Desember 2015

Publiseringsdato: Dec 01, 2015 9:59:5 PM

«Colins oppfordring … er ikke å sette i gang med egne bønner til Maria, ikke engang å etterligne henne og fremheve henne som et hellig forbilde. Det er å gå inn i hennes gjerning … å samle inn hele Guds folk med barmhjertighet og medlidenhet. Vi skal være en forlengelse av Maria i hennes gjerning, som er å fornye kirken til et barmhjertighetens rike.»

- John Jago, sm tidl. Sup.Gen., Australia

Ordet ‘adventstid’ på norsk innbyr til ordspill om ‘ventetid’. Ja, vi minnes Marias ventetid under svangerskapet som nå går mot forløsning, men vi minnes også Marias ventende holdning slik Lukas understreker den om og om igjen. Hvert mysterium i hennes liv ble møtt med et ‘ja’, for så bli gjemt i hjertet og grunnet på.

Som følge at dette kan vi minnes ulike etapper av ventetid i Marias liv. Vi kan forestille oss noen elementer i hennes ventetid som oppdrager, sammen med Josef, da Guds Sønn «gikk frem i alder og visdom og var til glede for Gud og mennesker». Dette til tross for en vond opplevelse da hun mistet ham som 12 åring i templet, - og tilsvarende overraskelser både før og siden, kan vi ane.

Enda lettere er det å forestille seg Marias angst i ventetiden under Jesu forkynnelse: Hvor skulle dette ende? Særlig hans hjemkomst og brutale avvisning i Nasaret må ha skremt henne. Senere må det ha vært de ryktene som hun og de andre kvinnene som fulgte Jesus, fikk høre av folkemengden; rykter om fariseernes vrede og Herodes onde planer.

Den mest smertefulle ventetid må likevel ha vært etter korsfestelsen, hele den lørdagen da verden ennå ikke hadde opplevd oppstandelsen. Tilslutt var det hennes ventetid etter Kristi himmelfart sammen med disiplene i påvente av Den hl. Ånds komme pinsedag. Siden er hele kirken blitt et ventende folk som speider fremover mot Jesu gjenkomst. Vi kan trygt regne med Marias støtte i bønn frem mot endetiden, slik hun støttet disiplene ved kirkens fødsel.

For oss marister er festen for Marias ‘uplettede unnfangelse’ en meget hyggelig høytid. For mange av våre trosfeller oppsummerer festen alle Marias privilegier. Likevel er Jean-Claude Colins inspirasjon basert på hennes rolle som forbilde for de første disipler og for oss, disipler av i dag, heller enn på hennes privilegier. Festen markerer den dogmatiske erklæring av den 8.des.1854, som ble bekreftet i 1858 da Bernadette Soubirous visjon av Maria, ‘den uplettede unnfangelse’, - et uttrykk som den ulærde ungjente neppe kunne ha forstått. Colin nevner Marias uplettede unnfangelse bare indirekte og det svært sjeldent. Han nevner overhode ikke Lourdes som må ha vært på alles lepper de siste 15 år han levde.

‘Advent’ avledes av det latinske ord for å ‘ankomme’, og vi kan lære av Maria å være årvåkne i vår daglige bønn. Herren banker på døren i håp om at vi er hjemme og vil ønske ham velkommen. Ja, allerede nå, ikke bare ved tidenes ende. Nå, i dag, men høytidelig til jul. I mellomtiden får vi ønske hverandre en nådefylt adventstid!

Rory Mulligan, sm

«Vi trenger nye misjonærer med en ny tilnærming for å vise Faderens barmhjertighet, slik at den blir forstått.

– Jan Snijders, sm Papua-Ny Guinea / Nederland

Forslag til forbønn:

    • at Gud må lede alle parter i Syriakonflikten til en fredelig og rettferdig løsning.

    • at Gud må lede alle katolikker i Norge til gjensidig respekt og samhold. Må han styrke dem alle, og ikke minst biskop Bernt under den påkjenning som trussel om rettsak utgjør.

Pavens intensjoner:

    • at alle må oppleve Guds barmhjertighet, - han som aldri blir lei av å tilgi.

    • at familier, særlig de som lider, vil oppleve Jesu fødsel som et tegn på et sikkert håp.

Fester og søndager:

03. Frans Xaver

06. 2.søn,adv.C Ev.Lk.3,1-6

08. Marias uplettede unnfangelse

13. 3.søn.adv.C Ev.Lk.3,10-18

14. Johnnes av Korset

20. 4.søn.adv.C Ev.Lk.1,39-45

25. JESU FØDSEL, midnatt Lk.2,1-14 dag Joh.1,1-18

26. Stefan

27. Den hl.Familie Ev.Lk.2,41-52

28. De uskyldige barn