Przełom Wisłoka

Relacja z wyprawy Przełom Wisłoka

5 listopada wybraliśmy się na kolejną wyprawę górską. Spacer zaczęliśmy w Rymanowie Zdroju – uzdrowisku posiadającym 135 letnią historię. Kierując się w stronę Wołtuszowej, po prawej stronie minęliśmy budynki „Polonię” i „Marię”, a 300 metrów dalej leśniczówkę. Dalej szliśmy leśną drogą, która wiodła pod górę. Doszliśmy do cerkwiska i galerii charakterystycznych drewnianych rzeźb w Wołtuszowej. Tereny tej wysiedlonej po II wojnie wsi zostały przyłączone do uzdrowiska i dziś stanowią miejsce spacerów dla mieszkańców i kuracjuszy. Obejrzeliśmy tereny po dawnych zabudowaniach wiejskich. Obecnie zachowały się tu podmurówki domów, piwnic oraz stare studnie, dzikie drzewa i krzewy owocowe. Po wyjściu z jaru, szliśmy brzegiem lasu wśród górskich łąk. Roztaczają się stąd piękne widoki na Wzgórza Rymanowskie. Niestety padający deszcz zmusił nas do zmiany planów i powrotu do Rymanowa. Stąd pojechaliśmy autokarem do Rudawki Rymanowskiej, aby zobaczyć Przełom Wisłoka, do którego doszliśmy po około 300 metrach. Warto obejrzeć ten wyjątkowy jar rzeki Wisłok. Wciska się on meandrując między góry Szczob i Kiczerka tworząc jar o wąskim dnie i stromych zboczach nawet do wysokości 40 metrów. Najwyższe urwisko zostało nazwane Ścianą Olzy. Stanowi ono największą w polskich Karpatach odkrywkę łupków menilitowych - skał osadowych, cechujących się zawartością menilitu - ciemnobrunatnej odmiany opalu.
Ściana wycięta została przez naturę w stokach góry Spalony Horbek (546 m n.p.m.), należącej do Pasma Bukowicy, na które wiedzie dalej czerwony szlak. Silnie zdeformowane warstwy tworzą niesamowite kształty. Dostrzec można ślady pradawnego oceanu, zwanego oceanem Tetydy, który pokrywał ten obszar - odciski prastarych ryb czy nawet ich szkielety.
Na drugim brzegu Wisłoka znajduje się tablica poświęcona papieżowi - Janowi Pawłowi II, który jeszcze jako ksiądz i biskup odwiedzał te piękne strony.
W zimie woda sącząca się z urwistych ścian, tworzy niesamowite lodospady, ściągające tu wielu turystów. Tłumnie odwiedzają oni także organizowane w Rudawce Rymanowskiej sierpniowe imprezy pod hasłem Pożegnanie Wakacji, w tym wystawy hodowlane i Czempionat Konia Huculskiego. Latem Wisłok stanowi na tym odcinku także popularne kąpielisko.
Na tym skończyliśmy naszą wyprawę. Mimo padającego deszczu w doskonałych humorach zapraszamy na następny wyjazd.

Weronika Wrona, Joanna Mazur, Milena Tomaka
P.S. Kolejne punkty GOT zdobyte!