Nobelpriset i litteratur

Lättläst

Våra favoriter

Dessa böcker är av tidigare nobelpristagare - kan du hitta din favorit bland dem?

Vi har med hjälp av bokförlaget LL-förlaget samlat ihop en del material om Alfred Nobel och nobelprisen.

Om några veckor delas Nobelpriset ut till flera personer från hela världen.

Alfred Nobel – Den olycklige uppfinnaren

Bengt Fredrikson berättar om Alfred Nobels liv. Om uppfinningarna som blev succéer och livet i lyx. Men också om hans fattiga uppväxt, ensamheten och hans längtan efter kärlek.

Gösta Berlings saga

Den vackre Gösta Berling har förlorat sitt arbete som präst. Han älskar brännvinet för mycket. Hos den mäktiga majorskan på Ekeby lever han tillsammans med kavaljererna.

Kavaljererna kallas en skara män som lever för dagen. De far runt på vägarna i Värmland på jakt efter äventyr. Den trettonde kavaljeren är Djävulen själv.

Författaren heter Selma Lagerlöf. Hon fick nobelpriset i litteratur år 1909.

Romanen om Olof, del 1 och 2

Han vill bryta upp, lämna allt, göra verklighet av sin dröm att komma ut i världen.

Året är 1914 och Olof är 14 år. Han lämnar sitt fattiga fosterhem och tar arbete som flottare. Det är ett både slitsamt och livsfarligt arbete. En dag får han nog och ger sig av på jakt efter ett bättre arbete och ett bättre liv.

Författaren Eyvind Johnsons självbiografiska romanserie om Olof består av fyra böcker i två delar och är en av den svenska litteraturens stora klassiker!

Författaren heter Eyvind Johnson. Han fick Nobelpriset i litteratur tillsammans med Harry Martinson år 1974.

Mannen utan öde

Den 14-årige pojken György har suttit i koncentrationsläger i ett år. Han överlever och kommer hem till Budapest. Där vill alla att han ska glömma det som hänt honom. Men György vill inte inte glömma. Han kan inte glömma.

Författaren heter Imre Kertész.

Han fick Nobelpriset i litteratur år 2002.

Boken finns att låna från andra bibliotek i kommunen. Prata med oss i Mediateket.

Nässlorna blomma

Martin bor i ett stort hus med sin mor, far och sina fem systrar. Men föräldrarna lämnar sina barn. Kommunen tar hand om Martins systrar men själv kommer han till bonden i Vilnäs. Martin är en ensam liten pojke som bor hos främmande människor.

Författaren heter Harry Martinson.

Han fick Nobelpriset i litteratur tillsammans med Eyvind Johnson år 1974.

Boken finns att låna från andra bibliotek i kommunen. Prata med oss i Mediateket. Vi har också ett utdrag av boken (en kort del)

För läraren

Det finns ytterligare material på LL-förlaget som ger stöd för lektionsundervisning och gruppsamtal.

Fyra nobelpristagare

Alfred Nobel

Nobelpristagarna från 1901 till 2017

2017 Kazuo Ishiguro

2016 Bob Dylan

2015 Svetlana Aleksijevitj

2014 Patrick Modiano, Frankrike

2013 Alice Munro, Kanada

2012 Mo Yan, Kina

2011 Tomas Tranströmer, Sverige

2010 Mario Vargas Llosa, Peru

2009 Herta Müller, Tyskland

2008 Jean-Marie Gustave Le Clézio, Frankrike

2007 Doris Lessing, Storbritannien

2006 Orhan Pamuk, Turkiet

2005 Harold Pinter, Storbritannien

2004 Elfriede Jelinek, Österrike

2003 J. M. Coetzee, Sydafrika

2002 Imre Kertész, Ungern

2001 V.S. Naipaul, Storbritannien

2000 Gao Xingjian, Frankrike (född i Kina)

1999 Günter Grass, Tyskland

1998 José Saramago, Portugal

1997 Dario Fo, Italien

1996 Wislawa Szymborska, Polen

1995 Seamus Heaney, Irland

1994 Kenzaburo Oe, Japan

1993 Toni Morrison, USA

1992 Derek Walcott, St. Lucia

1991 Nadine Gordimer, Sydafrika

1990 Octavio Paz, Mexiko

1989 Camilo José Cela, Spanien

1988 Naguib Mahfouz, Egypten

1987 Joseph Brodsky, USA (född i Sovjetunionen)

1986 Wole Soyinka, Nigeria

1985 Claude Simon, Frankrike

1984 Jaroslav Seifert, Tjeckoslovakien

1983 William Golding, Storbritannien

1982 Gabriel García Márquez, Colombia

1981 Elias Canetti, Storbritannien (född i Bulgarien)