Toiminta‎ > ‎

Kotiseuturetket

Mukava tapa tutustua omaan kotipitäjäänä sekä lähialueen kuntiin on osallistua Jämijärvi-Seuran kotiseuturetkille. Retki on toteutettu vuosittain useimmiten alkukesästä.

5.8.2016, Kyrösjärven ympäri. Ennätysmäärä, 46 henkeä,  oli mukanamme tänään Suomi 100 teemamatkalla Kyrösjärven ympäri. Auto starttasi Jämijärven Nesteeltä klo 8.30 ja ensimmäisenä kohteena oli Mattilan matkailutila, Vaarin varasto ja ruokapuoti Into, jossa nautimme aamukahvit villiyrttipiirakan kera. Ostoksiakin pussiinkin jo tarttui. Ikaalisten kauppalassa mukaamme tuli Kansallispukujen tuuletuspäivän kunniaksi Ikaalisten pukuun sonnustautunut oppaamme Leena Sälli. Tunnin kierroksella kauppalassa kuulimme sen värikästä tarinaa. Tämän jälkeen nälkä jo kurni vatsassa ja suuntasimme Karttuun Kauppilan matkailutilalle. Lounaan jälkeen isäntä Kalle Kauppila esitteli kotimuseonsa aarteita. Seuraava kohteemme oli Haverin kultakaivos Viljakkalassa, mutta poimimme Leenan uudelleen kyytiimme ja hän kertoi ajomatkan tarinaa Kyrösjärven rantamista. Haverissa tunnin kierroksen kultakaivosalueeseen piti opas Hanna Savisaari. Viimeinen kohde oli Sisätössä Särkilammin marjatila, jossa ihana isäntäperhe esitteli tilaansa, joimme marjakahvit sekä teimme tietenkin marjaostoksia. Paluumatkalla kiersimme vielä Heittolan ja Riitialan kimppukylän ym. pikku teitä kohti kotia. Sadekuuroja oli vain silloin kun matkasimme bussilla.

14.8.2016. Isokyrö. Tänä vuonna suuntasimme Pohjanmaalle ja Isokyröön 1700-luvun markkinoille 36 retkeläisen voimin. Pieni sadekaan ei haitannut, kun ryhmämme pääsi tutustumaan oppaan Anneli Rinta-Knuuttilan johdolla Isokyrön historiaan sekä nykypäivään Vanhan kirkon kupeessa. Tämän jälkeen oli parin tunnin ajan vapaata ohjelmaa, jolloin sai tehdä ostoksia 1700-luvun markkinoilla lukuisilta käsityöläisiltä, vierailla kotiseututalolla ja -museossa, Vanhassa kirkossa tai mm. taidenäyttelyssä. Erittäin maistuvan lounaan täytekakkukahveineen nautimme Jokikartanolla. Huutokaupoista ihania löytöjä talon sisustukseen tehneet yrittäjät ovat pitäneet juhlataloa vanhassa koulussa 10 vuoden ajan. Paluumatkan ruokalevon jälkeen poikkesimme vielä Jalasjärven museolla, jossa kotiseutuyhdistyksen Hilkka Haapamäki apulaisineen esitteli mahtavaa yli 30 rakennuksen kokonaisuutta. Vanha kauppa on erityisesti upea käyntikohde. Juustoportti oli etappina niin tulo- kuin menomatkalla. Muutamat matkalaiset olivat markkinoiden innoittamina pukeutuneet vanhoihin asuihin. Meillä oli jälleen oikein mukava päivä.

17.05.2015. Pori. Yleisön toiveiden mukaisesti retki järjestettiin sunnuntaina. 34 matkalaista tutustui tällä kertaa maakuntakeskukseemme Poriin. Opas Marika Roininen esitteli meille upeaa Satakunnan museota sekä kertoi Porin teollisista vaiheista tunnin mittaisen bussikierroksen aikana. Yyterin kylpylähotellin ravintolan noutopöytä ruokki vatsat täyteen ja ikkunoista avautuva maisema oli kuin Ranskan Rivieralla. Yllätyskohteena oli Noormarkun kotiseututalo Kahari, jonka vaiheista meille kattavasti kertoili Kotiseutuyhdistyksen puheenjohtaja. Jälleen onnistunut retki.

