David og Jesus


 "Kong David han spillede harpe for Herren" (klik) er TEMASANGEN, der bruges til indledning hver gang i David-forløbet. 

Fortællingen for de ældste (10 - 13)

      DEL I nedenfor er billeder med tilhørende fortælling.

       DEL II derunder er billederne sat op i 10 forskellige spilleplader til et bankospil, som er aktiviteten bagefter fortællingen. 

Først skabte Gud universet og 

så jorden. Først lys på jorden og

så planter og dyr

så skabte han menneskerdem symboliserer vi ved at kalde dem Adam 
og EvaMen Adam og Eva ville ikke leve som Gud havde sagt, 
og det vil vi stadigvæk ikke, så derfor lever vi nu på en jord med både godt og ondt. Kærlighed og krig.
Men Gud havde en plan for at få os reddet tilbage til det lykkelige paradis. Gud udvalgte Abraham til at vise os de første skridt på vejen mod redningen. Abraham fik han til at flytte til det land, hvor  redningsmanden, Jesus,  engang skulle fødes. Abraham var nemlig et menneske, der stolede på Gud, selv  han ikke kunne  forstå hvorfor Gud  gjorde med ham som han gjorde
Gud  brugte nemlig Abraham til at afsløre sin redningsplan: at Gud ville  ofre sin egen søn, Jesus, på korset for at redde os. Gud bad derfor Abraham gøre det samme, altså ofre sin egen søn, Isak. Men i sidste øjeblik standsede Gud Abraham, modsat Jesus, der gennemførte det. Abraham blev brugt til at vise os, hvad redningsplanen gik ud på. Det vidste Abraham jo ikke.
Men så ville menneskene igen ikke gøre som han havde sagt, og derfor fik han en masse besvær med at gennemføre sin redningsplan. Først stjal abrahams barnebarn, Jakob, sin brors førsteret
Og derefter blev det fulgt op af Abrahams oldebørn - Jakobs 10 børn, -  som kidnappede  deres forkælede yngste lillebror og  solgte  ham væk som slave afsted til Ægypten
Men Josef holdt sig til Gud, og da han blev voksen, blev han fri for slaveriet og rig og mægtig, Det gode ved ham var, at han gjorde det, som Gud ville, så han tilgav sine brødre, der var taget en tur til Ægypten for at købe korn. Alle var glade nu, og hele familien flyttede til  Ægypten for de næste 100 år og mere til. Men Gud måtte jo have dem tilbage til Abrahams land, Israel. Hvordan gjorde han?
I løbet af de mere end 100 år blevfamilien større og større , ja, et helt folk, Israelitterne,  men da Josef var død, så  Ægyptens Kong Farao sit snit til at udnyttet dem som billig arbejdskraft, som en slags slaver. Nu ville de gerne tilbage til Abrahams land. Da valgte Gud Moses til at bringe dem hjem.  Men først måtte Gud lige redde ham fra Kong Farao, der ville dræbe alle israelitternes drengebørn.
Der brugte Gud  til at lade det samme ske for Jesus mange hundrede år senere, så vi kunne se, der var en plan. For da Jesus blev født ville  Israels Kong Herodes også  dræbe alle drengebørn i Betlehem, men Jesus's far og mor nåede at flytte til Ægypten, ligesom Israels folk  dengang, indtil Herodes var død og de kunne vende tilbage til Abrahams land, Israel.

Gud hjalp Moses med at tvinge Kong Farao til at give dem lov til at drage hjem, Ægypten fik 9 plager og til sidst dødens engel til at dræbe alle ægypternes førstefødte drengebørn.

Undtagen i de huse, hvor der var smurt lammeblod på trædørens stolperne. Det havde gud nemlig fortalt moses at israelitterne at gøre.

Og dér fik Gud lige listet en pegefinger frem mod Jesus. Jesus  sagde jo, at han var det Guds lam, der døde på korsets træ for at redde os mennesker fra døden. Hans død og blod redder os fra dødens engel ligesom det skete dengang. Det viste Gud frem til.

