Jerikos fald

 DE ÆLDSTE

Se billedmateriale nederst

Lad musikken Joshua fit the battle of Jeriko spille i baggrunden, mens de ankommer. 

Fx https://www.youtube.com/watch?v=FoeSdDcS1LA 

 

Nu skal I høre en krigshistorie, som er helt speciel. Og den lever faktisk  fortsat videre den dag i dag!

Lad mig først ridse JØDERNES HISTORIE op indtil der, hvor vi er nu – ved Moses  

Man kan lave brikker i karton med Gl. Testamentlige motiver  (se tv. og  skabeloner nederst) og  fortælle jødernes historie ved at lægge dem ned i rækkefølge med børnenes hjælp helst. eller fortæller man kort historierne på billederne selv.  Nederst står historierne udskrevet. 

1. Abraham: Isaks ofring (Jesus-parallel) – 2. Isak velsigner snyderen Jakob – 3. Josef, Jakobs søn, sælges af brødrene til Ægypten – 4. Moses i sivkurven – 5. Tornebusken, hvor Moses kaldes  – 6. Lammets blod males på dørstolpen (Jesus-parallel) - 7. Moses med lovens tavler – 8. Kobberslangen (Jesusparallel evt. med en  brik 9 med et billede af Jesus på korset) )- 9 Jerikos indtagelse, som er Dagens Historie .

Man kan  gøre det mere aktivt ved at udvide  legen og give dem nogle flere brikker, som de så skal lægge ind på rette  plads, fx 'Josef s drøm om englestigen' . J'osef forsones med brødrene' 'Jesu fødsel', 'Jesu korsfæstelse' (parallel til lammets blod på dørstolpen) - osv. 

Guds plan er at de skal vende tilbage til Abrahams land, Israel i dag.

Han havde jo lovet Abraham, at det var netop det stykke land, at han ville sende sin søn ned til. For at vi, der lever efter Jesus, kunne se, at han, der blev født i det land, det er ham, der er Guds søn. 

 MEN nu var det flere hundrede år siden, israelitterne havde boet det!

  Der var selvfølgelig nogen andre, der var begyndt at dyrke den gode jord, og de havde lavet byer, og nu boede de dér. Var de onde? Nej da! 

 Men uha for dem, for nu kom så israelitterne tilbage og ville ha’ det gamle land igen – det var jo heller ikke ondt. Tænk hvad de havde lidt i Ægypten, men ingen af de nye folk kunne da huske Abraham eller dem. 

Selv mente israelitterne, at det land stadig var deres ret. Det gør de stadig, den dag i dag. Totalt ligesom dengang.

 Det er det samme, der sker i dag i Israel. Jøderne har været væk fra det land fra år 60 efter Jesu  død på korset, og så  her 2000 årsenere, i 1948 får de chancen for at vende tilbage. Englænderne, der havde besat det stykke land, vi nu kalder Israel, gav det til de overlevende efter  holocaust/jødeudryddelsen. under 2. verdenskrig, hvor Hitler dræbte 5 mill. Jøder (smlgn. næsten hele Danmarks befolkning). 

Men da de vendte tilbage, boede der jo andre mennesker. Palæstinenserne!   Hva så? 

Har I hørt om den konstante konflikt, ja småkrig, der foregår dernede mellem jøderne og palæstinenserne, helt frem til nu, efteråret 2019? En ældgammel strid om landet. 

 Hvad synes I? Kan I forstå, hvordan jøderne tænkte - forklar? Og hvad tænkte de folk, der nu boede der - forklar? 

 Udviklingen var jo gået videre, og nu havde jøderne fra Ægypten da ikke nogen ret til bare at ta’ landet tilbage, vel? Der boede jo søde og flittige folk, dejlige familier med skønne børn. Skulle de bare drives væk – de havde jo ikke andre steder.

 Men det var da synd for de folk, der nu boede på Abrahams gamle landjord. 

GENFORTÆL Jeriko beretningen fra Joshuabogen KUN: 1-20 og  helt enkelt, uden sære små detaljer.

