Buşteni - Baiul Mare, Munţii Baiului

(click aici pentru a citi primul traseu descris in articol)

2. Buşteni – Valea Zamora – interfluviul Tufa-Şipa – Stâna de Mijloc – Muntele Cumpătul – interfluviul Şipa-Zamora – Valea Zamora (7-8 ore)

imagine luata de pe Google, apartinand site-ului ihotele.ro; toate explicatiile ne apartin

Din Poiana Tapului – localitate considerata acum cartier al Busteniului – se desprinde un drum lateral care deserveste cartierul de vile de la gura Zamorei. Traseul incepe de unde se termina strazile acestui cartier (exista loc larg de parcare) si incepe drumul forestier de pe Valea Zamora. Urmam acest drum in amonte circa 50 de metri dupa care il parasim pentru un brat al sau care traverseaza Zamora, pentru a continua pe directia Vaii Prahovei. Din el se desprinde o ramura care pleaca spre stanga si pe care o ignoram (ne vom intoarce insa pe ea), pastrand directia amintita; urmeaza imediat un indicator silvic care ne informeaza ca suntem pe drumul forestier Sipa (spre dreapta, un drum coboara in Poiana Tapului). Traversam Paraul Sipa (pe care urca un brat al drumului) si alegem, urmand „sfatul” indicatorului aflat la intersectia respectiva, drumul Tufa.

2 Dupa locul de parcare mentionat in text insotim Zamora vreo 50 de metri, apoi o traversam, continuand pe un drum forestier lateral.

3 Dupa exact o ora de mers, imediat dupa traversarea Paraului Sipa, ajungem la o poienita.

Il urmam, ocolind, in urcus, botul interfuviului Sipa - Tufa, pana in varful pantei, de unde drumul trece in Valea Tufa.

In stanga drumului locul se largeste: de aici urca un drum de tractor, folosit si de carutele stanelor de pe Muntele Cumpatul, si, tot de aici, coboara un altul spre Poiana Tapului. Va fi lesne de ajuns la gol, directia pe care urcam fiind, o data instalati pe linia de maxima altitudine a interfluviului, indicata de benzile rosii verticale ale unui marcaj silvic; drumul este insa foarte clar. Doar cateva ruperi de panta vor mai rupe din monotonia suisului.

4 De la poienita mai facem 10 minute si parasim drumul forestier, pentru unul de tractor, incepand propriu-zis urcusul spre plai.

5 Iesim de sub streasina padurii in spatele Stanei de Mijloc.

6 Stana de Mijloc.

Iesim din padure in spatele Stanei de Mijloc, activa. Drumul trece prin stanga ei si se indreapta catre Stana Mica, pe care insa nu o vedem. Noi il parasim si urcam pe un mic promontoriu care domina Poiana Stanei din Mijloc. De pe el, cum privim spre stana, vedem o poteca lata, ciobaneasca, plecand catre stanga, fidela unei singure curbe de nivel. O urmam si, dupa ce traversam doua mici obarsii, ne scoate in preajma Stanei Mari - vezi traseul anterior.

7 Spre Stana Mare de pe Plaiul Tufa.

8 Narcise pe Muntele Cumpatul.

9 Sub Varful Cumpatul.

10 Plaiul Muntelui Cumpatul, cuprins intre Varful Cumpatul si saua care precede urcusul pe Culmea Baiului.

De altfel, de aici vom urma in sens invers o parte a acestui traseu, pana dincolo de Varful Cumpatul, mai precis pana in saua dintre Muntele Cumpatul si Culmea Baiului – potcoava ce racordeaza Muntele Cumpatul de Varful Baiul Mare. Din aceasta sa se desprinde o poteca ciobaneasca care trece, pe deasupra obarsiilor Vaii Sipa, pe interfluviul Sipa - Zamora. O data ajunsi pe acest interfluviu nu avem altceva de facut decat sa coboram pe poteca asternuta pe culmea sa. La marginea padurii se afla Stana din Picior, activa. Ramanem pe Culmea Piciorului, coborand pe drumul folosit de carutele stanei care ne scoate, dupa 30 de minute, la un drum forestier ale carui largi bucle se termina in celalalt drum forestier, cel pe care ne-am inceput traseul; suntem la nici jumatate de kilometru de Valea Zamora.

11 Privind dinspre Varful Cumpatul spre Varful Baiul Mare (cel de 1908 m). Din saua de sub Culmea Baiului (cea din stanga varfului) o poteca ciobaneasca traverseaza de-a coasta valea de obarsie a Paraului Sipa.

12 Traversarea. In fundal, Varful cu Dor (Muntii Bucegi).

13 Valea Șipa.

14 Coborand spre Stana din Picior; in dreapta, Valea Zamora.

15 A doua varianta de incheiere a traseului, descrisa in imagini luate de pe interfluviul Sipa - Zamora: se parcurge intai Plaiul Baiului pana sub Varful Baiul Mare, ocolindu-l spre nord;...

16 ...urmeaza culmea principala a Baiului, intre Baiul Mare si Baiul Mic (drumul merge pe langa el), trecand prin Saua Baiului;...

17 ...imediat ce se depaseste Baiul Mic se trece, in coborare, pe Culmea Zamora, substantial sub linia ei de maxima altitudine; sau se poate continua prin Saua Baiutul, pe sub Varful Baiutul si, apoi, pe coama Culmii Zamora;...

18 ...Daca se vine pe sub coama Culmii Zamora, drumul trece pe la stana Zamora, de unde coboara in Valea Zamora; altfel, ajungand la cantonul Zamora se coboara la acelasi drum.

19 Revenind la traseul nostru: de la Stana din Picior, un drum de carute coboara iute si prinde coada unui drum forestier.

20   Intermezzo pe cei 4 km ai drumului, cati mai sunt pana la capatul traseului.

Mentionam ca partea a doua a acestui traseu poate fi inlocuita cu urcusul pana pe culmea principala a Baiului, pe care o urmam 2 km pana in Saua Baiutul. De aici parasim culmea principala, coborand spre stanga, pe un drum bun, situat ceva mai jos de plai, pe Culmea Zamora. Inainte de a intra in padure trecem pe langa un canton silvic; ceva mai jos, din drum se desface un brat care coboara in Valea Zamora, la mai putin de 3 km de intrarea in traseu.