September 2016

Publiseringsdato: Aug 31, 2016 9:52:3 PM

Simeon velsignet dem og sa til hans mor Maria: ‘Dette barn skal bli til fall og til oppreisning for mange i Israel, - et tegn det skal stå strid om. Ja, også ditt hjerte skal bli rammet av et sverd!»

Lukas 2,34-35

Det blir de vietnamesiske HELLIGE KORS søstrenes jubileum som danner temaet for OKBs kallsmesse i september i St Olav domkirke, Oslo. Søstrene på Lillestrøm har vært her i 25 år. De er fra bispedømmet Quy-Nhon; siden har også Hellige Kors søstre fra Nha Trang kommet til Hønefoss og Bergen. Siden kirken feirer Det hellige Kors den 14.september, valgte man å innby søstrene til å utforme liturgien for denne messe.

Fromhet knyttet til Det hellige Kors er basert på Pauli tekster og til St Helene (keiser Konstantins mor) som angivelig fant det opprinnelige Jesu kors i Jerusalem den 14.sept 320. At Jesu mor stod under korset mens han led og døde minnes av kirken ved en fest dagen etter. Festmessen innledes med Simeons ord til Maria, som er sitert øverst.

Middelalderens fromhet var noe fiksert på tall, særlig tallet 7 sto høyt. Det var lett å finne 7 smerter i Marias liv. Vi kunne lett finne 10 eller 15. Poenget likevel er at hennes ja til engelen Gabriel medført en delaktighet i Kristi egne lidelser. Vi kan betrakte Maria som den første for hvem Pauli ord i Kolosserbrevet 1, vers 24 gjelder: «Nå gleder jeg meg over mine lidelser for dere, og det som ennå mangler i Kristi lidelser, utfyller jeg i min egen kropp; jeg lider for hans legeme, kirken.»

Her får vi en anledning til å tilføye våre egne lidelser, som oftest er smertefulle i kraft av å våre meningsløse, en ny funksjon og mening. Maria som fødte Kirkens hode, ble bedt om å våre mor også for dens legeme, oss troende. Det er hennes moderlige forbønn som preger folkefromhet om Maria i katolsk trosliv. Men også vi er innbudt til forbønn som søsken til alle som lider, om det så er i krigsrammede Syria eller jordskjelvrammede i Italia. Og våre bønner blir forsterket og får ny gyldighet i kraft av våre egne lidelser.

Festene den 14. og 15. september gir en ny dybde til festen den 12.september, Marias navnedag, i hvert fall for oss marister som bærer hennes navn. Også månedens søndager gir inspirasjon, først med korset som en del av disippelkallet og til slutt Lasarus som lider i fattigdom. Ja, her er det mange tanker som kan stimulere vår refleksjon under legmaristenes valfart fra Gamle Tingelstad kirke til Gran den 1.oktober.

Rory Mulligan, sm

«Marias kirke» står ved foten av korset. Den søker ikke tilflukt i en festning eller i et kapell eller i en forsiktig taushet når mennesker blir knust. Den er sårbar både i ord og gjerning. Med ydmykhet står den ved siden av den mest ubetydelige.

Francois Marc, sm Frankrike

FORSLAG til forbønn:

    • for alle som vier seg til omsorg for de rusavhengige, - at Gud må gi dem styrke og utholdenhet og være dem nær.

    • for alle som fristes til å ta sitt eget liv, - at Gud må gi dem håp og trøst

PAVENS intensjoner:

    • at enhver må bidra til å sette enkeltmennesket i sentrum.

    • at kristne må være bevisst sitt kall til å forkynne evangeliet.