24.05.2014. Jyväskylä. Ja aurinko paistoi taas, lämpötilankin ollessa +29 astetta. 36 retkeilijää aloitti matkansa Jämijärven Nesteeltä aamutuimaan kello 8.00. Kitusen Kievarissa pidettiin matkalla tauko, jonka jälkeen Toivolan Vanhaan pihaan. Käsityöläisten myymälät ja Keski-Suomen museon puusepän talon 1800-luvun sisustus olivat käymisen arvoisia. Pihalta kävelimme Suomen Käsityömuseoon, jossa tutustuimme kolmeen eri näyttelyyn ja tietenkin teimme pieniä ostoksia käsityömyymälässä. Pandan tehtaanmyymälästä kaikki saivat isot karkkikassit ja Viherlandian ravintola Edenin noutopöytä täytti nälkäiset vatsat. Kukkia ja taimia mahtui myös hyvin auton takakonttiin. Kotimatkalla ihailtiin autosta käsin Jyväskylän satamaa ja Petäjänveden vanhaa kirkkoa. Kitusella poikettiin vielä jäätelöillä.

26.05.2013: Sastamala. Jälleen kerran aurinkoinen ja lämmin sää houkutteli 26 retkeläistä tutustumaan Sastamalan ympäristöön. Häijään Sattumankaupassa osa teki hienoja löytyjä kokoelmiinsa ja toiset ihastelivat kaupan monipuolista valikoimaa. Ruosteisille hevosenkengille ei tullutkaan roskalava seuraavaksi kohteeksi. Auto- ja Traktorimuseo Vammalassa sai ainakin miesväen kyselemään koneiden historiasta. Joukossa oli lukuisia peltohehtaarienpuurtajien harvinaisuuksia ja menneiden aikojen teiden kuninkaita. Säätiön puheenjohtaja esitteli meille Seppo Kotajärven keräämää hienoa kokoelmaa. Vammalan Seurahuoneen maittava pöytä ei jättänyt ketään nälkäiseksi ja viereinen lahjatavaraputiikki sai varsinkin naiset houkuteltua ostosten pariin. Tämän jälkeen tapasimme paikallisoppaamme, jonka kanssa teimme n. 1,5 tunnin bussikierroksen Sastamalan seutuun tutustuen. Vierailimme mm. Karkussa, Ellivuoressa ja Stormissa. Kierros päättyi upealle 1400-luvulla rakennetulle Pyhän Marian kirkolle, joka on toiminut mm. Hovimäki sarjan kuvauskirkkona. Pihassa olikin TV-sarjasta tuttu sekatavarakauppa. Kirkon akustiikka oli myös erittäin onnistunut. Retkeläistemme laulama suvivirsikin kuulosti kuin paremmalta kuorolta.

19.05.2012: Harjavalta. Aurinkoinen sää helli 27 retkeläistä koko päivän ajan. Isot kinkkusämpylät ja tuore kahvi herättivät päivään Noormarkun Nesteellä. Tästä jatkoimme Emil Cedercreutzin museolle, jossa näimme toinen toistaan mahtavampia veistoksia ja vanhoja maatalousesineitä sekä kuulimme taiteilijan elämäntarinaa oppaan kertomana. Seuraavana kohteena oli Villilän elokuvastudiot Nakkilassa. Pääsimme tutustumaan hauskan kierroksen aikana mm. vuonna -85 elokuvan kulisseihin ja saimme oppia, miten elokuvia tehdään. Lounas maistuikin sitten retkiväellä Hotelli Hiitteenharjun seisovasta pöydästä. Vatsan saatua täydennystä, seurakuntamestari esitteli meille Harjavallan vuonna 1984 rakennettua kirkkoa sekä vanhaa kirkkoa, joka oli Jämijärven kirkon tavoin saman arkkitehdin käsialaa. Viimeisenä kohteena oli Ollen eläinmaailma, jossa vastassa oli mm.kiljuvia kalkkunoita ja yli 170 täytettyä eläintä. Hieno kokoelma ja päivä kaikenkaikkiaan.

