Hva skjer når vi dør ?

Når vi mennesker dør så blir kroppen vår omgjort til støv og jord igjen og ånden vår går opp til GUD(Jesus) som ga oss den.( Forkynneren 12:7, Første Mosebok 2:7).

Siden vi ikke lenger har ånd i oss så er den fysiske kroppen vår død (Jakobs brev 2:26, Job 27:3 ), fordi det er livspusten fra GUD(Jesus) som gir et menneske liv, og ingenting annet.

Samtidig med dette vil sjelene til de personene som har tatt imot GUD(Jesus) hellige ånd i seg gå opp til GUD(Jesus) sammen med hans ånd(Lukas 16:22) og de ugudelige sjelene som ikke har tatt imot GUD(Jesus) vil havne i dødsriket (Apostlenes gjerninger 2:27) i påvente av dommens og gjenoppstandelsens dag.

Men for en hver fysiske kropp som dør og blir til støv så eksisterer det også en åndelig kropp. "Om det finnes en kropp med sjel, finnes det også en åndelig kropp."(Første Korninterne 15:44), og det å være sammen med GUD(Jesus) betyr at man er adskilt fra den fysiske kroppen."selv om vi vet at så lenge vi er hjemme i kroppen, er vi borte fra Herren" ( Andre Korinterne 5:6-8 ).

En annen viktig ting å forstå også er at ordet "søvn" eller "søvnen" på gresk betyr "død" og at når Jesus snakket om at "Vår venn Lasarus er sovnet" ,så snakker han om døden slik vi ser i Johannes 11:11-14.

Vi ser også at når Jesus kommer tilbake så vil Gravene åpne seg, og kroppene til mange hellige som var sovnet inn, vil bli reist opp(Matteus 27:52). Dette skjer fordi den fysiske kroppen som allerede er død og blitt til støv også har en åndelig kropp som vil ligge død i gravene inntil Jesus kommer igjen (Første Korninterne 15:44).

Altså, når vi dør så går ånden tilbake til GUD(Jesus) opp til himmelen, mens sjelene våre blir tatt

Dermed vet vi at når GUD(Jesus) snakker snakker om

http://www.bibleinfo.com/en/questions/what-does-bible-say-about-death

--------------------------

Når kroppen vår dør så dør også sjelen(den levende skapningen) i oss fordi sjelen består av kropp og ånd (Første Mosebok 2:7).

Så når den fysiske kroppen vår blir ødelagt,drept eller dør,så dør også sjelen vår og ånden går opp tilbake til GUD(Jesus) fordi vi er dødelige sjeler eller skapninger.(Esekiel 18:20).

Vi havner i våre graver og råtner opp og blir til støv inntil dommens og oppstandens dag. Da skal alle sjeler høre GUD(Jesus) sin røst ( Johannes 5:28-29, Apostlenes Gjerninger 2:29-34 ).

I mellomtiden sover alle døde sjeler en dyp søvn i sine graver mens de ikke vet noen ting. I mer enn 50 ganger omtaler Bibelen død som en dyp søvn som i Forkynneren 9:5 hvor det står: "De levende vet at de skal dø,men de døde vet ingen ting. De[døde] har ingen lønn i vente,for minnet om dem er glemt." .Salmenes bok 115:17; "De døde priser ikke Herren,alle de som går ned til stillhetens land".

De døde kan ikke kontakte de levende og de døde vet heller ingenting om hva de levende gjør. De døde er døde og deres tanker og planer har forsvunnet (Salmenes bok 146:4 , Job 14:12:;"slik ligger mannen og reiser seg ikke.Han våkner ikke om så himmelen forgår, han står ikke opp fra søvnen", Job 14:21;"Barna hans får ære, men han vet det ikke; det går dem dårlig, men han aner det ikke;)

Denne bevisstløse tilstanden kalte Jesus for "Søvn" i Johannes 11:11-14 ), og "slik ligger mannen og reiser seg ikke.Han våkner ikke om så himmelen forgår, han står ikke opp fra søvnen"(Job 14:12). "Men Herrens dag skal komme som en tyv. Da skal himmelen forgå med et rungende drønn.."(Peters Andre Brev 3:10)

Daniel 12:2; "Mange av dem som sover i jorden,skal våkne,noen til evig liv,andre til spott og evig avsky"

De døde vil derfor sove ubevisst i en dyp søvn til Herren GUD(Jesus) sin gjenkomst og oppstadelses dag på verdens ende. "Se, jeg kommer snart, og lønnen jeg vil gi, har jeg med meg. Jeg skal gjengjelde hver og en etter hans gjerning".( Johannes Åpenbaring 22:12 ),

"For når befalingen lyder, når erkeengelen roper og Guds basun høres, da skal Herren selv stige ned fra himmelen, og de døde i Kristus skal stå opp først....Og så skal vi være sammen med Herren for alltid."(Første tessalonikerne 4:16, og 4:17 ).

