FRANKRIJK - Le Rousillon 2007

Een ontspannende vakantie in Le Barcarès

Dinsdag 4 september

Gisteren zijn we rond 9h thuis vertrokken en we overnachtten op een campingin Châtel-de-Neuvre.

Deze namiddag zijn we dan op onze bestemming aangekomen: camping Le Floride in Le Barcares. De camping ligt aan zee en langs de rivier de Agde. Er zijn drie zwembaden en de campingplaatsen zijn afgebakend met hagen en bomen. Op ca. 100 m ligt de zee met een uitgestrekt zandstrand.

Langs het strand ligt een wandelpad tot aan Barcares-Port (10 min. wandelen) met zijn vele terrasjes, winkeltjes en restaurants, en er is drie maal per week markt.Ook langs de rivier ligt een wandel/fietspad dat je vele km kunt volgen.

Het zal ons hier in ieder geval bevallen. We willen immers een rustige vakantie, wat luieren, van de zon genieten en nu en dan een uitstapje. Wat betreft de uitstapjes: we zitten hier vlakbij de wijngebieden Corbières en Fitou, Pepignon ligt op slechts 15 km.

Vanavond is er op de camping een twee uur durend dansspectakel: Sisteract; heel leuk om naar te kijken.

Donderdag 6 september - 26 gr.

Gisteren zijn we naar de markt in Le Barcares gewandeld, we zaten een paar uurtjes bij het zwembad en kuierden even langs het strand. Zalig nietsdoen dus!

Vandaag hebben wij met de auto een daguitstap gemaakt. Op de smalle landtong tussen het meer van Leucat en de zee zijn we naar Leucat gereden. Op het meer zagen we een groep roze flamingos.

Leucat zelf heeft een mooie jachthaven. Daarna zijn we door de Fitou-wijnvelden gereden. De druiven zijn rijp en aan de wijnstokken hangen volle rijpe trossen. Hier en daar is men aan de wijnpluk begonnen. De meeste druiven worden nog handmatig geplukt.

Wij rijden verder door de Kartharenstreek en het wijngebied Corbières. Enkele Karthaarse burchten zoals het Château d'Aguilar en het Château de Queribus zijn reeds van ver te onderscheiden.

We bezoeken het mooie op een heuvel gelegen dorpje Cucugnan waar vooral de molen veel bezoekers lokt. Het hoog gelegen Château de Peyrepertuse heeft 3 sterretjes in onze reisgids. Het ligt heel hoog en is alleen te voet te bereiken.

Via de Gorges de Galamus rijden we terug. We brengen wel nog een bezoek aan "L'Ermittage de St. Antoine de Galamus", een tegen de rotswand geplakt heiligdom.

We zijn de hele dag op pad geweest en waren aangenaam verrast door het mooie landschap.

Zaterdag 8 september - 28 gr.

Het zonnige weer met temperaturen tussen 25 en 28 gr. maakt dat we vrijdag de hele dag op de camping zijn gebleven. We hebben wat gewandeld en een paar uurtjes aan het strand vertoefd. Ook vandaag is het een schitterende dag, met voor de eerste maal bijna geen wind.

In de voormiddag ga ik te voet wat boodschappen doen. Na de middag rijden wij naar Perpignan. We slenteren door de binnenstad, langs "Le Castillet" d.i. een toegangspoort en museum, en we nemen een kijkje in de St. Jean kathedraal uit de 15de eeuw.

Vervolgens bezoeken wij het "Palais des rois de Mallorca" met zijn koninklijke vertrekken, de twee paleiskapellen en de troonzaal. Het is een indrukwekkend middeleeuws paleis, dat volledig is ommuurd.

Rond 17 h zjn we terug. 's Avonds gaan we uit eten in Le Barcares op een druk bezet terrasje. Het eten is typisch frans, met lekkere wijn en helemaal niet duur. Een mooi einde van een fijne dag!

Dinsdag 11 september - 30 gr.

Zondag en maandag zijn zonnige dagen van zalig nietsdoen. Zonnen aan het strand, zwemmen in het zwembad en wandelen. In het zwembad is een 26 m lange waterglijbaan en mijn man waande zich even een echte junior i.p.v. senior toen hij verschillende keren via deze weg in het koele water dook.

