Hvorfor vold utartet seg i Bibelens gamle testamente

Post date: Jun 17, 2011 12:40:37 PM

Bibelen før(GT) og etter(NT) Jesus:

GT = Gammle Testamente i Bibelen = Toraen = Jødenes og Kristnes Bibel

NT = Nye Testamente i Bibelen = Gospelet = Kristnes Bibel og GUD(Jesus) endelige ord.

Her vil jeg ta opp noen av problemene ofte oppstått når du leser om ødeleggelser og død i GT. Folk kommer opp med alle slags unnskyldninger for å vise sin tro på at det finnes en ond og voldelig krigsgud i Bibelen. Jeg vil tilbakevise disse overbevisningene i ordnet rekkefølge, og vise med hjelp av det nye testamentet i Bibelen,som gjelder for oss i dag, at Gud ikke er ond i det hele tatt. Uten det nye testamente, skjønt, ville dette bli svært vanskelig, om ikke umulig å bevise.

Først må vi akseptere og omfavne at GT og NT er nesten fullstendig motsatt i å vise Guds natur. I GT ser vi mange kriger, i hjel slåinger og drap. Noen steder ser vi Gud som bøddelen, og andre steder ser vi Gud be folk om å gå og slakte utallige tusener i kamp. Mange fremstående ateistiske forfattere er raske til å påpeke den brutaliteten i Det gamle testamente, og altfor mange Kristne lurer seg selv til å foreta forsøk på motangrep ved å unnskylde blodbadet. Enten man liker det eller ikke, GT og NT viser en nesten fullstendig annerledes Gud, men hvorfor ? Jeg kommer til det litt senere.

Noen eksempler på dette er det verdensomspennende blodbadet i GT som fulgte i flodbølgen under Noahs dager, Sodoma og Gomorra, alle krigene under David, Salomo, og Saul. Bestemte vers i Bibelen som Første Samuelsbok 15:3, hvor Gud ber folket dra nå ut og slakte amalekittiske menn og kvinner, småbarn og spedbarn, okser og sauer, kameler og esler! for å utrydde og ødelegge alt der.

Den typiske kristne vil svare at Guds veier er uforståelige(uransakelige), og at hans guddommelige visdom er så langt bortenfor vår egen fatteevne .... Unnskyld meg ? Jeg tilber ikke en GUD som ikke er forståelig. Jeg tilber heller ikke en GUD som viser seg som et gigantisk kosmisk spørsmålstegn.

I stedet for å konstruerer opp tilbakestående og late svar på disse spørsmåls dilemmaene, bør Kristne prøve å finne en måte å forklare hva som faktisk skjedde.

De skeptiske vil se på disse versene og lure på hvordan i all verden en kjærlig og medlidende Gud noensinne kunne gjøre noe sånt. Så hvorfor skulle GUD være tjener og slave for noen, slik han er noen steder, mens andre steder så ber han folk om å gjøre voldelige ting i stedet. I evangeliene som handler om livet til Jesus i NT finner du ikke et eneste sted hvor Gudommelig vold finner sted. La oss se på et par vers i GT og NT som forteller oss akkurat hva Gud egentlig ønsket.

Esekiel 33:11

Du skal si til dem: Så sant jeg lever, sier Herren Gud, jeg vil ikke at den ugudelige skal dø, men at han skal vende om fra sin onde ferd og leve. Vend om, vend om fra det onde livet dere fører! Hvorfor vil dere dø, israelitter?

Esekiel 18:32

Det er ikke min vilje at noen skal dø, sier Herren Gud. Vend om, så skal dere leve!

Peters andre brev 3.9

Herren er ikke sen med å oppfylle sitt løfte, som noen mener. Nei, han er tålmodig med dere, for han vil ikke at noen skal gå fortapt, men at alle skal nå fram til omvendelse.

I det siste verset ovenfor snakker Peter om den verdensomspennende flommen i Noahs dager, slik at vi kan stole på at han snakker om alle mennesker, og ikke bare om kristne, som i noen forskrudde doktriner som f.eks kalvinismen.

Med disse versene friskt i våre sinn, vet vi at Gud ikke ønsker død og ødeleggelse og at han absolutt ikke liker det. Så hvorfor skjedde det så ofte? Like viktig, hvorfor skjer det ikke i dag? Hvorfor har Gud hele kapitler i Bibelen skrevet om hans milde barmhjertighet som varer for evig, hans kjærlighet, hans fred, hans hellighet, og alt godt, samtidig som han også har så mange sider i Bibelen som er dryppende gjennomvåte av blod fra hans fiender? Mange teologer vil ikke svare med annet enn et kollektivt sukk og et trekk på skulderen. Folkens, dere bør klare bedre enn det!

