Leibnitz

Takaisin Alppien yli ja Kaakkois-Itävaltaan Leibnitziin. Siisti leirintäalue melkein kaupungin keskustassa.

Leibnitz-Mureck. "Murradweg" eli Mur-joen pyörätie menee campingin aidan takana, joten sitä on luonteva lähteä seuraamaan. Luvattoman paljon on täälläkin viitoituksessa puutteita, ja niinpä saamme ajella asuinalueilla eestaas, ennen kuin löydämme ulos kaupungista ja pääsemme Mur-joen rantatörmälle.

Joki on padottu voimalaitoskäyttöön, ja patoaltaan reunalla kulkee hyvä pyörätie. Murfeldin kohdalla pyörätie suuntaa maissipelloille ja peltoteille. Maisemista ei oikein voi puhua. Maissi on parimetristä ja sitä riittää joka puolella. Peltotie on kuitenkin hyvää ja tasaista ja ennen pitkää yhytetään taas joki, joka tässä kohdassa muodostaa myös Slovenian vastaisen rajan.

Mureckin jälkeen Misselsdorfissa käännytään sisämaahan tarkoituksena palata "oikotietä" takaisin. Gosdorfissa jää pyörätien viitoitus huomaamatta (tai sitten sitä ei ollut) ja joudumme valtatien varteen. Pyörätielle tosin, mutta tiellä on tosi kova liikenne.

Täällä sentään on pyöräteitä, ja paluumatka St. Veitin kautta Leibnitzin keskustaan sujuu isommitta ongelmitta.

Leibnitz-Arnfels. Alkumatka mennään eilistä reittiä, joka nyt löytyy kaupungin läpi ajamalla ilman isompaa hakemista. Ehrenhausenissa ylitetään Mur-joki ja jatketaan maantietä Gamlitziin, josta alkaa kylätiepainotteinen, reilun parinkymmenen kilometrin osuus Arnfelsiin.

Gamlitzista alkaa myös ylämäki, joka kuuden kilometrin matkalla nousee yli kolmesataa metriä. Parissa kohdassa mäen jyrkkyys ylittää taas huumorintajun, ja kun ahdetta jatkuu vielä jokaisen mutkankin takana, alkaa huippua odotella ihan tosissaan.

Maisemat ovat hienot. Viinitarhoja ja vuoristoniittyjä riittää joka suuntaan silmänkantamattomiin. Mäen päältä pudotetaan neljä kilometriä äkkijyrkkää serpentiiniä Fötschachin kylään, ja muutama kilometri saadaan nauttia humalatarhojen vihreydestä, kunnes seuraava ylämäki alkaa. Ykkösvaihteella mennään seuraavat viisi kilometriä, kunnes aloitetaan jyrkkä lasku Arnfelsiin.

Arnfelsin jälkeen pyöräreitti kulkee kylien läpi ja pitkin peltoteitä ja hiljaisia maanteitä Saggauhun ja Kleinkleiniin. Kleinkleinin jälkeen tulee luonnollisesti Grossklein, josta alkaa pyörätie. Pyörätie ja kylien peltotiet vievät reittiä pitkin Sulm-joen rantoja takaisin Leibnitziin. Tie on aika hyvää, enimmäkseen hiekkatietä, mutta mäkiä ei ole ja matka sujuu tasaisen rauhallisesti.

Leibnitz-Graz. Tarkoituksena olisi seurata Murradwegiä, tällä kertaa pohjoiseen, mutta Untertillmitschissä on rakennettu uutta maantietä, joka ei näy edes kartassamme. Kun viitoitustakaan ei ole, niin putoamme taas auttamatta ulos reitiltä. Maantien varressa on onneksi pyörätie, joka vie oikeaan suuntaan.

Lebringissä oikea reitti taas löytyy, ja pyörätie vie pitkin Murin rantaa Wendorfiin asti, jossa päästään taas tutustumaan maissipeltoihin. Myös kurpitsanviljely tuntuu olevan suosiossa.

Kalsdorfin kohdalla päätetään ylittää joki ja jatkaa itäpuolta Graziin. Itse kaupungissa on parasta tehdä kierros kävelemällä. Paluumatka aloitetaan Murin länsirantaa pitkin, ja taas huomaa selvästi, että menomatka oli ylämäkeä (vaikka sitä ei silloin ylämäeksi tunnistanutkaan).

Feldkirchenin kohdalla erotaan joesta ja Kalsdorfissa yhytetään menomatkan reitti, jota jatketaan reilu 15 kilometriä Lebringiin asti. Täällä on aikomus ajaa sitä reittä, jota piti ajaa menomatkalla. Parisataa harhametriä ja muutama valistunut arvaus myöhemmin reitti löytyykin, ja viivasuora peltotie vie nopeasti pitkin ratavartta Untertillmitschiin, jossa siis näemme, mistä olisi pitänyt kääntyä menomatkalla.

Viimeiset viisi kilometriä ajetaan pääosin menomatkan reittiä kylien läpi leirintäalueelle takaisin.

Maissimaisema (Murfeld)

Pyörätieravintola (Mureck)

Tienristeyksen somiste (Libscher Mühle)