Námořní trasa

Výsledná trasa se téměř držela plánu.

plan trasy v2
    • den 1 - neděle: Sukošan -> Ostrovy Školj v zátoce Telaščica na ostrově Dugi Otok

• den 2 - pondělí: slané jezero Mir, -> zátoka Šipnate v Kornatech

• den 3 - úterý: volné moře, -> zátoka Tratinska na ostrově Žirje

• den 4 - středa: -> marína Betina na ostrově Murter, prohlídka obce Betina

• den 5 - čtvrtek: -> zátoka Landin na ostrově Pašman

• den 6 - pátek: přesun do Sukošanu

Podrobněji

Den 1 - neděle

Vyjeli jsme až kolem oběda. Propluli jsme pod Ždrelackým mostem a zamířili do zátoky Bršanj na ostrově Iž, kde jsme u trajektového mola chtěli nacvičit marínový přístávací manévr. Bylo už ale moc hodin, tak jsme to otočili směrem na Malou Proversu. Vyzkoušeli jsme MOB. Kolem ostrova Lavdara, pak Malou Proversou do zátoky Telašćica a až úplně dozadu k ostrůvkům Školj, kde jsme vlevo zakotvili na bójce.

Den 2 - pondělí

Obepluli jsme JZ ostrůvek Školj a přepluli k slanému jezeru Mir, kde jsme zakotvili opět na bójce (na pár hodin ve dne zadarmo). Pěšky jsme prošli okolí slaného jezera Mir, najedli se v restauračce, pak se znovu nalodili a pluli směrem na Kornaty. Bylo už dost hodin, tak jsme zamířili rovnou do zátoky Šipnate v Kornatech. Restaurace a bóje už tu nebyly a třikrát se nám nepodařilo zakotvit - kotva se ne a ne chytit (měli jsme jí odvinout delší lano). Nakonec na nás mávnul majitel mola v nitru zátoky (má tam školu jachtingu) a vyvázali jsme se na jeho molo (hloubkoměr pak ukázal 1,6m (!), ale majitel na nás volal, že do dvou metrů ponoru jsme v pohodě).

Den 3 - úterý

Ráno v šest jsme vstali a vydali se na vrchol východně od zátoky sledovat východ slunce.

Pak jsme asi na hodinu vypluli na volné moře; fouká dost, ale od pobřeží, takže vlny nejsou velké. Dál jsme propluli Kornaty, brzy odpoledne jsme zastavili na koupačku a oběd v SZ zátoce ostrova Ravni Žakan (kilo ryby i s posezónní slevou za 400 kuna!) a pak dopluli k ostrovu Žirje a vyvázali se v zátoce Tratinska na bóji.

Den 4 - středa

Ráno mi po předchozím makers-markovém večeru nebylo dobře. Převázali jsme se na snídani na míň houpavé místo dál v zátoce a pak vypluli nejkratší cestou směr Murter. Asi dvakrát vidíme osamoceného delfína (nebo dvojici). Po poledni přestává foukat, taháme se za lodí na lanech. Brzy poté za stále jasného počasí náhle přichází bora kolem 20 uzlů, v nárazech až 25 uzlů. Refujeme plachty a odpoledne proplouváme průlivem u ostrova Murter (má hloubku 2,8 m) a po chvíli se vyvazujeme na molo v malé, moderní a čisté maríně Betina. Pak se procházíme kolem kostela a na druhé straně po promenádě a v uličkách obce Betina. Jíme v jedné z levných restaurací u promenády.

Den 5 - čtvrtek

Stále fouká bora, vyplouváme na JV, po obědě kotvíme (na první pokus) v JZ zálivu malého ostrova Murvenjak. Pak doplouváme do zátoky Landin na jihu Pašmanu, kde se vyvazujeme na poslední z asi 16 bójí. Celá posádka si chválí místní restauraci (jen já nemám rád, když nedostanu menu a o ceny nabízených jídel si musím říkat; kilo ryby za 250 kuna).

Den 6 - pátek

Proplétáme se mezi ostrovy směrem k ostrovu Lavdara, pak to otáčíme směrem na Ždrelacký most. Bora fouká o něco slabší, ale chvílemi je stále velmi čerstvá. Pod Ždrelackým mostem je silný protiproud, takže narefovaným plachtám pomáháme motorem. Za mostem se v zátoce vpravo vyvazujeme na bóji (hloubkoměr ukazuje 1,7 m) a koupeme se. Pak už doplouváme do Sukošanu.