Moses gjorde som Gud sagde, han skulle gøre, og sådan slap de ud af Kong Faraos klør, men det var på et hængende hår, for de  havde Faraos soldater i hælene. Da backede Gud igen Moses op til at lave en vej tværs over Det røde hav. Da Faraos soldater kom  lukkede Gud vejen igen
På deres lange vandring ´fra Ægypten til israel gáv Gud dem de love og regler som kunne giøre deres liv mest lykkeligt,  uden skænderier, slåskampe og krig. Det var Moses, der fik den ære at give dem de 10 bud.
Og endelig var de tilbage til deres gamle land.De blev overraskede over, at jorden gav så flotte afgrøder. kæmpe vindruer og masser af honning og mælk. Det var et godt land, Gud havde givet til Abraham.Men så fandt de på, at de ville have en konge. Sådan en som alle de andre folk omkring dem havde. 
Gud sagde til dem: I har jo en konge. Jeg er jeres konge, og der er ingen andre der kan måle sig med mig. Jeg har jo skabt alt.De blev ved. De ville altså have en konge, og sådan gik det til, at Saul blev kongesalvet til at være deres første konge.Men med tiden blev han en katastrofe. Magten steg ham til hovedet, som den tit gør, og snart ville han kun lytte til sig selv, og slet ikke til Gud.
Så fandt Gud en bedre konge til dem, hyrdedrengen David,, som han kendte så godt, fordi han altid var i kontakt med ham og David rettede sig efter det, Gud sagde
. Gud  startede med at hjælpe David til at besejre kæmpen Goliat
Kan I huske, hvor Saul blev sur over, at David klarede sig så godt. Så sur, at han ville dræbe ham? Sådan var David ikke. Selv om kong Saul jagtede david for at slå ham ihjel, så lyttede david til Gud, der sagde, at han skulle skåne Sauls liv
Sådan er Gud jo. Det viste han os gennem David, så vi skulle tro, når hans søn, Jesus gjorde det samme, da han bad  for de soldater, der var i gang med at sømme hans hænder fast til korset:”Kære far i Himlen. tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør.”
 Gud lod sin søn føde i Davids by Betlehem,  sådan at vi nu kan se, at Jesus ER Guds søn, som Gud havde planlagt at  hjælpe os tilbage i Paraiset med. Han blev også født i Davids familie, som Gud havde lovet David
Vi kan også se, at Gud havde planlagt at Jesus skulle holde sit indtog i Jerusalem, for det samme skete for David, sådan at vi kan se, det er ens for dem.


Det fejrer vi jo også her i Danmark. I påsken. Kan I huske noget om, hvad der skete den dag?

Kan I huske, hvad der skete påskedag?

DERFOR VED VI NU, 

AT JESUS ER GUDS SØN,


PLANLAGT


 I EN KÆMPESTOR


 REDNINGSAKTION


GENNEM FLERE  TUSIND ÅR


Banko-plader

1.Kopier dem til en wordfil, 

2. som man har sat i liggende retning (under Lay- out)

3. Træk pladen ud til den ønskede størrelse

Kopier spillepladerne i 2 eksemplarer på karton, en til spilleplader og en anden som klippes ud til brikkerne, der læses op.       Se evt også Bibekbanko

TRADITIONEL TEKSTGENNEMGANG FOR DE ÆLDSTE

Nu har vi hørt historierne om David gennem efteråret.

Kan I huske de 4 nedslag i hans liv (vis billeder)


I dag skal I ha’ at vide, hvorfor vi overhovedet bruger tid på at høre om den gamle gut, David.

Hvad siger I selv – hvorfor tror I, han er med i Biblen, og vi i kirken fortæller om ham?


Snak om svarene og brug dem til at koble ind til David-Jesus parallellen


Jo forstår I, David er vigtig for os i dag, fordi han viser noget om Jesus, som blev født ca. 1000 år efter, at han levede.(Vi der lever nu, lever jo ca 2000 år efter Jesus)

Hvad viser kong David da? Han viser os, ja, giver os en slags bevis på, at Jesus virkelig ER Guds søn. At Jesus IKKE bare er en tilfældig mand, men Guds søn, som Gud nøje havde planlagt skulle fødes her hos os. At det IKKE bare er noget, nogen har fundet på og bilder os ind. At Jesus skulle være Guds søn IKKE bare er noget, som en eller anden skør jøde for 2000 år siden påstod, han var.

