i. Kap Verde

Kap Verde Mindeloa

Kiireisen valmistelupäivän jälkeen 6.11 klo 15.00 lähdimme kohti Kap Verdeä. Edessä oli meidän pisin yhtäjaksoinen purjehdus 800M, joka kestää noin 7 päivää. Säätiedotukset lupasivat sopivaa koilistuulta, joten lähtötunnelmat olivat korkealla.

7.11 klo 15.00: Etenimme 111M. Lähdöstä aaamuyöhön saakka tuuli oli heikkoa, mutta maininki paukutteli purjeita, joten ajoimme koneella aamuun klo 7.00 saakka. Sitten huomasimme olevamme vesisateessa ja tuuli yltyi hetkellisesti kovaksi Tätä kuitenkin kesti vain tunnin verran, jonka jälkeen tuuli tasaantui 3-5bft. Iltapäivällä Kapu kokeili uusia kalastusvälineitä ja heti tärpppäsi sopivan kokoinen keltamakrilli, joka fileroitiin huomista illallista varten.

8.11 klo 15.00: Koilistuuli jatkui samanlaisena 4-5bft. Maininki oli välillä aika isoa. Ajoimme yön iso 2. reivissä ja molemmat genoat avattuna sopivasti. Näen saamme tasaista mukavaa menoa ja isopurjeen hakkaaminen mainingista johtuen on myös kevyempää. Meillähän ei ole kiire. Päivällä kokeiltiin myös spiiratulla genoalla myötäiseen ajoa. Vuorokausi taittui 136M. Olemme taivaltaneet La Comeralta 247M ja jäljellä on jokunen 580M. Lataamme generaattorilla 2h vuorokaudessa. Generaattorin kulutus on 0.5-1l tunnissa, joten 7 päivän aikana löpöä kuluisi noin 14-16 litraa akkujen lataamiseeen.Söimme lounaaksi herkulliset keltamakrilli fileet. Kyllä oli hyvää.

09.11 klo 15.00: Saavutettiin 3-4bft koilistuulessa 136M/vrk Muutama lentokala mätkähti kannelle. Muuta kalaa ei saatu.

10.11 klo 18.30: 128M/vrk kevyessä koilisuulessa. Klo 18.00 tuuli kuoli pois ja ajamme koneella

11.11 klo 16.30: Noin 140M/vrk Koneella ajoimme klo 18.00 lähtien koko yön puoleen päivään saakka. Koko purjehdusmatkamme aikana emme

ole nähneet näin tyyntä Atlantia. Ei tuulta eikä maininkia. Purjeet alkoivat vetämään jälleen puolen päivän maissa kevyessä luoteistuulessa. Päivällä saimme muutaman kilon keltamakrilllin, jonka valmistimme päivälliseksi. Päivä koostui kaikenlaisesta puuhastelusta: veneen laittoa, kalastamista, kalan perkaaminen, ruan laitto ja tietenkin itse purjehtimista. Tuulen suunta on vaihdellut koillisen ja luoteen välillä., joten purjesulkeisia on jouduttu harrastamaan.Ilma on huomattavasti lämpimämpää kuin Kanarialla. Yöisin myös tarkenee vähillä vaatteilla, vaikka olemme keskellä suurta valtamerta

12.11 klo 17.15: Saavutettiin 105M/vrk purjeilla kevyessä luoteis-koilis tuulessa.

13.11 klo 10.00: Ankkuroimme Sao Vicente Mindeloa kaupungin edustalle Viimeinen yö tuuli kuoli täysin. Oli aivan peilityyni. Keskellä yötä pimeässä

mätkähti iso merilintu kannelle, joka matkusti meidän kanssamme aamuyöhön saakka, kunnes hävisi jonnekkin. Matka LaComeralta Sao Vicenteen meni hyvin kevyissä pohjoisen puoleisissa tuulissa. Matkaa kertyi 801M ja aikaa meni meiltä 152.5h, josta koneella ajoimme 42h.

Mindeloassa passi ja satama-muodollisuudet sujuivat ripeästi. Täällä törmäsimme nyt ensimmäistä kertaa "boat boys" systeemiin. He ottavat rannalla jollan vastaan ja vartioivat sitä sillä aikaa,kun on olemme kaupungilla. Meidän "poika" Joce oli mukava ja auttavainen. Hän lähti aina auliisti näyttämään

paikkoja ja opasti muutenkin meitä. Lähdimme omatoimiretkelle toiselle puolelle saarta.Joce oli saattamassa meitä bussille. Emme olisi ikinä sulloutuneet jo täysinäiseenminibussiin, jollei Joce olisi sitä meille näyttänyt. Kuin ihmeen kaupalla mahduimme sinne ja vielä meidänkin jälkeen tunki sisään lisää ihmisiä. Yhdeksän hengen bussissa oli 18 henkeä. Takanamme istui joukko nuoria koululaisia eikä aikaakaan, kun jo kyseltiin toistemme nimiä ja selvitettiin mistä kaukaa on tultu. Harvoinpa varmaan heidän paikallisbussissa on turisteja näkynyt..

Bussimatka oli meille elämys. Perillä laahustimme vuorenrinnettä jonkun matkaa

ylös, kunnes järki voitti ja valitsimmekin merenrannan ja sen vilvoittavat aallot.Aikamme snorklattuamme tuli jano. Löytyisikö kuppilaa? Siellä keskellä hiekka aavikkoa seisoi muutamia taloja ja erään talon emäntä viittoili meitä tulemaan varjoon istumaan. Hänen talonsa oli myös jonkunlainen baari. Kylläpä maistui kylmät huurteiset hyviltä. Emäntä itse oli tyytyväisyyden perikuva ja iloisesti hymyillen istui vieressämme. Mindeloan vihannes-ja kalatorilla käy kova vilske. Naiset kantavat päänsä päällä isoja painavia vateja ja pystyvät silti jouhevasti tekemään vapailla käsillään mitä vaan. Vihanneksia ja

tonnikalan paloja myydään torin lisäksi katujen varsilla. Katukaupustelijat olivat ihan omaa luokaansa. Olimme päättäneet ostaa heiltä tuliaisia ja kun kaupat oli yhden kanssa tehty oli suuri joukko seuraavia tyrkyttämässä samoja tuotteita.

Emme varmaan koskaan ole olleet niin "mukavia" tai saisimme niin edullisesti ystävänhintaan, kuin silloin - "nice price just for you my friend" :)

Ihmisistä jäi miellyttävä muisto.Ystävällisyys, kaunis hymy ja avuliaisuus. Päiväsaikaan liikkuminen oli aivan turvallista. päiväsaikaan paikallisten ihmisten kujilla. Kovasti täällä kohennettiin paikkoja ja ihmiset olivat ahkeria