Også de som fortsatt lever og er i Kristus skal forvandles og få udødelige kropper sammen med Herren vår GUD(Jesus) i himmelen:

"Se, jeg sier dere en hemmelighet: Vi skal ikke alle sovne inn, men vi skal alle forvandles, brått, på et øyeblikk, ved det siste basunstøt. For basunen skal lyde, de døde skal stå opp i uforgjengelighet, og vi skal bli forvandlet. For det forgjengelige må bli kledd i uforgjengelighet, og det dødelige må bli kledd i udødelighet"(Første Korinterne 15:51-53).

De ugudelige

--------------------

Rettferdige og ugudelige blir sortert.

De sjelene som tror på GUD(Jesus) og er rettferdige går opp til Paradis og havner i Abrahams fang ( Lukas 23:43, 16:19-31,Apostlenes gjerninger 2:27, Johannes’ åpenbaring 6:9,10,

De sjelene(Apostlenes gjerninger 2:27) som ikke tror

Kroppenene våres som omgjøres til støv vil på dommens dag våkne opp igjen fra dyp søvn

Det er bare kroppen som sover:

Da skal alle de som er i gravene, høre hans røst og komme fram for hans domstol. Joh 5,28-29.

Altså betyr dette klart og tydelig at både rettferdige og uretferdige mennesker sovner inn når de dør inntil de igjen skal våknes opp på dommens dag og har heller ingen makt eller funksjon til å opptre i det noen kaller for gjenferd,spøkelser eller demoner. Dermed kan vi avslå alle spekulasjoner om at døde mennesker kan leve videre som aktive ånder mens de venter på dommens dag.

Så hva er disse åndskreftene som vi ser tydelig farer hvileløst omkring og som flytter ting på ting og slå av og på lys og strøm osv. Noen ganger ser vi de har eksakte opplysninger som stemmer med overens med personer som har levd i området, mens andre ganger stemmer lite eller ingenting overens med hva de sier og opptrer som. Mange levende mennesker blir til og med lurt til å tro at dette er døde mennesker som de snakker med.

Svaret på hva disse hvileløse åndene er for noe går også klart frem av Bibelen:

Matteus 12:43;

"Når en uren ånd farer ut av et menneske, flakker den omkring over øde vidder på leting etter et hvilested, men finner det ikke. Da sier den: ‘Jeg vil vende tilbake til huset mitt som jeg forlot.’ Og når den kommer dit, finner den huset ledig, feid og pyntet. Da drar den av sted og får med seg sju andre ånder, verre enn den selv, og de flytter inn og slår seg til der. Og det siste blir verre for dette mennesket enn det første. Slik skal det også gå denne onde slekten."

https://www.bible.com/bible/29/MAT.12.43

Ut fra dette kan vi hente ut en rekke opplysninger. En uren ånd er en demon som kan variere i ondskap og som flakker omkring på leting etter hvile. Demoner gir ikke fred og de holder ikke fred verken før eller etter ankomst i mennesklige sjeler som gir dem adgang via synd. De slår av og på strøbrytere og de flytter på ting osv.

Vi alle kan bli rammet av slike demoner dersom vi ikke tar imot Jesus Kristus som vår GUD og frelser og ber om nåde for våre synder.Demoner kan ikke angripe dem som har lar Jesus Kristus få leve i deres hjerte( Johannes første brev 4:4 ). Demonbesettelse via synder kan føre til alt fra hypperaktivitet(ADHD),frustrasjon til selvmord,ufred,frykt,psykiske problemer og fortapelse, f.eks gjennom at noen tror at de snakker med sine døde slektninger, men også gjennom feller,løgn og bedrag eller som følge av villedelse og blindhet i hode og sin .Selv etter at en person som har død enten pga sykdom,alder eller selvvmord og som har hatt demoner i seg fortsetter demonene hvileløst omkrig på ny leting etter nye sjeler. Spesielt prøver de å vende tilbake til sjeler hvor de før fikk tilhold og dermed materialiserer de sine ånder til å tilpasse seg og likne på ofrene de før hadde tilhold i. Noe som gjør at såkalte synske eller klarsynte mennesker kan fange disse tilpassede demonene opp mot tidligere personer. Husk at disse demonen levde tilpasset i sjelen til de døde ubeskytta synderene og hadde full eller delevis kontroll over de så derfor kan de i ulik grad etterligne og gjenskape alt disse menneskene som tidligere levde og tenkte og også svare på spørsmål fra de synske.

