Nytten af Det gamle testamente

OM  DET GAMLE TESTAMENTE  og  DET NYE TESTAMENTE: 

Historien om Jonas, der prøver at flygte fra Gud  - Hvorfor skal vi, der er kristne, høre om ham? Han har jo ikke noget med Jesus og kristendom at gøre? 

Ved I, hvor i denne Bibel, at fortællingen om Guds søn, Jesus, står?  Det nye testamente.

Det gamle testamente er meget tykkere, og det handler om jødernes historie.

Hvorfor skal vi høre om den – det gør vi jo faktisk halvdelen af året i Børnetimen? Selvom historierne mange gange er spændende – David og Goliat – er de jo godt nok gamle! Og hvad har de med os kristne at gøre?

 

Det er FORDI, der står vigtige ting om Jesus i det Gamle Test om jødernes  historie. Mange ting i det gamle testamente var en forudsigelse - spådom- om det, Jesus gjorde, da han endelig kom, Guds søn.

Jesus sagde og gjorde ting, som direkte passer til ting i det Gl. Testamente. Jesus blev derfor fx. kaldt Davids søn! Jesus blev nemlig også født som efterkommer af David. Kong David blev spået (sagt forud. Mere end 500 år før det skete), at i hans slægt ville der blive født en konge, der skulle regere i evighed (:2. Sam.bog kap.7, vers 12-17), og denne konge ville blive Guds søn, og Gud ville være hans far.

SÅ, når vi opdager, at det var forudsagt, at Jesus, Guds søn, skulle komme, så kan vi vide os sikre på, at Jesus virkelig er Guds søn – for en masse ting om ham var altså allerede skrevet ned mange hundrede år, FØR han overhovedet blev født. 

I Det gamle testamente peger Gud på, at Jesus ikke er en tilfældig mand, der levede for 2.000 år siden. Nej, han var skam planlagt af Gud, lang tid før han kom til vores verden. Og det ville Gud bare lige ha’  at vi skulle vide. Sms’erne er blev en lang, lang mailtråd til os, der fortæller os: Gud elsker dig, tilgi’r dig, redder dig fra døden. Det er faktisk SANDT, selv om du ikke kan SE det andre steder end i Biblen.

Jonas? Der står, at han var 3 dage i hvalens mave. Jesus sagde faktisk selv, at Jonas havde noget at fortælle os om ham, altså Jesus. Jesus sagde, at ligesom Jonas var 3 dage i hvalens mave, på samme måde ville han selv være i døden, inden han opstod fra de døde. Han døde Langfredag i påsken og 3 dage efter, om søndagen stod han op fra de døde, ligesom Jonas fik livet tilbage efter 3 dagen inde i hvalen.

Sådan er det hele vejen igennem i det gl. testamente. Jesus selv var den første, der opdagede det! Og de ting han gjorde, levede op til det, der stod i Det gamle Testamente. Moses startede påske-ritualet omkring påskemåltidet, og Jesus startede altergangen magen til for de kristne. Moses mættede Israelitterne med brød fra himlen, og Jesus mættede folkeskaren med de 5 brød, som en lille dreng havde med i sin madpakke, etc, etc