Lær dem  Joshua fit the Beattle of Jericho ( fx i min, eller anden oversættelse ) . Omkvædet kan de straks synge med på. Gerne med simpelt guitarspil 

OMKVÆD

:/:JOSHUA FØRTE KAMPEN VED JERIKO, JERIKO, JERIKO

MEN MED GUDS HJÆLP DE DEN TOG


1.

Helt op til muren gik de først

med våben og med sværd,

men muren den var stor og tyk 

og våben intet værd

:/:JOSHUA FØRTE KAMPEN VED JERIKO, JERIKO, JERIKO

MEN MED GUDS HJÆLP DE DEN TOG

2.

Så førte Joshua folket rundt.

Syv gange blev han ved.

Til sidst de blæste hornene,

Og så vælted muren ned!

:/:JOSHUA FØRTE KAMPEN VED JERIKO, JERIKO, JERIKOMEN MED GUDS HJÆLP DE DEN TOG

3.

Da sagde Gud til Joshua:

”Gør nu som jeg har sagt:

GÅ RUNDT OM BYEN ALLE MAND

SÅ ER JERIKO I DIN MAGT!

:/:JOSHUA FØRTE KAMPEN VED JERIKO, JERIKO, JERIKOMEN MED GUDS HJÆLP DE DEN TOG

Hvad viser den historie, synes I? Hvad siger denne historie om Jerikos mure der faldt – siger Gud noget med den historie?

 Mit bud: vi skal – tror jeg – lægge mærke til, at byen bliver erobret af – instrumenter, musik! Med vibrationer, der får mursten til at vibrere og styrte sammen. Ligger der ikke en besked fra Gud til os i den fortælling?

Det tror jeg.

Man kan klare konflikter uden vold. Vold hjælper ingenting. Den skaber bare tonsvis af problemer. Tonsvis af ulykke og ødelagte, fortvivlede mennesker. Døde mennesker.

Gud viser, at der er andre veje. Musikkens vej i denne fortælling. Kærlighedens ikke-voldelige vej, siger Jesus. 

En fredelig løsning ved Jeriko kan vise os, at det kan lades sig gøre uden krig og død. 

Jøderne og palæstinenserne kunne jo godt leve i det land sammen. Dengang og nu. Nogle palæstinensere lever faktisk i Israel. Det, der ødelægger det hele, er magtbegæret. Nogen vil have magten over nogen andre. Vil være lederne, dem der bestemmer og siger: det her er vores land, ikke jeres. 

 

HVIS DER ER TID, men pas på med for meget snak – der skal aktiviteter  og variation til.  

Hvad siger I? Hvad er det for noget? Nu i 2019 er det akkurat det samme som dengang med Jeriko.

Hvad skal vi gøre? Politikerne gøre?  

I vores tid har der været helt store personer, der klarede problemerne uden vold: Ghandi, Luther King. De viste Guds vej ud af konflikter i moderne tid.

I dag kan politik med dialog=snak løse problemerne =  en Gud gave, som vi skal bruge!

 Hvad siger I?  Hvad ville være rimeligt?

 Det er jo kun pga. dig og mig, at jøderne og Israel blev valgt! Så vi kunne vide, at Jesus ikke bare er et almindeligt menneske, der blæser sig op og råber op om, at han er mer’ end alle andre mennesker. Det kan alle jo komme og sige! Guruer siger det, politikere siger det og  prøver at bilde os ind, at netop JEG kan klare alle problemer. Og hvad skal vi andre almindelige mennesker så tro på? 

 Derfor brugte Gud simpelthen fortællingerne om Moses, ja hele Det gl. test, til én lang forudsigelse af, at Jesus – hans søn – ville komme.  Jesus fuldførte jødernes historie.

 I Moseshistorien kan vi se det.  Det der skete med Moses kom også til at ske for Jesus.  Sådan noget kan ingen mennesker fabrikere – Moses’ liv blev jo levet mange 1000 år før Jesus levede sit liv.   Men deres liv ligner jo hinanden! 

