Desember 2017

Publiseringsdato: Nov 30, 2017 1:30:8 PM

«Marias kirke gleder seg og synger. Istedenfor å klage over sin skjebne og verdens elendighet er den i undring over jorden og menneskehjertets skjønnhet, når den ser hva Gud utfører der.»

- Francois Marc, sm

Den sjette av Jesu saligprisninger (Mt.5,8) forteller at «… de rene av hjerte … skal få se Gud.» Dette forklarer hvordan Francois Marc, en fransk maristpater som døde i 1996, forstod at Maria kunne se og fremdeles ser skjønnheten i menneskers hjerter og alt som Gud fremelsker der. Hvis man får evnen til å se Gud, får man også øye på hvert glimt av Gud i alt han gjør, i dem han leder, i alt som gjenspeiler noe av hans godhet, kjærlighet og fred i våre medmennesker.

En slik positive innstilling kommer godt med i årets adventstid med så mye mørke i mediene. Verden vår trenger sårt å få tegn på håp, spor av Guds nærvær. Dessverre har makt-, penge- og alt annet begjær gjort en generasjon med urene hjerter fullstendig blind for de tegn som kan trøste oss. Derfor er de fristet til å miste håp. Hva kan julens budskap bety for dem da? For det meste gir de seg hen til de samme begjær som har gjort dem blinde, i et fortvilet forsøk på å fortrenge, hvis ikke møte, deres hjerters dypeste lengsler.

Den 8.desember feirer kirken Marias uplettede unnfangelse. Maria var utvilsomt en av de ‘rene av hjerte’, skånet for arvesyndens blindhet slik hun var. Derfor kan vi regne med at hun kan se alt godt som Gud ser og virker til i hvert menneske. Da kan vi be henne gå i forbønn for oss syndere, som Gud ser så mye godt i og vil lokke til det gode. Vi kan regne med at hun deler i den utstrekning det er menneskelig mulig, Guds egen lengsel etter vår omvendelse, vår anger, at vi vender hjem.

Advent innleder et nytt kirkeår, år B, og vi skal lese gjennom Markus’ evangelium på de fleste søndager. Allerede i advent får vi klar beskjed! (Markus uttrykker seg veldig direkte og siterer Jesus uten omsvøp) Våk og be! Det gjelder å være forberedt, ikke bare på feiring av Jesu fødsel i Betlehem, men enda viktigere, på hans andre komme, ved tidenes ende! 2.søndagen får vi Johannes Døperens kall til omvendelse og 3.søndag Jesu beskrivelse av Johannes’ rolle.

Vår forberedelse til jul er lagt opp, liturgisk sett, som et program til å vikle oss fri fra alle ‘uordnede tilbøyeligheter’ for å bruke den ignatianske betegnelse, slik at vi med rene (i hvert fall renere) hjerter kan får synet igjen, får evnen til å se hva Gud ser i hverandre. Da får vi friheten til å elske alt som Gud elsker i den verden han har skapt av kjærlighet. Vi kan trygt be Jesu mor om forbønn, at hun må be med og for oss, slik at vi kan dele noe av hennes glede over Frelserens fødsel.

Kanskje kan vi dele noe av vår gledesvisjon med slektninger og venner. Uansett kan vi glede dem mer etter en bevisst feiring av advent, i kraft av vårt skarpere syn. Syndens synsskader gjelder mest i de nære forhold, ikke sant?

Velsignet adventstid og god jul!

Rory Mulligan, sm

Fester og søndager:

03 1.søn Advent år B, Ev Markus 13, 33-37

06 Nikolas av Myra

08 Marias uplettede unnfangelse

10 2.søn Adv B Ev Mk.1, 1-8

13 Lucia

14 Johannes av korset

17 3.søn Adv B Ev Jo.1, 6-8; 19-28

24 4.søn Adv B Ev Lk.1, 26-38 / Julaften Ev Mt.1, 18-25

25 JESU FØDSEL Ev Jo 1, 1-18

26 Stefan

27 Johannes evangelisten

28 De uskyldige barn

30 Juleoktaven

31 Den hl. Familie Ev Lk 2,22; 39-40

Pavens intensjon:

    • at eldre troende kan formidle både visdom og tro til unge familier.

Forslag til forbønn:

    • at alle katolikker i Norge må ta all kritisk omtale i mediene i forbindelse med rettsaken om registrering med tålmodighet og ikke la frustrasjon friste til innbyrdes splid.

    • at alle kristne i Norge må ta til orde for å forsvare kristne verdier som respekt for liv og den enkeltes samvittighet, respekt for flyktninger og innvandres verdighet og behov for en ansvarlig forvaltning av den natur som er oss betrodd.