Vi vet fra flere historier i Det gamle testamente at Gud ikke alltid nødvendigvis gjør det han egentlig ønsker å gjøre. Noen ganger gjør han hva folk ønsker, enten det er bra for dem eller ikke.

I Fjerde Mosebok, kapittel 11 finner vi historien om Israels barn som jamret seg så mye fordi de måtte spise manna( åndelig kraft ) hele tiden, at Gud sendte dem en overflod av vaktler( fugler ) å spise istedet, og av eget begjær spiste de så mange at de ble syk og døde. Salme 78: 29 Dei spiste, og alle vart mette, for han ga dem det de krevde. Jeg vil kommentere dette igjen på slutten av dette avsnittet.

I Første Samuelsbok, kapittel 8 viser Gud at han ville vere menneskenes konge og hersker, men folket ville ha en menneskelig konge istedet fordi de ønsket seg en person til å herske over dem, på tross av alle Guds krasse advarsler om det og hans forutseende evner til å se fremtiden, ville de ikke høre, så han ga opp og ga dem en konge ved navn Saul.

Senere, i NT ser vi Jesus i Johannes 5:37-39 fortelle om jødene som dengang ikke engang kjennte Gud, og som hadde ingen anelse hvem han var eller om de ville ha akseptert ham. Også i Matteus 19:8, og Mark 10:5 sa Jesus til fariseerne at det var på grunn av hardheten i deres hjerter, at Moses fortalte dem at de kunne skille seg fra sine koner, selv om Jesus ikke ønsket dette. I Matteus 9:13 og Matteus 12:7 fortalte Jesus dem at de ikke kunne forstå skriftene om nåde i stedet for offer.

Kolosserbrevet 2:9 sier at Jesus kropp var fylt av Guddommelighet, og i Johannes 14:9, der du ser ham, har du sett Faderen. Pluss mange andre vers som indikerer at Jesus var den samlede fremstilling av Faderen, totalt underlagt ham og hans vilje.

Endelig kan vi samenligne eksemplene mellom GT og NT. I GT ser vi nok av krig, blod, tarmer og gørr, ihjel slåing og drap. Disse såkalte Guds folk ville praktisk talt vasse dypt til kneet i døde menneskekropper etter sine krigs slag. I NT derimot, ser vi det totalt motsatte. Jesus startet ikke noe opprør eller spetakkel og han hadde ikke kommet for å ødelegge Roma, og han fortalte ikke sine disipler om å holde kruttet tørt og deres kanoner skyteklare. Mange av apostlene døde på grusome måter, og det var mange martyrer i den tidlige kirke. Noe som tyder på at dette ikke var de samme voldelige menneskene nevnt i Det gamle testamente. Så hvordan i all verden kunne disse tingene forårsakes av "Guds troende" mennesker?

Som vist så langt, ville Gud ha vært deres konge, men de ønsket en menneskelig konge, så Gud gav det til dem. Et annet vers å være klar over er Salomos ordspråk 16:9 I hjertet planlegger mannen sin ferd,men Herren styrer hans gang. Dette er et mektig vers som kan oversettes til: "Hjertet ditt vil bestemme hva slags person du er, og Gud(Jesus) vil lede deg tilsvarende".

Vi vet at David var en av kongene i Israel, og at selv om David ble omtalt som en mann etter Guds eget hjerte, så legg merke til at han spesielt ikke var perfekt,redelig og rettferdighet som mange andre, f. eks slik som Enok og Job ble omtalt for å være. David var den beste fyren Israel hadde å tilby dem, slik at han var mannen for jobben, men han hadde mange svakheter, og han hadde begått forferdelige ting, som for eksempel utroskap og mord. David hadde et problem, og det var vold. Bevis på dette er noen av salmene, der David egne uttrykksfulle bønner handler om ødeleggelse og utslettelse av hans fiender. Selv om David ikke alltid var en ekteskapsbryter eller en morder, så var han var en hensynsløs person fra sin ungdom. Da han var bare en liten gutt, kappet han hodet av Goliat, etter at han allerede hadde lagt ham ned. Første Krønikebok 28:3 viser oss at Gud, tross alt ikke var fornøyd med David's voldelige natur. "Men Gud sa til meg: "Du skal ikke bygge et hus for mitt navn; for du er en kriger som har latt det flyte blod."

Til tross for alt dette, så søkte han Herren, og han hadde mange andre gode egenskaper. Paulus var også en fan av Herren, selv når han forfulgte de kristne, så trodde han at han gjorde det som var rett, inntil GUD tilslutt viste ham sannheten. Enda David var en voldelig mann, så var de menneskene han drepte ikke uskyldig heller. Dette er hvordan Gud ledet sitt trinn. Jeg påpeker for alle GUD's skeptikere, spottere og haterer at ingen i Bibelen ble noensinne drept fordi de gjorde gode ting.

