Per conèixer la composició concreta d’una dissolució emprarem el concepte de concentració, que expressa de manera numèrica la relació en què es troba el solut respecte al dissolvent o a la dissolució.
El percentatge en massa s’expressa relacionant la massa en grams de soluts dissolts per cada 100 grams de dissolució.
o també s’expressa així:
Què és el que representa dir que tenim a una dissolució del 20% de NaCl?
Si tinc una dissolució de sal al 10%:
Quina quantitat de sal hi haurà dissolta en 2 kg?
I en 100 mil·ligrams?
Barrejo 30g de sal amb 1Kg d'aigua. Quina serà la concentració en % en massa de la dissolució final?
Quan es tracta de dissolucions de líquids, és més senzill expressar la concentració en percentatge en volum.
Què és el que representa dir que tenim a una dissolució del 20% d'alcohol?
Si tinc una dissolució d'alcohol al 10%:
Quina quantitat hi haurà dissolta en 2 litres?
I en 100 mil·lilitres?
Barrejo 200 ml d'alcohol amb 300 ml d'aigua. Quina serà la concentració en % en volum de la dissolució final?
Una altra manera habitual d’expressar la concentració és considerar la massa del solut expressada en grams per cada litre de dissolució.
L’expressió matemàtica que es fa servir és:
Què és el que representa dir que tenim a una dissolució del 20g/l de sal?
Si tinc una dissolució de NaCl de 10g/l:
Quina quantitat hi haurà dissolta en 2 litres?
I en 100 mil·lilitres?
Agafo 15g de sal i afegeixo aigua fins a tenir un volum total de 250 ml . Quina serà la concentració en g/l de la dissolució final?
1. Quants grams d’una dissolució de clorur de sodi (NaCl) al 10% en massa calen per tenir 20 g de NaCl pur?
2. La solubilitat del iodur de potassi (KI), a 60 °C, és de 200 g/L. Quina quantitat de iodur de potassi hem d’agafar per preparar 350 mL de dissolució saturada a aquesta temperatura?
3. Calcula la concentració, expressada en g/L, que té una dissolució preparada barrejant 25 g de sal comuna (NaCl) amb 500 g d’aigua, sabent que el volum total resultant és de 511 mL? Quina densitat tindrà la dissolució?
4. Si una cullerada de sucre són 3 g i un got d’aigua té una capacitat de 200 mL, quantes cullerades cal afegir-hi per tenir una dissolució de concentració 75 g/L?