Hvorfor er det da så vigtigt, at Jesus er Guds søn?

Ja, hvis Jesus IKKE er Guds søn, men bare en eller anden tilfældig person, der levede for 2000 år siden, så er alt det, han sagde og gjorde, jo ret ligegyldigt. En ligesom de andre, der igennem tiden har påstået, at de var sendt fra Gud. Og SÅ er alt det, vi hører om i Kirkens Børnetime ligegyldigt også. Og SÅ er kirken, præsterne, barnedåb og alle de store ting i livet, som er i Guds hånd – det er løgn.  En stor fejltagelse. Bare noget vi bilder os selv ind. Så er vi i virkeligheden helt alene om at leve vores liv.

Ja, endnu værre: hvis Jesus IKKE er Guds søn, hvis det IKKE passer, det han fortalte os, så er vi på den!

For hvem skal så redde os fra døden den dag, det bliver vores tur? Det er der ingen, der kan!  Ingen læger, ingen, selv de fineste eller dygtigste folk i verden! Så er vi færdige!  Og så er vi også bare nogen tilfældige nogen, der bare tilfældigvis lever her på jorden i vores ca. 100 år, og så dør vi. Punktum! Det gør ingen forskel, om vi har levet eller ikke levet. Vi er ligegyldige! Som én dråbe i et stort hav - det betyder jo ingenting.

Nej, livet giver kun mening, hvis Jesus ER Guds søn, så det, han fortalte og lovede, er sandheden fra Gud. Han er den eneste, der har givet os et realistisk tilbud om at redde os fra døden. Realistisk, fordi han ikke bare fortalte, at vi ikke skulle se døden, men fordi han viste, at han havde magten over døden, da han selv opstod fra de døde.

Han er den eneste, der har givet mennesket sådan et tilbud. Kun hvis det passer, at Jesus virkelig er Guds søn, kan vi blive reddet.       

 

Ja, det er jo her kong David kommer ind. Det er ham, der kan vise, at Jesus er Guds søn. At det var planlagt af Gud, at Jesus skulle komme, og at vi skulle reddes. At vi ikke er meningsløse, men i Guds hånd fra først til sidst. At der er styr på det hele. For at vise os det, har Gud sørget for, at der i Biblen blev skrevet noget, der viser frem til, at Jesus skulle fødes – det blev skrevet mange hundrede år, før Jesus blev født, og ingen mennesker kunne dengang jovide, hvad der ville ske i fremtiden. Det er det eneste bevis vi får, undtagen de små beviser, vi selv oplever i vores liv. Men det er da også godt nok. Og hvem vil ikke gerne reddes fra at dø for evigt?


Her er nogle af forudsigelserne – spådommene.

1.  Der står i det gamle testamente, at Guds søn, hele verdens konge skulle fødes i Davids slægtslinje, altså hans tip,tip,tip oldebarn. Det blev skrevet mindst 800 år, før Jesus blev født. Det er altså for-ud-sagt mange hundrede år, før det skete. 

Jesus BLEV født i Davids slægtslinje. (både hans far og hans mor var efterkommere af David). Kong David vidste godt, at Guds kongesøn engang skulle fødes i hans familie, for det havde Gud fortalt ham. Det står også i Biblen. (Salme 89)

2. Jesus blev født i Davids fødeby, Betlehem, lissom David - det var også blevet forudsagt. Kan I huske, at profeten, Samuel fandt David på slægtsgården i Betlehem, da han var ude at vogte får. Han var altså hyrde. Jesus siger også, at han er hyrde. Hyrde for os mennesker. Han vogter og passer på os – lissom David

3. Ved at Gud valgte David som sin konge viser Gud os noget om ham selv og om os, nemlig at vi ikke skal kigge efter VORES store konge i kongepaladser, men helt nede blandt almindelige mennesker. Jesus blev endda født et så fattigt sted som en beskidt stald, i en almindelig familie, ikke på et palads i en fin kongelig familie. Lissom Gud  også havde valgt David i en helt almindelig familie, ikke en kongelig familie, i den mindste lille flække, Betlehem, og ikke i kongebyen Jerusalem. 

