inte är kristen det låter något förmätet.

Svar:

Självklart är det upp till var och en att vara kristen eller inte … eller någonstans mitt emellan – ”sökare”-”tvivlare”!

Min betraktelse gäller ju i första hand just som det står i rubriken - "mig" – ”Är jag kristen eller är jag inte kristen?” Men jag tar också ställning mot Svenska Kyrkans definition (om jag nu uppfattat den rätt). Och visst kan definitionen ha ett visst allmänt intresse … till exempel för statistik … för att få ett någorlunda rättvisande besked om man vill räkna ut hur många kristna det finns i till exempel Sverige, Europa, USA eller Afghanistan. Någon hyfsat objektiv definition måste man ju ha om man ska kunna få en relevant och någorlunda rättvisande bild.

På Wikipedia kan man idag läsa att ”Uppskattat antal anhängare till Kristendomen” är 2 135 784 198 – inte illa … världens största … men vad innebär egentligen siffran? Är t.ex. alla döpta i Sverige inräknade?

27 april 2011/Nisse

Fråga den 22 maj 2011 från Irma

Hördu Nisse - vad heter din religion egentligen?

Svar:

Jag kallar egentligen inte min livsåskådning för religion. Jag står inte för någon religion. Jag har en livsåskådning och den är nyandlig. Jag tycker det kan få räcka tills vidare. Få se om jag kommer på något bra namn.

26 maj 2011/Nisse