Moses reddes i sivkurven – Jesus reddes med flugten til Ægypten

Moses indstifter det jødiske påskemåltid – Jesus indstifter nadveren

Moses giver 10 bud  - Jesus giver 2 bud

Moses redder folket med kobberslangen – Jesus redder alle med korset

 

SKITSE AF JØDERNES HISTORIE  TIL BRIKKERNE

Abraham

 Ka’ I huske ham. Ham der var villig til at ofre/slå ihjel sin egen søn, fordi Gud sagde han skulle?  Og Gud gjorde akkurat det samme og lod sin egen søn slå ihjel. Jesus på korset – lavet til en brik lægges ned. Abraham var vigtig. Landet var vigtigt.  Abraham er vigtig, også for jøderne nu. Landet var vigtigt. Også nu.

Gud havde jo bestemt, at det var netop det stykke land, at han ville sende sin søn ned til. For at vi, der lever efter Jesus, kunne se, at ham, der blev født i det land, det er ham, der er Guds søn. 

Og nu boede de der så, og alt var fint. 

 Gud havde jo bestemt, at det var netop det stykke land, at han ville sende sin søn ned til. For at vi, der lever efter Jesus, kunne se, at ham, der blev født i det land, det er ham, der er Guds søn. 

Og nu boede de der så, og alt var fint. 

Isak velsigner Jakob –   Jakob snyder ham, men det ender godt til alle aller-sidst

Josef

MEN så ødelægger Abrahams tipoldebørn Guds plan ved at blive så sure på deres bror Josef, at de solgte ham! Tænk, de solgte ham! Og så endte han i Ægypten, langt væk fra det rigtige land, Abrahams land. Og til sidste kom de alle sammen endda til Ægypten, for der blev hungersnød (forklar) i Israel, og I Ægypten ku de få korn og mad, og det fik de af deres solgte bror, Josef,  og til sidst flyttede de allesammen til Ægypten, hele bundtet. 

MEN Gud skulle jo ha dem tilbage til Israel, for det var jo der, at hans søn skulle fødes, så alle vi kunne vide, at det var Jesus, født i Israel, det land, han højtideligt havde lovet gamle Abraham, at han og og alle i hans slægt skulle bo i.

Moses 

Derfor måtte Gud, flere hundrede år efter, overtale Moses til at få jøderne ud af Ægypten og tilbage til det rigtige land, det som Gud havde givet Abraham. Ja og nu har I jo hørt, hvordan det gik til, at Moses fik dem befriet – Farao havde jo taget dem som slaver – og nu er de på vej hjem.

Det var det samme med Betlehem. Hun skulle fødes der, for det stod skrevet i Det gamle testamente.

EKSTRA: JØDERNE ER GUDS UDVALGTE FOLK, MEN ER DE BEDRE END ANDRE?

Vi hører altid om jødernes historie, som om de var de rene engle, mens deres fjender altid var meget onde, Men sådan er virkeligheden kun meget, meget sjældent.  Hitler og 2. verdenskrig er det eneste eksempel, jeg kender til i menneskehedens lange historie.

Jøderne er ikke specielt gode mennesker, valgt ud af Gud, fordi de er et specielt godt folk. Tænk bare på, at de tit har ødelagt Guds frelsesplan.

  Nej, det eneste specielle ved dem er, at Gud kom til vores verden som en jøde. De var udvalgte til at være det folk, som Gud lod sin søn føde i, så Gud kunne forudsige det, så vi kunne tro på ham – ellers var de ikke noget særligt. De gjorde tonsvis af ting, der var forkerte og forfærdelige og slet ikke, hvad Guds ønsker vi mennesker skal gøre. Tænk bare på Jakob snyderen, de 12 brødre der solgte deres bror.  De har været lige så slemme som alle andre til at slå ihjel og stiftede krig.

BILLEDER  

flere billeder kan hentes på nettet http://catholic-resources.org/Art/Dore-OT.htm   

.

Disse billeder er fra Hans Elias 'Bibelen i billeder' (DKforlag) efter Gustav Dorés  Bibelen i billeder. 

Kan ikke købes, men lånes på biblioteket. Der er over hundrede tegninger – lige til at bruge til farvelægning til de fleste tekster