Paulus’ brev til efeserne 6:10 - 20:

"Til slutt: Bli sterke i Herren, i hans veldige kraft! Ta på Guds fulle rustning, så dere kan stå dere mot djevelens listige knep. For vår kamp er ikke mot kjøtt og blod, men mot makter og åndskrefter, mot verdens herskere i dette mørket, mot ondskapens åndehær i himmelrommet. Ta derfor på Guds fulle rustning, så dere kan gjøre motstand på den onde dag og bli stående etter å ha overvunnet alt. Stå da fast! Spenn sannhetens belte rundt livet og kle dere i rettferdighetens brynje, stå klar med fredens evangelium som sko på føttene. Hold alltid troens skjold høyt! Med det kan dere slukke alle den ondes brennende piler. Ta imot frelsens hjelm og Åndens sverd, som er Guds ord. Gjør dette i bønn, og legg alt fram for Gud! Be alltid i Ånden! Våk og hold ut i bønn for alle de hellige, også for meg. Be om at de rette ordene må bli gitt meg når jeg skal tale, så jeg frimodig kan gjøre evangeliets mysterium kjent, det som jeg er sendebud for også mens jeg er i lenker. Be om at jeg ved evangeliet får frimodighet til å tale slik jeg skal. "

Det er tydelig her at GUD(Jesus) kaller djevelens listige knep for makter og åndskrefter. Når vi skal forstå hvordan disse maktene og åndskreftene oppsto så må man forstå at når

vi dør blir vi enten lagt til hvile inntil dommens dag eller vi kan

GUD(Jesus) taler om "gudesønnene", "folk" så taler han ofte om engler som i

så snakker han om

Disse onde åndskreftene er altså fra djevelen og kalles for demoner. Dette var tidligere engler som nå støtter Satan(Lucifer) som ble kalt "morning stjernen" da Satan syndet og gjorde opprør mot GUD(Jesus) i himmelen. Da utestengte GUD(Jesus) Lucifer fra sine posisjoner og autoriteter i himmelen( Esekiel 28:16 ).Uten autoritet ble engelen Lucifier nå kalt for Satan og dermed sluktes og falt morning stjernes hans som et lyn fra himmelen ( Lukas 10:18 ). Senere ser vi i Job 1:1 - 2:8 at Satan forteller at han har flakket rundt på jorden men at han fortsatt får adgang til himmelen via utro engler hvor an står frem som anklager overfor GUD(Jesus).Satan betyr "anklager". I Sakarja 3 dukker han igjen opp hos Gud(Jesus) for å anklage Josva, ypperstepresten. Altså kan vi ut fra dette se at Satan har fortsatt en hånd i himmelen og en hånd på jorden hvor han har adgang til både sannheten og til å forvrenge den. Satan ble en perverted frafallen engel som betyr å forvrenge ting. Å forvrenge ting betyr at man forteller noe sannhet og noe løgn for å lede mennesker bort fra sannheten. Dette forklarer den ustabile situvasjonen i vi ser i det gamle testamentet fordi frafallne engler som nå var blitt demoner foråsaket mye fordervelse, forvrengelse gjennom ved misbruk av GUD(Jesus) ord og makt. Dette ser vi også klart i Jesaja 14:12, 16-17 og utover.

H

http://www.christianity.com/theology/theological-faq/how-did-lucifer-fall-and-become-satan-11557519.html

De synske og klarsyntes rolle:

Går vi inn på rollen til til de synske og klarsynte ser vi at GUD(Jesus) advarer sterkt mot la seg påvirke av slike demoner

Fortsettelse vil komme...

Varmende ord på Gravstein: Kjære mor. Din strid er endt hos Jesus er du gjemt. På Gjensyn