Actuele informatie van Stedin over:
Aanleiding tot dit dossier is dit bericht: RTV Utrecht 14-05-2025 Oud papieractie stilgelegd: sportclubs vrezen einde van decennialange traditie
Bunnik - De papiercontainers in Odijk puilen uit. Al weken verloopt de papierinzameling in de gemeente moeizaam doordat vrijwilligers niet aan veiligheidseisen voldoen. Verenigingen die al decennialang het papier ophalen zijn bang hun inkomstenbron helemaal te verliezen. Vrijwilligerscoördinator Agnes Schrier kreeg vorige maand op zaterdagochtend een telefoontje: twee vrijwilligers van korfbalvereniging Midlandia stonden klaar, maar mochten niet beginnen. Ze hadden geen veiligheidsschoenen. >>> zie (niet uitgevoerde) onderzoeksopzet OPA onderzocht
Houtens Nieuws 23-05-2026 Einde aan inzameling oud papier door vrijwilligers in Houten vanaf 2027
Bunnik Nieuws 05-12-2025 Wijziging afvalinzameling in gemeente Bunnik vanaf 2026
Omroep Lekstroom 06-10-2025 Clubkas of gemeente: wie krijgt inkomsten oud papier?
Oud papier is een belangrijke inkomstenbron voor verenigingen, muziekscholen en kerken. Tegenwoordig gaan de gemeentewagens steeds vaker de weg op voor die taak en lopen organisaties het geld mis. Hoe zit dat in onze regio?
NOS 06-09-2025 Gemeenten halen vaker zelf oud papier op, verenigingen lopen geld mis
Gemeenten laten steeds minder oud papier en karton inzamelen door verenigingen. Ze doen het vaker zelf, blijkt uit cijfers van de Koninklijke Nederlandse vereniging voor afval- en reinigingsdiensten, de NVRD. In 2022 haalde volgens de NVRD 32% van de gemeenten zelf papier op, vorig jaar was dit opgelopen naar 44%. Een van de belangrijkste redenen die gemeenten daarvoor geven is veiligheid, zegt Ralph Peters van de NVRD. Hij wijst op het gebruik van zwaar materieel, waar vaste medewerkers van afvalbedrijven in worden geschoold.
Facebook 01-08-2025 Geschiedenis van Odijk: foto van oudpapiercontainer bij de Nicolaaskerk in Odijk + reacties
Welke sporter of vader/moeder van sporter reed er nu niet met een auto vol papier door de straten van het dorp? De containers op het kerkplein (nu Pastoor Gerard Claassensplein) staan in het geheugen gegrift. Het begon begin jaren 1960 als een actie door SV Odijk Voetbal, het eerste Dorpshuis profiteerde bij de bouw van de papieropbrengst en het werd vooral één van de vaste dorpsactiviteiten. Hoeveel ton heb jij in de loop der jaren verzameld of bijgedragen met de maandelijkse doos op je stoep?
Gemeenteblad van Bunnik 28-07-2025 Ter inzage: Nieuwe Afvalstoffenverordening gemeente Bunnik
Bunniks Nieuws 24-07-2025 Oud papier wordt vanaf 2026 niet meer door vrijwilligers opgehaald, zij krijgen een andere taak
De verenigingen en scholen gaan hier geen financieel nadeel van ondervinden. Zij krijgen een andere taak, zoals het opruimen van zwerfafval, en krijgen daarvoor dezelfde bijdrage als ze eerder kregen. --- Reacties op dit bericht op Facebook
Houtens Nieuws 24-07-2025 Gemeenteraad in Houten wil ophalen oud papier door vrijwilligers veilig stellen
Ook als RMN vanaf 2027 het inzamelen van afval in de gemeente Houten overneemt van Prezero en Remondis, moet inzameling van oud papier door vrijwilligers van OPA Houten en OPA Schalkwijk mogelijk blijven. Deze opdracht heeft de gemeenteraad meegegeven aan wethouder Van den Berg. Een punt van zorg is de houding van RMN tegenover het werken met vrijwilligers. RMN ontraadt het werken met vrijwilligers wegens de veiligheid, efficiëntie en kosten. In een eerdere raadsinformatiebrief staat hierover: ,,Papierinzameling met vrijwilligers blijft wellicht ook mogelijk.” De gemeenteraad van Houten vindt dit niet voldoende heeft het college opgedragen om ,,alles in het werk te stellen om ook bij toetreding tot de gemeenschappelijke regeling Reinigingsbedrijf Midden Nederland de papierinzameling met de vrijwilligers van de stichtingen Oud Papier Actie (OPA) Houten en Schalkwijk mogelijk te houden.” Hiervoor zijn verschillende redenen. Verenigingen en basisscholen zouden inkomsten mislopen. Ook zijn de bezwaren van RMN volgens de gemeenteraad niet van toepassing in Houten, omdat het zo goed georganiseerd is door OPA. Een derde argument om te blijven werken met vrijwilligers is dat dit ook andere burgers motiveert om afval te scheiden. Houten heeft tot nu toe een van de beste scheidingspercentages van de regio. -- Reacties vanuit Bunnik op dit bericht op Facebook
AD 21-07-2025 Stichting OPA in Houten is 'springlevend', maar dreigt toch te moeten stoppen
Bunniks Nieuws 22-05-2025 Oud Papier Actie (OPA) dreigt verloren te gaan in de gemeente Bunnik
Omroep Lekstroom 24-12-2024 Houten wil toetreden tot Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
Met het aflopen van het afvalinzamelcontract met Prezero eind 2026, staat de gemeente Houten voor een nieuwe uitdaging. Prezero gaf aan niet verder te willen, en de vorige inzamelaar, Renewi, is inmiddels gestopt. Na een uitgebreid onderzoek naar mogelijke alternatieven concludeert de gemeente dat ze het best aan kunnen sluiten bij de gemeenschappelijke regeling Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN). Omdat dit probleem in meer gemeenten speelt, heeft Afval Verwijdering Utrecht (AVU), die het huishoudelijk afval verwerkt voor 25 gemeenten in de provincie, een marktconsultatie uitgevoerd. Daaruit bleek dat er maar één bedrijf te vinden is die het wil doen tegen hoge kosten en veel voorwaarden, zoals dat vrijwilligers geen oud papier meer op mogen halen.
>>> zie (niet uitgevoerde) onderzoeksopzet OPA onderzocht