Det beste er at Jesus var fullstendig klar over alle blodsutgytelsene i GT.

Norsk: Matteus 11:12 Fra døperen Johannes' dager og like til nå trenger himmelriket seg fram, og de som trenger på, river det til seg.

Engelsk: Matthew 11:12 And from the days of John the Baptist until now the kingdom of heaven suffereth violence, and men of violence take it by force.

Det er korrekt, alle disse drapa i GUD's navn ville nå ta slutt. "Dagene med John the Baptist" er forklart i neste vers som alle profetene og lov profetiene(spådommene) inntil Johannes. Så i Johannes 18:36 finner vi at Jesus svarte: "Min kongsmakt er ikke av denne verden. Var min kongsmakt av denne verden, hadde mine menn kjempet for at jeg ikke skulle bli overgitt til jødene. Men min kongsmakt er ikke herfra."

Så for å oppsummere alle disse versene sammen ser vi at Gud ikke alltid gjorde det han virkelig ønsket å gjøre, men noen ganger ga han inn for innfall som folk ønsket, og innfallene fra folket var noen ganger ville og voldelig , før Jesus kom og fortalte folk at de egentlig ikke kjennte Gud, eller hadde fulgt ham. ( Se Foredere og Hellig Rasisme for bevis på hvordan ting endret seg og hva som hendte når Jesus kom inn i vår verden og viste den sanne veien til GUD.) Det som er sikkert er at ihjel slåingene og drapene i GT egentlig ikke er den sanne Guds vilje, men det er hva folk ville ha, så Gud gav det til dem. Ikke minst kan vi se hvordan Jesus viste dette gjennom sitt eget liv, og gjennom livene og døden til alle hans disipler og martyrer.

Dette dekker halvparten av årsaken til at Israelittene fikk beskjed om å gå i kamp med alle grupper mennesker som man anså for være ondskapsfulle. Den andre halvparten av årsaken er mer et spørsmål om å forstå at Bibelen sier hva den mener, og mener hva den sier. Det er ingen lett måte å utrykke det på når skriften sier at en gruppe mennesker begikk avskyeligheter i navnet til Herren, eller når den sier det var onde mennesker i landet, og det betyr ikke at de stjal godteri og snøt på skatten. Sammenlikn det mer med synet av menneskelig forfall som den moderne mann ville knele for. Når Bibelen sier at folk tilba falske avguder, betyr ikke det at de hadde en lykkeamulett i hjørnet av huset sitt. Det betyr mer i retning av å ofre sine egne barn i blodritualer på grunn av overtro.

Nå som vi har gått gjennom GT og forklart hvordan massakrer og kriger ble utført i Guds navn. Hva da med de stedene der Gud selv ødelegger en gruppe mennesker? Mange steder, Gud sies å være den som ødelegger, og likevel for mange av disse hendelsene, er det kryssreferanser til andre steder i Bibelen som viser at folket frembrakte ødeleggelser over seg selv. Jeg nevnte Fjerde Mosebok, kapittel 11 over, som faktisk sier at Gud slo dem med en pest selv om de selv forårsaket det. Dette må diskuteres i en annen del, men i korte trekk. "Gud" og "Guds kraft" er skrevet på samme måte mange ganger i Bibelen, hvor mange ting hevdes å ha blitt gjort i kraft av GUD, men det var ikke han som forårsaket det. Det var menneskene selv som forårsaket det. Det samme kan sies om en brann. En brann kan gjøre mange gode og viktige ting for deg, men hvis du holder hånden din inn i den, vil den brenne deg akkurat som alt annet, men du kan ikke skylde på at det var varmen som forårsaket det.

Nå som vi er i NT tider, som nevnt tidligere, mange ting forandret seg ved ankomsten til Kristus. Drap i Guds navn er ikke lenger tillatt. Jesus har klart og tydelig vist at den sanne veien ofte ikke er forenelig med de gamle måter å gjøre ting på. Bare for å nevne ting som korstogene, eller mennesker som sprengte abort klinikker, eller at Hitler gikk under banneret til den katolske kirken er veldig enkelt å finne ut. Disse menneskene var ikke kristne. Bare fordi du hevder å være en, betyr ikke at du er en.

Hvis du har sett en mann med barbert hode og en lys oransje kjortel, bevæpnet med et gevær, skyte på skole barn, ville du tro han om han sa sa at han var en buddhist og trodde på læren til Buddha? Våkn opp folkens, bruke hodet, det finnes løgnere i denne verden. Tror du virkelig kristendomen er immun mot hyklere? Ikke vær så naiv.

Guds(Jesus) virkelige mennesker er veldig fredelige, glade og kjærlige.

Les mer om vranglære her:

http://www.angelfire.com/planet/loveoneanothe/heresies.html

Kilde:

http://www.angelfire.com/planet/loveoneanothe/violence.html