Valea Cernei (Șapte Izvoare) - Balta Cerbului - Cheile Țăsnei, Munții Mehedinți

Cristina Lazăr  (București)

Primăvară, 1999. Plecăm din Herculane ca să parcurgem traseul Șapte Izvoare - Balta Cerbului - Cheile Țăsnei. La câteva sute de metri mai sus de Șapte Izvoare un indicator arată desprinderea spre dreapta a traseelor către Balta Cerbului și Ogașul lui Roșeț (vezi amănunte la https://sites.google.com/site/romanianatura77/home/carpatii-meridionali/mehedinti/cascada-cociu-acces-imagini-in-muntii-mehedinti). Alegem triunghiul albastru, către Balta Cerbului. Timp de 45 minute poteca urcă pieptiș, apoi continuă paralel cu Valea Cernei. Mergem așa încă 45 minute și ajungem la Fântâna Moșului, izvor cu cruce și adăpost de piatră parțial distrus.

1       foto: Cristina Lazăr (București)

Mai departe, după vreo 10 minute cărarea coboară într-o vale iar când urcăm de partea cealaltă este și marcaj bandă albastră, până la Balta Cerbului. Urcăm 30 de minute prin pădure, până dăm de un drum forestier. O luăm la stânga pe el și în mai puțin de 45 minute suntem la Balta Cerbului, poiană largă, mlăștinoasă; în marginea ei din dreapta se află un canton (foto 1). Covor de brândușe, viorele și multe alte flori. De la canton pleacă în sus, în direcție opusă celei din care am venit, o potecă marcată cu cruce albastră, semn care pare destul de proaspăt. Vreo 45 de minute mergem printre doline mai mari sau mai mici, apoi printr-un crâng unde sunt și câțiva arbori destul de bătrâni, având în față ambele marcaje, crucea și triunghiul albastre. Apoi triunghiul se duce spre stânga, pe o potecă, și după 2-3 semne se pierde.

Mergem vreo 30 minute pe cruce albastră, prin pădure întunecoasă, încercând să ocolim limbile de zăpadă. Ieșim pe platou dar ceața deasă ne face să bâjbâim după rarele semne aplicate pe lapiezuri. Se profilează un drum de care; pe el mergem, în coborâre, până intrăm în pădure. De aici înainte poteca și marcajele sunt clare. Coborâm accentuat, cam o oră, până într-o poiană largă, presărată cu flori, de la capătul superior al Cheilor Țăsnei (detalii la https://sites.google.com/site/romanianatura59/home/carpatii-meridionali/mehedinti/cheile-tasnei-marcaj-cruce-albastra-muntii-mehedinti ).

Trecem pe lângă câteva sălașe; în dreptul ultimului vedem pe malul stâng al râului o potecă marcată cu triunghi albastru, probabil capătul marcajului dispărut cu două ore înainte. După un scurt popas la moara din capătul superior al cheilor (foto 2), urmăm poteca cruce albastră printr-un peisaj sălbatic și maiestuos, prin Cheile Țăsnei (foto 3, 4 - Rednic Verone), până în Valea Cernei (articol redactat în anul 2001).

2   foto: Monica Vlădulescu (Alexandria)