Asău - Beleghet, pe Valea Trotușului, printre Munții Tarcău și Ciucului

Am ajuns la albia Râului Trotuş (foto 1). De aici probabil că avionul condus de Vasile Niculescu a zburat deasupra Văii Trotuşului, cea mai vizibilă şi proeminentă.

Ne deplasăm pe malul drept geografic, înspre amonte. Găsim câteva lucrări de regularizare a cursului de apă îndiguit (foto 2). Nu putem merge doar pe malul apei deoarece aproape de ieşirea din Asău ajungem la o proprietate particulară aşa că ocolim pe străduţele satului şi ieşim la drumul 12A care însoteşte Trotuşul până aproape de Pasul Ghimeş. Suntem la intrarea în satul Straja (foto 3).

Trotuşul delimitează Munţii Tarcăului (https://sites.google.com/site/romanianatura1/home/relief-romania-muntii-carpati/carpatii-rasariteni-harti-marcaje-pesteri/muntii-tarcau-marcaje-trasee ), aflaţi în partea dreaptă cum ne deplasăm în amonte, de Munţii Ciucului (https://sites.google.com/site/romanianatura1/home/relief-romania-muntii-carpati/carpatii-rasariteni-harti-marcaje-pesteri/muntii-ciuc-harta-marcaje ), aflaţi pe partea stângă a râului (pe dreapta geografic). Trecem pe sub păduri de pin aflate în partea vestică a Prelucii Tâlharului (foto 4), munte aflat spre dreapta cum ne deplasăm, în Munţii Tarcăului. Această culme, a Tâlharului, este foarte lungă şi are orientare sud-est nord-vest. Din satul Straja trecem podul peste Trotuş, de la ieşirea din sat (foto 6). De pe el privim în aval (foto 7) şi amonte (foto 8).

Continuăm deplasarea şi intrăm în următorul sat, Ciobănuş (foto 9). În dreapta cum ne deplasăm, zărim prin pădure câteva zone de abrupt (foto 10).

Traversăm apoi încă un pod peste Trotuş (foto 11) iar de pe el privim în amonte şi surprindem în stânga în imaginea 12 confluenţa Râului Ciobănuşul cu Trotuşul. Iată această confluenţă văzută mai bine (foto 13). În ultimul plan, în stânga în imaginea 13 se zăreşte o mică parte din Obcina Lapoşului iar panta care urcă spre partea dreaptă a imaginii duce spre Vârful Cărunta.

Mergem mai departe, urmează alt pod peste Trotuş (foto 14). De pe el vedem în amonte (foto 15).

De sus, Valea Trotuşului se evidenţiază foarte bine aşa că a constituit un reper important pentru Zborul Unirii. Ajungem la ieşirea din satul Ciobănuş unde, pe partea stângă cum ne deplasăm în amonte, este un mic loc de popas. Apoi urmează un pod (foto 16) din dreptul căruia aflăm că intrăm în comuna Agăş şi zărim un pod de cale ferată (foto 17).

Valea se strâmtează destul de mult aici iar localitatea în care intrăm se numeşte Goioasa (foto 18). În vecinătatea podului de cale ferată putem coborî până la albia Trotuşului (foto 19).

Râul urmează o curbă destul de strânsă dar ieşim într-un loc mai degajat, larg. O punte veche stă suspendată deasupra râului dar ceva mai sus este una funcţională (foto 21). De pe ea privim cursul de apă (foto 22) apoi continuăm drumul în amonte. La o curbă se află un parapet foarte înalt care ţine piept apei (foto 23).

Urmează apoi o porţiune de drum aproape rectilinie dar peisajul din jur este superb (foto 24). Ajungem în satul Preluci (foto 25). De la intrare privim spre înapoi (foto 26).

Traversăm acest sat şi intrăm în următorul, Beleghet (foto 27). Şi în stânga cum înaintăm (foto 28) şi în dreapta (foto 29) munţii ne arată frumuseţile.

În imaginea 29, pe valea care se vede între munţi se află o variantă a traseului pe care îl parcurgem, traseul spre izvorul Trotușului și satul Frumoasa. Ajungem la ieşirea din Beleghet, aproape de intrarea în satul Agăş, la o intersecţie (foto 30). De acolo vom merge spre satul Frumoasa şi Izvorul Trotuşului pe drumul care duce spre satul Sulţa mai întâi (foto 31), drum care se desprinde din 12A spre stânga cum ne deplasăm în amonte pe Valea Trotuşului.

Iată intersecţia văzută înspre amonte (foto 32) şi aval (foto 33).

Din Asău şi până aici am făcut 15 km.