April 2020

Publiseringsdato: Mar 31, 2020 2:14:13 PM

Kjærleiks kjelde, moder milde, eg so gjerne gråta vilde attmed krossen hans med deg.

Sæle mor, vil du det gjera, at i hjarta eg fær bera her på jord min Frelsars sår?

Lat meg attmed krossen standa, tårone med dine blanda til eg kjem hans hjarta nær!

Utdrag av ‘Stabat Mater’, oversettelse Ragnhild Foss

I årenes løp faller påsken enten i slutten av mars eller, som oftest, i april. I år et det annen uke i april som er den Stille Uke, og lørdagen, altså den 11. april, er en spesiell dag for oss marister å meditere over.

Selvfølgelig er vi helt med i Palmesøndagens jublende markering av Jesu inntog i Jerusalem og lesning av Jesu lidelseshistorie. Like selvfølgelig lever vi med i Skjærtorsdagens fotvasking og nattverd. Vi følger årvåkne, men med blandede følelser av takknemlighet og forferdelse, Langfredags beskrivelse av Jesu korsfestelse. Men lørdagen?

Lørdag skjedde ingen ting; det var sabbat. Ingen kunne gå ut og slett ikke besøke noe så urent som en grav eller et rettersted.

Sov Maria natt til lørdag? Sov noen av hans disipler og venner? Vi kan vanskelig tro at Simon Peter fikk en natts søvn. Eller at noen av kvinnene som hadde fulgt ham fra Galilea, gjorde det. Evangelistene forteller ikke noe om dette; de har større saker på hjertet.

Likevel kan en tilsynelatende liten saken, en bisak som søvnløshet hos Jesu nærmeste, være en givende inngang til hele frelsesmysterium. Denne lørdagen var en oppstandelse utenkelig, sånt hadde aldri skjedd. Den enkeltes sorg var preget av grenseløst savn. Hvor var Maria i dette landskap? Vi skal vokte oss for fristelsen å skjønnmale eller åndelig-gjøre hennes sorg. Jesu døde en virkelig menneskelig død, som sant menneske. Hans mor må ha sørget som mor og opplevd all den fortvilelse og smerte som tragedien fremkalte.

Etter å ha delt Marias smerte i løpet av Den Stille Uke, blir det med helhjertet glede at vi kan være med henne på påskemorgen. Igjen leser vi mellom linjene hos evangelistene. Noen vil tro at Jesus ville ha vist seg først for sin mor uansett; andre tror at hun ville vært blant disiplene og kvinnene og tok imot de ulike meldinger om oppstandelsen sammen med dem. Uansett kan vi lett leve oss inn i hennes overveldende glede over at Frelsesverket er fullført. Hennes egen misjon også, eller …?

På korset hadde Jesus gitt Maria en ny beskytter og en ny oppgave. I mangel på en bror som ville overtatt det sosiale ansvar for moren, utnevner Jesus den disippel han hadde kjær, Johannes, til å være en sønn for henne. Men samtidig gir han Maria ansvar for å være mor for Johannes. Tidlig i Kirkens liv ble dette forstått som Marias fortsatte rolle i det kristne fellesskap, som forbeder, trøstende mor, forbilde og en håpets budbringer.

- Rory Mulligan, sm

Fester og søndager:

05 Palmesøndag Ev: Mt.21,1-11 og 27,11-54

09 Skjærtorsdag Ev: Joh 13,1-15 (fotvasking)

10 Langfredag (fastedag) Ev: Joh 18,19-42

11 Påskevigilien (3 evt 7 lesninger) Ev: Mt 28, 1-10

12 PÅSKEDAG Ev: Joh 20,1-9

19 2.søn i påsken Ev: Joh 20, 19-31

25 Evangelisten Markus

26 3.søn i påsken Ev: Lk 24, 13-35

28 Hl Peter Chanel, sm

29 Hl Katrina av Siena

Forslag til forbønn:

- at Gud må velsigne og styrke alle som leder an i kampen mot Coronaviruset, særlig de som risikerer egen helse i tjeneste for alle.

- at Gud må være nær alle familier som sliter med ‘brakkesyke’ og følgende personlig irritasjon.