Hva er ekte kjærlighet ?

Post date: Jul 05, 2016 11:27:18 PM

Siden Bibelen er selv forklarende i allt og alle ting ser vi I Galaternes 5:22 at "Åndens frukt er kjærlighet".

Galaternes 5:22:

"Men Åndens frukt er kjærlighet"

https://www.bible.com/bible/29/GAL.5.22

Av dette ser vi at ekte kjærlighet som vi får fra GUD(Jesus) ikke har noe med mennesklig utseende eller begjær etter menneskets kropp av kjøtt og blod å gjøre.

Nei, ekte kjærlighet er å få være i GUD(Jesus) hellige ånd. Dette ser vi enda klarere når vi leser Galaterne 5:16:

Galaterne 5:16;

"Jeg sier dere: Lev et liv i Ånden! Da følger dere ikke begjæret i menneskets kjøtt og blod. 17 For kjøttets begjær står imot Ånden, og Åndens begjær står imot kjøttet. Disse ligger i strid med hverandre, så dere ikke kan gjøre det dere vil. 18 Men blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven. 19 Det er klart hva slags gjerninger som kommer fra kjøttet: hor, umoral, utskeielser, 20 avgudsdyrkelse, trolldom, fiendskap, strid, sjalusi, sinne, selvhevdelse, stridigheter, splittelser, 21 misunnelse, fyll, festing og mer av samme slag. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: De som driver med slikt, skal ikke arve Guds rike. 22 Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, 23 ydmykhet og selvbeherskelse. Slike ting rammes ikke av loven! 24 De som hører Kristus til, har korsfestet kjøttet med dets lidenskaper og begjær. 25 Lever vi ved Ånden, så la oss også vandre i Ånden. 26 La oss ikke være drevet av tom ærgjerrighet så vi utfordrer og misunner hverandre."

https://www.bible.com/bible/29/GAL.5.16

Altså er ekte kjærlighet fra GUD(Jesus) ånd det samme som å elske det gode og frastøte seg det onde fordi GUD(Jesus) er konstant rettferdig dømmende. Hva som er ondt og hva som er godt er meget goodt forklart overalt i Bibelen så det kan ikke missforståes.

Hva betyr det så å "elske din fiende" som i Matteus 5:44, Lukas 6:27 ?

Når vi legger Galaternes 5:22 inn i disse versene ser vi at vi får "Elsk din fiende gjennom åndens frukt fra GUD(Jesus)".

Dette betyr at vi verken skal tollerer eller akspeterer ondskap, men at vi tar bort hatet vårt på en slik måte at det ikke gjør oss blind. For hat gjør våre hjerter harde og våre øyne blinde så vi ikke lenger ser GUD(Jesus) som vår redning og helbredelsen uteblir( Johannes 12:40 ). Så for at vi skal kunne helbrede både våre egen og våre fienders synd så må vi prøve å fjerne hatet og ondskapen dems, så blindheten dems forsvinner ved å vise dem at vi bare vil dem vell. Selvsagt er det stor fare for at slik velvilje vil bli misbrukt men ved å holde hatet borte så er øynene våre åpne og klare til å ta imot åndelig veiledning fra GUD(Jesus), samtidig som vi kan avsløre dem(Efeserne 5:11), og ta på oss Guds fulle rustning(Efeserne 6:13). For dette handler verken om våre kropper eller det materialistiske. Dette handler om vår sjel og om å hele tiden fylle den med GUD(Jesus) ånd, så vi kan få fortsette leve i hans kjærlighet til oss. Sammen med denne kjærligheten som er frukt fra GUD(Jesus) får vi også glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet,trofasthet,tålsomhet selvbeherskelse. Dette er faktisk verdT mer enn vår materialistsike verden, ja det er verdt mer enn våre jordiske kropp.

Matteus 10:28;

"Vær ikke redde for dem som dreper kroppen, men ikke kan drepe sjelen. Frykt heller ham som kan ødelegge både sjel og kropp i helvete."

https://www.bible.com/bible/29/MAT.10.28

Frukten av GUD(Jesus) ånd er:

Kjærlighet, Glede, Fred, Overbærenhet, Vennlighet, Godhet,Trofasthet,Tålsomhet Selvbeherskelse.

Galaternes 5:22-23: