Hva mener Jesus med å si at: "Faderen(GUD) er større en meg" i Johannes Evangeliet 14:28

La oss annalysere Bibelens, Johannes Evangeliet 14:28;

"Dere hørte at jeg sa: Jeg går bort, og jeg kommer til dere igjen. Hvis dere elsket meg, var dere glade for at jeg går til Far, for Far er større enn jeg."

Hva mener Jesus med at vi skal være glade for at Jesus går til Far(GUD) og hvorfor snakker Jesus som om Far(GUD) i dette tilfellet er større enn Jesus ?

Svaret på det finner vi om vi leser hele konteksten i resten av Johannes Evangeliet.

Johannes Evangeliet 17:5 sier;

Johannes Evangeliet 17:5;

" Far, gi meg nå din herlighet og ære[storhet], som jeg hadde hos deg før verden ble til."

Her sier Jesus at han ønsker å dele den samme herligheten og æren som han hadde hos Faderen[GUD] før verden ble til, en hærlighet og storhet som han hadde før verden ble til som i Johannes Evangeliet 8:58;

Johannes Evangeliet 8:58;

"Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Før Abraham var, er jeg".

Da Jesus sa alt dette var han på jorden blant mennesker. Dermed vet vi at Jesus ikke hadde den samme statusen, da han var på jorden som når han er i himmelen. Dette forklarer også grunnen til at

Jesus mener at vi skal være glade for at han går til Far(GUD), fordi når han er hos Far(GUD) som i dag, vil han frivillig motta den hærlighet og storhet som han satte til side da han forlot Far(GUD) i himmelen og ble menneske.

Dette er viktig fordi da, GUD(Jesus) var på jorden ble han utsatt for stor ydmykelse, og Jesus sa derfor at dersom dere elsker meg burde dere være glad for at jeg går til Far., fordi da ville han motta den samme herlighet og storhet som han hadde før han kom som menneske på jorden.

Altså vet vi at herligheten og statusen til GUD(Jesus) endret seg fra Jesus var i himmelen, til han for ned på jorden, til han gikk til Far(GUD) i himmelen igjen.

Dette får vi ytterligere bekreftet ved å analysere utrykket "Større enn" både på gresk, Engelsk og Norsk hvor det kan ha en av to mulige betydninger. Det kan bety at man er større i rank[grad],posisjon eller det kan bety at man har større status innenfor selve verket[her guddomeligheten], slik Jesus hadde fordi i himmelen var han like stor status i form av hærlighet og storhet som GUD og på jorden hadde han status eller funksjon som menneske tjener,

Selve beviset på at Jesus hadde status som menneske tjener på jorden finner man igjen i

Johannes Evangeliet 14:12 - 14;

"Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som tror på meg, skal også gjøre de gjerninger jeg gjør, ja, enda større[flere] gjerninger, for jeg går til Far. Og det dere ber om i mitt navn, vil jeg gjøre, så Far skal bli æret gjennom Sønnen."

Her sier Jesus klart og tydelig at alle mennesker som tror på han skal også skal kunne gjøre de samme gjerninger eller mirakler som han, bare enda større gjerninger. Ordet "større" er det samme greske ordet som vi nevnte i Johannes Evangeliet 14:28 som sier "større enn"

Siden ordet "større" i betydningen "større gjerninger" ikke kan bety at mennesker kan gjøre større[flere] gjerninger[mirakler] enn Jesus, men større gjerninger i betydningen flere gjerninger, kan vi mennesker altså ikke bare gjøre de samme mirakler som Jesus viss vi tror fullt og helt på han, men vi kan gjøre flere mirakler, fordi vi er mange disipler over hele jorden. Dette er veldig logisk i seg selv. Jo flere mennesker som frivillig anerkjenner GUD(Jesus) som sin skaper, jo flere disipler eller forkynnere finnes det til å spre kunnskapen om GUD(Jesus). Så derfor vet vi at ordet "større" har betydningen som kvantitet[antall gjerninger] istedet for kvalitet[grad av gjerninger].

Når vi så tilpasser ordet "kvantietet" inn for ordet "større" i Johannes Evangeliet 14:28; får vi følgende:

"Dere hørte at jeg sa: Jeg går bort, og jeg kommer til dere igjen. Hvis dere elsket meg, var dere glade for at jeg går til Far, for Far har "større makt" enn jeg.

Nå vi da tar hele Johannes Evangeliet 14:12 - 14, ser vi også der at Jesus sier"for jeg går til Far(GUD). Direkte etter dette sier han: ""Og det dere ber om i mitt navn, vil jeg gjøre".

Så grunnen til at Jesus sier: "Hvis dere elsket meg, var dere glade for at jeg går til Far, for Far har "større makt" enn jeg" er fordi han da da peronlig vil utføre de bønner fra mennesker som tro på han ber

om, Derettet får vi "så Far skal bli æret gjennom Sønnen".

Når Jesus sier at han personlig vil gjøre dette, sier han også samtidig at vi kan be direkte til han og han vil svare på alle bønner,tilbedninger og påkallelser selv og som bare beviser at en GUD kan gjøre og at Jesus dermed er GUD. Når Jesus sier dette at han kan høre alle bønner,henvendelser,påkallelser og tilbedninger til han og svare på disse bønnene, forutsetter Jesus AMI kjennetegene(menneskets kjennetegn).

Hva mener vi med dette ? For at Jesus skal vite hvem som ber sine bønner til han, hvor de er når de ber sine bønner til han, når til der ber sine bønner til han, og hva de ber om i sine bønner, må Jesus kunne svare , uansett hvor mange som ber sine bønner til han. For at Jesus skal være GUD må han derfor være allvitende,allmektig og allestedsnærværende, slik også sa at han var.

I Johannes Evangeliet 14:23 bekrefter Jesus at han har disse gudommelige kjennetegnene på GUD i det han sier følgende:

"Jesus svarte: «Den som elsker meg, vil holde fast på mitt ord, og min Far skal elske ham, og vi skal komme og bo hos ham."

Ikke bare sier Jesus her at Faderen(GUD) åndelig vil bosette seg i med enhver som elsker Jesus med hele sitt hjerte, men også Jesus vil bosette seg i alle og enhver som virkelig elsker han. Noe som ikke bare betyr at Jesus må være allestedsnærværende, han må også være tilstede med alle ekte Kristne troende på alle mulige måter slik Faderen(GUD) er. Dette viser igjen at Jesus viste at han var likeverdig med Faderen(GUD) i guddomskjernen's natur. Gjennom å si det på denne måten som gir ordene allmektig mening beviser også er allmektig fremtidsallvitende og at han derfor er likestilt med Faderen

Konklusjon:

Vi ser gjennom hele Johannes Evangeliet at Jesus at Jesus er likestilt med Faderen(GUD), både i allmektighet, allvitenhet og allestedsnærværendehet, men at han i Johannes Evangeliet 14:28; snakker om

den tiden han var på Jorden blant menneskene og hadde satt tilside sin ærestatus.