Kurz jachtění v Chorvatsku

12. - 19. září 2009

S Danou, Honzou D., Jolanou, Mojžou, Bigbodym a Pavlem Sch. jsme byli na týdenním kurzu jachtaření v Chorvatsku.

Naše loď Andy, typu Oceanis 473, byla dlouhá 47,3 stop, což je asi 15 metrů, a měla plachty 103 m2. Vyjeli jsme v neděli z maríny v Sukošanu (pod Zadarem), z jihu jsme obepluli ostrov Pašman a přistáli jsme v zálivu Soline, kde jsme si zkoušeli najíždět na bóji.

Další den jsme za poměrně silného větru Jugo Široko dopluli do přístavu (jméno už nevím, snad Sali) na ostrově Dugi. Večer jsme se v místní restauraci přejedli stejky.

Ráno jsme zamířili k jihu ostrova Dugi, obepluli jsme mys Ćuška, propluli úžinou Malá Proversa a zahnuli severozápadním směrem do hlubokého zálivu, který se do ostrova zařezává. Za mysem Raknić jsme zakotvili opět na bóji, v zálivu Kruševica. Bylo to asi nejodlehlejší místo, které jsme navštívili. Náš úmysl vylézt na blízký kopec nevyšel - poté, co nás vysadil na břehu, nezvládl Pavel ve větru zpáteční cestu člunem k lodi (motor zrovna nechtěl naskočit a vesla byla pro Pavla novou životní zkušeností). V náročném terénu jsme se po břehu snažili Pavla, unášeného větrem, dohnat, což bylo značně nebezpečné. Vše ale dobře dopadlo, Pavel se dostal ke břehu, kde jsme všichni nastoupili a upustivše od záměru vystoupit na kopec začali veslovat zpět k lodi. Nakonec i motor naskočil a vše dobře dopadlo.

Ve středu jsme obepluli mys Vidilica a vyjeli na volné moře. Stále foukal silný Jugo Široko a a na volném moři vytvářel zhruba dvoumetrové vlny. Zašel jsem do podpalubí uzavřít ventily záchodů a najít nějaké kinedryly a zázvorové kořeny proti mořské nemoci. Než jsem vyšel zpět, udělalo se mi značně nevolno. Nahoře jsem to už nerozdýchal a za chvíli jsem zvracel na zádi lodi jako Alík. Později se solidárně přidaly i Dana s Evou. Po asi půl hodině kapitán naštěstí loď otočil a pluli jsme zpět. Jakmile jsme zapluli mezi ostrovy, hladina se uklidnila a s ní pomalu i můj žaludek. Propluli jsme zpět proti proudu úžinou Malá Proversa. Ten den jsme zakotvili opět v zálivu Soline. Tentokrát jsme si v restauraci na břehu dali výbornou rybu.

Ve čtvrtek ráno jsme si chtěli užít trochu plachtění, ale k obědu se zkazilo počasí, blížila se bouře Nevera. V zálivu (snad Žinšena) se nám nepodařilo zaseknout kotvu, tak jsme ostrov Pašman za deště obepluli z jihu a zakotvili někde u břehu na písku. Bouře končila, padalo už jen pár kapek a vítr se téměř úplně utišil. Po jídle přišla zpráva, že sesterská loď má poruchu motoru. Kotvila nedaleko, a tak jsme k ní zajeli. Honza se potopil k lodnímu šroubu a odřezal z něj zbytky namotaného lana. Problém s motorem však přetrvával, a tak jsme loď odtáhli do Sukošanu. Před marínou jsme ji převázali na náš pravý bok a Honza zkušeně navedl tento těžko ovladatelný téměř katamaran k molu.

Na závěr jsme další den - v pátek - všichni složili v Zadaru kapitánskou zkoušku a od té chvíle si můžeme jachty půjčovat sami na vlastní triko.

Honzovy stránky o téhle naší výpravě jsou k přečtení tady: http://www.slany.unas.cz/2009_Jachta/Chorvatsko/croa.html