Fadervår

Fadervår forekommer i to versjoner i Det nye Testamente, en kortversjon i Lukas kapt. 11, vers 2 - 4 og en lengre versjon i Matteus kapt. 6, vers 9 - 13. Hos Matteus inngår den som en del av Jesus bergpreken. Begge steder nevnes Fadervår som et eksempel på hvordan den kristne skal be.

Begge kan selvsagt brukes, men med stor grundig indre åndelighet og kjærlighet i ditt hjerte,viser du GUD(Jesus) gjennom bønn at du bryr deg med omtanke og viser glede i herren GUD(Jesus) ord. Legg gjerne til egne personlige bønner,f.eks med omtanke også for familie,venner og andre kjære på slutten av Fader Vår, før man tilslutt avslutter med Amen, og da gjerne med Amen i Jesus navn. For bare du selv og GUD(Jesus) vet om Jesus er i ditt indre hjerte når du ber.

For husk:

Paulus’ første brev til Timoteus 2:5;

"For Gud er én og én mellommann er det mellom Gud og mennesker, mennesket Kristus Jesus,"

[Med andre ord, det er kunn en som kan kommunisere og formidle mellom GUD og mennesket og det er Jesus Kristus.F.eks er det kun Jesus som kan be sin Far(GUD) i himmelen om å utføre de ting et menneske ber om og det er kunn Jesus Kristus som ber sin Far(GUD) i himmelen om å fylle et menneske som ber om det, med den hellige ånd osv ]

Fadervår (latin: Pater Noster = Fader vår, vår far) er en sentral bønn i vår Norske Kristne Lutherske Protestantiske tro. Det var denne bønnen Jesus lærte disiplene sine og som idag brukes av alle kristne over hele verden. Den uttrykker på en og samme tid lovprisning, bønn og lengsel etter Guds rike. Dette er en av Bibelens mange eldgamle men like viktige tekster i dag som rommer stor indre åndelighet,tanker og følelser til og ikke minst fra GUD(Jesus) med få ord.

Fader vår, du som er i himmelen! La ditt navn holdes hellig. La ditt rike komme. La din vilje skje på jorden som i himmelen. Gi oss i dag vårt daglige brød. Forlat oss vår skyld, som vi òg forlater våre skyldnere. Led oss ikke inn i fristelse, men frels oss fra det onde. For riket er ditt, og makten og æren i evighet. Amen.