4. Ligesom David holdt et stort indtog i Jerusalem, da han bragte Guds alter op til hovedstaden, Jerusalem – sådan holdt Jesus også et stort indtog i Jerusalem. David peger igen frem mod Jesus.

Det står også et sted i Biblen, Gamle Testamente, at han skulle ride på et æsel. Det kom også til at passe.

5. Lissom David sparede Kong Sauls liv, og benådede alle dem, der havde kæmpet mod ham, sådan benådede Jesus også de soldaters liv, der sømmede ham til korset: (vis Doré’s billede af Jesus, der sømmes til korset). Han sagde nemlig:

"Far", sagde han "Tilgiv dem, for de ved ikke hvad det er de gør”

Og selv da vi mennesker slog Guds egen søn ihjel, så benådede Gud os -  og gav os samtidig det evige liv i gave, fordi Jesus jo døde, for at vi kan få evigt liv efter døden. Helt urimeligt lige efter at vi mennesker havde slået hans Søn ihjel. Gud er fantastisk! Kun Gud kunne vende sådan en forfærdelig ting til en helt vidunderlig ting. Og give os den kostbareste gave for det onde, vi havde gjort - og det onde, vi også kommer til at gøre.

6.  Ligesom David, der ikke så ud af noget særligt, fældede den frygtindgydende kæmpe Goliat, sådan kan Jesus, der heller ikke så fin og kongelig ud, han fældede menneskets største fjende, nemlig døden.

ALTSÅ: Kong Davids liv er en direkte forudsigelse af Jesus’ liv. Derfor ved vi, at Jesus må være Guds søn. Født i Betlehem – og både hans far Josef og hans mor går direkte tilbage til Kong David.


Derfor kan vi også tage David som et godt eksempel for os, for han viste os, at det er godt at holde sig tæt til Gud, at be’ til Gud, for Gud både kan og vil hjælpe os gennem livet, for vi ved, at Gud kan vende selv det forfærdeligste til noget vidunderligt – også i vores liv.

Så I behøver aldrig være bange eller stressede for noget – det er da en fantastisk gave, vi har fået.

Fortællingen for de yngste (4-10)


ELLER DAVIDS VENNER

Jonathan og Mikal, Sauls børn

Hvis de yngste er mere til en dramatik historie kan man fortælle historierne om Davids venner, - lige efter Biblen  (se nedenfor)                    

MIKAL

 Hun var Sauls datter, som Saul havde givet David for at være sådan en god hærfører, der altid vandt Israels kampe mod angriberne, Filistrene.

Hun elskede David og reddede hans liv, da Saul prøvede at slå ham ihjel med sit spyd og hun hjalp ham med at flygte ud af vinduet. Først hjem til sit hus, hvor han boede med Sauls datter, Mikal [ch], som Saul selv havde givet ham som tak for alle de slag, David havde vundet for ham – og for Goliat,selvfølgelig.

Mikal elskede David af hele sit hjerte og hjalp ham til at flygte væk ved at fire ham ud af vinduet i et reb, for hun tænkte nok, at Saul, hendes far, ville sende sine soldater hen til deres hus for at slå ham ihjel. Fortsættelse: 1. Sam. Bog 19,11            

JONATHAN

Kong Saul havde også en søn. Han hed Jonathan. Han elskede også David og var hans bedste ven. De to fulgtes altid ad. Han hjalp også David at flygte fra Kong Saul, og ­Jonathan lovede at han ville prøve at gøre Saul gode venner med David. Og så aftalte de et hemmeligt tegn: 

David skulle skjule sig på den mark, hvor Jonathan øvede sig i at skyde med bue og pil. Hvis Jonathan

Jonathan nu skød pilen til højre for skydeskiven, så betød det, at David kunne komme frit frem, men skød han til venstre for skydeskiven, så skulle David flygte, for så var Saul stadig ude efter at få slået ham ihjel. Og næste dag skjulte David sig ved marken. Jonathan kom, og han skød..... til venstre side af skydeskiven, og David måtte flygte over hals og hoved Han hjalp også David i flugten fra Kong Saul. 1.Sam. bog, kap 18,3 og 19.1 og 20.1ff, 23.16, 31.2 og 8f

Jonathan prøvede hele tiden at få Kong Saul til at indse, at David ikke ville ham til livs, men havde været trofast og god mod ham. - 

 Historien om Jonathans søn Mefibosjet, som David giver al Sauls ejendom efter Sauls død og hædrer ved at lade ham sidde ved Kong Davids bord resten af sit liv. 2. Sam.bog kap.9.1 – 1

Ku' I godt tænke jer at være verdensberømte?  Hvis I nu spille­de så fint julespil, at I blev verdensberømte?