14.05.2011: Merikarvia. Kahvit ja kinkkusämpylät nautittiin heti retkemme aluksi Lankosken Köffillä. Herkuttelun jälkeen saimme kävellä kaunista museosiltaa ja seurata kosken kuohuissa kaloja narraavia kalastajia. Seuraavana kohteena oli Merikarvian kirkko. Suomen toiseksi suurin puukirkko, joka aiemmin on ollut myös ympärivuotisessa käytössä, mutta viime talven paukkupakkaset olivat sulkeneet ovet ensimmäistä kertaa muutamaksi kuukaudeksi. Tämän jälkeen opas Pirjo Halme johdatti meidät Matilda Roslin-Kalliolan kirjailijakotiin ja vajaan tunnin mittaiselle kiertoajelulle. Sitten jo maistuikin lounas Krookassa Rantahuoneella. Kotiinviemisiksi haimme vielä Sannan kalasavustamon tuotteita. Kunnan matkailuvastaava Seija Värekin kävi matkalaisiamme vielä tervehtimässä.

15.05.2010: Huittinen. Ensimmäisenä kohteena retkellä oli Kivikylän palvaamon tehtaanmyymälä, josta jatkoimme Suonpään Pahkaparatiisiin ihastelemaan luonnontaidetta. Jonkan kartanon pöydänantimet täyttivät varmasti nälkäisemmänkin suun. Taimimyymälästä mukaan tarttui aurinkoisen ja lämpimän päivän kunniaksi kauniita kesäkukkia. Lopuksi Huittisten kirkon ja hautausmaan historia tuli tutuksi oppaan johdolla.

23.05.2009: Eurajoki. Retkellä vierailimme Olkiluodon ydinvoimalassa sekä Vuojoen kartanossa. Ydinvoimalassa ohjelmassa oli luentosaliesitys, Sähköä uraanista- näyttelyyn tutustuminen sekä kierros voimalaitosjätteen loppusijoitustilassa eli VLJ-luolassa. Vuojoen kartanossa mautimme maittavan luonaan seisovasta pöydästä sekä pääsimme tilan kierrokselle "kartanonruovien" opastamana.

06.06.2008 Hämeenkyrö. Katariina Pylsyn opastamana tutustuttiin Hämeenkyrön maisemiin

27.05.2007. Mouhijärvi. Katariina Pylsyn opastamana

09.06.2006. Suodenniemi. Oppaana Raili Puro. Tutustuttiin kirkkoon, kotiseutumuseoon ja maatalousmuseoon.

10.06.2005. Luhalahti. Sulo Aittoniemen vieraana Kärpänperällä Kongan tanssia opetellen ja Ikaalilaista sahtia maistellen. Luhalahden kirkko Timo Köntin opastamana. Iso-Iitun matkailutalo.

08.08.2004. Ikaalinen. Vatulan vanha kasarmialue oppaana Juhani Lähde. Kovelahti kahvitus ja mieskuoro esiintyi. Tuomisen saha ja mylly. Jouko Kivi-Ahon Selluvilla. Heikkilän hunajatila. Paluu Raivalan ja Suurimaan kautta.

13.06.2003. Niinisalo. Kankaanpään museo, Niinisalon varuskunta sekä Lehtilän lastukoritehdas. Varuskunnassa oppaana Hannu Merilaita ja koko retkellä Olavi Koivuniemi.

2002. Korvenkylä, Vihu, Kuninkaanlähde, Pirttikylä. Vierailtiin Sirpa Laaksosen kuivakukkapuodissa

27.07.2001. Rannanperä, Suurimaa, Tykköö, Ruupanperä. Profil-lista ja Lanteen kivilouhimo. Oppaana Matti Peurala

28.07.2000. Palokoski, Jämi, Pitkäniemi, Kontti."Muisto äidille" -muistomerkki ja Ilmailunperinnehuone. Oppaina muistomerkillä Seppo Sjöman, perinnehuoneella Hannu Sinisalo ja linja-autossa Olavi Heikkilä.