Vandaag zijn we naar Le Perthus gegaan, een winkelparadijs voor inkopen zoals alcohol, parfum... Maar er is ook een machtig mooi fort: Fort de Bellegarde. Vanop de verdedigingsmuren heeft men een weids panoramazicht op de omgeving.

Rond de middag hebben in Le Perthus gegeten. Het restaurant gaf een zo overdadige en lekkere buffetmaaltijd als we zelden hebben gezien: schaal- en schelpdieren, koud vlees- en visbuffet, warme vissoorten, paella, warme vleessoorten en een uitgebreid dessertbuffet, drank à volonté en koffie... We lieten het ons smaken.

In de late namiddag bezochten we nog Castelnou, een versterkt dorpje met smalle geplaveide straatjes aan de voet van een kasteel.

Rond 19h waren we terug op de camping.

Vrijdag 14 september - 25 gr.

Er is niets te vertellen over woensdag en donderdag. We hebben alleen van het mooie weer genoten. Geen uitstapjes dus, alleen een wandeling naar de markt.

's Avonds is er op de camping altijd wel iets te doen: hetzij een dansavond, of het optreden van een (belgische) charmezanger, of een pokeravond. Dinsdagavond was er een lotto-bingo-avond. En het was bingo! Wij wonnen een koffiepersapparaatje met bijhorende mokka-tasjes. Dondardagavond wase het opnieuw lotto-bingo-avond, en het moet mijn geluksweek zijn geweest want wij wonnen een electrische barbecue. Tot zover het relaas van de dolce-far-niente dagen.

Deze morgen was het even aan het regenen, maar na de middag trok de bewolking open en kwam de zon erdoor. Omdat het geen echt strandweer was, trokken wij naar het Château de Salses, dat wij alleen aa de buitenkant bewonderden. Morgen en zondag kan het Château gratis worden bezocht vanwegen monumentendag (i.p.v. 6.5 Euro/pp), dus doen we dat even opnieuw.

In plaats daarvan gingen wij de zoete aperitiefwijnen Rivesaltes en Muscadet proeven, en kochten we enkele flessen. Daarna reden wij langs het meer van Leucat, waar de vissers tot aan de heupen in het water aan het vissen waren. We reden ook naar Fitou, een wijnstadje met (alweer) een château uit de 10de eeuw.

Tegen de avond was er geen wolkje meer te zien.

Zaterdag 15 september - 29 gr.

Vandaag gaan we de hele dag op uitstap. Eerst gaan we naar Collioure, een mooi stadje aan de côte Vermeille, druk bezocht door de toeristen. Het is dan ook heel aantrekkelijk. Blikvangers zijn de oude kerk vlak aan zee en het Château Royal. Links en rechts van het château zijn er haventjes en strandjes en kleurrijke terrasjes. Verder is er nog een kapel en een dijk tot aan de vuurtoren.

Na Collioure rijden we door Port-Vendres en via een heel smalle weg tot Cap Bear. Van bij de vuurtoren hebben wij een schitterend panoramazicht.

Onze volgende stopplaats is Elne met zijn kathedraal uit de 12de eeuw met twee totaal verschillende torens en het klooster.

Daarna keren we terug en we gaan 's avonds uit eten in het restaurant waar we ook vorige zaterdag zijn geweest.

Zondag 16 september - 27 gr.

Vandaag is het monumentendag en gaan we het Château de Salses bezoeken. De rondleiding door dit 15de eeuwse fort duurde 1 h. Het is een ingegraven geometrisch goed bewaard gebleven fort, met een zeer complex verdedigingssysteem. Er konden 1500 manschappen en een 100 paarden worden gehuisvest. Het was zeer interessant en leerrijk.

Na de middag zaten we aan het strand. Rond 16 h zagen we een mistbank over de zee aankomen en vijf minuten later was heel het strand in een dikke mistlaag. Het was een heel eigenaardig fenomeen. 's Avonds was ht heel wat frisser dan gewoonlijk.

Maandag 17 september - 24 gr.

Het is onze laatste vakantiedag en we gaan nog wat zonnen aan het strand. Maar er komt bewolking opzetten, en terwijl ik hier zit te schrijven is er een hevig onweer losgebarsten met harde stortregen. Gelukkig zijn de stoelen en de luifel en zo al opgeborgen. Morgen gaan we dus naar huis.

Het is een ontspannende, zonnige vakantie geweest en op de uitstapjes die we maakten hebben we veel gezien.