Tænk at være lige så berømt som alle dem i fjernsy­net og influencerne inde på youtube

Men vi har hørt om en i Børnetimen her i efteråret, som bare er blevet mere verdensberømt end dem allesammen.

Ka' I huske ham, hvem det er, vi har hørt om hele efteråret?:

Kender I julesalmen: Det kimer nu til julefest? Så lad os prøve at synge den; der er jo ikke så lang tid til jul, og næste gang starter vi på julespillet

Det kimer nu til julefest, det kimer for den høje gæst

I Kong Davids slægt blev hele verdens konge, Guds søn, født - som tip- tip- tipoldebarn af David. (barn à barnebarn à oldebarn à tipoldebarn à  tip-tip-tipoldebarn osv.) 

Hvad var hans navn, ham der blev født, som altså var i familie med gamle Kong David? Jesus.

Når man kan sige, hvad der sker i fremtiden, så hedder det AT SPÅ, og hvis der er en, der kan spå, så kan han sige, hvad der kommer til at ske i fremtiden. Fx at du, … Rasmus bliver gift med en rødhåret pige, og I får 5 børn.  Det spændende er, at Gud spåede for os mennesker, at hans søn ville komme ned til vores verden, så vi kunne vide det i forvejen og vide hvem han var. – Over 800 år før Jesus blev født i virkeligheden, var der nogen, der havde skrevet Guds besked ned i Biblen om, hvor hans søn skulle fødes – (ka’ I huske, hvor Jesus faktisk også BLEV født? … Ja, rigtigt). Og det stod der altså faktisk i Biblen 800 år før, det skete i virkeligheden. Lad mig se, hvor mange af Davids historier I kan huske: vis billederne  og snak om dem (se dem ovenfor: David salves, Goliat, Saul kaster spyddet, David skåner Sauls liv

HAN er verdensbe­rømt. Og ved I hvorfor?

Jo, det er han, fordi han blev verdens­mester i at holde sig fast til Gud. HAN ku be' til Gud, så det baskede. Der var bare LIGE kontakt mellem ham og Gud. Han ku' snakke med Gud om alt.

Og han var ikke lissom kong Saul, næh for David HAN glemte aldrig, at det jo VAR Gud,  der var den rigtige konge over Israel og ikke ham selv. Så han gjorde det, som Gud ville, og ikke det han selv ville.

Derfor gav Gud ham en stor, stor gave. Han sagde nemlig til ham:

"Jeg tog dig væk fra dit fattige arbejde med at vogte får ude på marken ved Betlehem og satte dig op til at være konge. Men nu vil jeg gøre endnu mere. Jeg vil gøre dig til en af de største, der har levet på jorden, for når du engang er død, vil jeg i din familie la' min søn føde. Han skal være dit tip-tip-tip-oldebarn og hans konge­dømme skal vare til EVIG tid.

 Sådan sagde Gud til Ham, og det er det, der har gjort ham så berømt, at vi hører om ham her mange 1000 år efter at han er død.

For det skete jo lige netop sådan. Jesus, selve Guds, søn blev født i Davids slægt, ovenikøbet i Davids by Betlehem, hvor David selv havde gået og vogtet får.  

Og hans kongedømme gælder for ALLE mennesker i HELE verden, ikke kun Israel, og hans kirke - ja, det er den kirke vi har NU, mange 1000 år efter: i Ødsted, Jerlev, Vejle, hele DK. Hele Europa. 

Jo David blev så verdensberømt, at hans harpe, Davidsharpen, hænger på juletræer i verden, og i Danmark synger vi om Davids by og davidsharpen  i "Det kimer nu til julefest".