Viatge a l'escenari on va succeir tot: MAUTHAUSEN

Entre els dies 5 i 8 de maig de 2023, alumnes i professores dels centres del grup DEMD, hem viatjat a Mauthausen, per participar en els actes d'homenatge del 78è aniversari de l'alliberament del camp de concentració de Mauthausen.

El viatge és fruit del conveni signat per La Paeria amb l'Amical de Mauthausen i altres camps, a partir del qual s'impulsen activitats de memòria història a la ciutat amb la participació de centres educatius.

Hem pogut viatjar 12 alumnes i 2 professores, gràcies a l'aportació econòmica dels ajuntaments de Lleida, Alfarràs i Ivars de Noguera; i a l'organització del viatge per part d'Amical de Mauthausen.

5 de maig: Castell de Hartheim, estació de Mauthausen i memorial casa Anna Pointner

Vam sortir de l'aeroport de Barcelona a les 7:30 en direcció a Munich. D'allà ens vam traslladar, en bus, fins al Castell de Hartheim, on vam poder participar en el primer acte d'homenatge, dels molts que s'havien planificat al llarg dels 3 dies de celebracions.

En el nostre homenatge, vam recordar a què s'havia destinat aquest indret, i a les víctimes, recollint testimonis que esdevenen la millor mostra del que allà va succeir. Fou un centre on es practicava l'autanàsia, mitjançant una cambra de gas i aplicant el mètode del diòxid de carboni. Malalts, discapacitats, persones amb trastorns mentals... I, a partir de 1941, els deportats als camps, van ser exterminats de manera sistemàtica en aquest espai.

Després vam participar en l'ofrena floral a l'estació de Mauthausen i vam fer la visita a la casa d'Anna Pointner, on l'Amical de Mauthausen ha instal·lat un memorial en record de l'acció valenta que va protagonitzar aquesta dona: amagar i guardar els negatius que, el komando Poschacher, va anar extraient del camp. Van servir de prova per jutjar i condemnar els nazis pels crims comesos, als judicis de Nuremberg.

A l'aeroport de Barcelona

Al Castell de Hartheim

Homenatge a l'estació de Mauthausen

6 de maig: Homenatges a Ebensee i Gusen

La visita als memorials d'Ebensee i Gusen van ser força impactants. En primer lloc, per què vam comprovar com les institucions fan polítiques d'oblit més que de record i memòria. Tot l'espai dels dos camps els ocupen urbanitzacions que impedeixen observar la barbàrie en totes les seves dimensions.

A Ebensse i Gusen vam poder copsar com la solidaritat internacional es mobilitza per preservar la memòria de les víctimes. Els espais que ocupen els memorials de les diferents nacions estaven sent visitades per totes les delegacions desplaçades per homenatjar les víctimes.

A Ebensee vam participar en l'acte d'homenatge, recordant tots els republicans assassinats en els camps de concentració nazi i, de manera especial, vam voler recordar els i les mestres víctimes de la persecució franquista, que van haver d'exiliar-se a França i que, en alguns casos, van patir la deportació i la mort als camps. Va ser una oportunitat per visibilitzar els principis de l'educació de la II República espanyola, defensora de la llibertat, els drets humans i la igualtat entre les persones.

Al camp de Gusen vam visitar el crematori i el museu, i vam participar en els actes d'homenatge a les víctimes. En Martí Farré va llegir la biografia del seu besavi, Juan García Gómez, que va ser assassinat en aquest camp.

Després vam assistir a l'acte internacional d'homenatge a les víctimes del camp.

Ofrena floral als túnels d'Ebensee

Tùnels d'Ebensee

Ofrena floral a Gusen

Martí Farré, homenatja el seu besavi

Acte internacional d'homenatges a Gusen

7 de maig: Participació en les cerimònies internacionals del 78è aniversari de l'alliberament del camp

El dia 5 de maig va ser reconegut pel Govern espanyol com el Dia d'Homenatge als espanyols deportats i morts a Mauthausen i en altres camps i totes les víctimes del nazisme d'Espanya. Aquest any, les cerimònies internacionals es van celebrar el dia 7 de maig, i vam poder sumar-nos a la delegació espanyola.

Diumenge, dia 7 de maig, tercer dia de viatge, vam participar en les cerimònies internacionals que commemoren el 78è aniversari de l'alliberament dels camps.

En primer lloc, ens vam sumar a l'homenatge fet pel govern català en el Monument de la Generalitat, acte en el qual van participar Fernando Martínez López, Secretari d'Interior de Memòria Democràtica del Govern Espanyol; Cristina Fraile Jiménez de Muñana, Ambaixadora espanyola a Àustria; Jordi Font Agulló, Director del Memorial Democràtic i Juan Manuel Calvo Gascón  President de l'Amical de Mauthausen. En l'acte van participar alumnes de Manresa.

A continuació vam assistir als actes d'homenatge al Monument Republicà Espanyol i al Monument Republicà Francès.

Més tard, ens vam poder sumar a la delegació espanyola, liderada per l'amical de Mauthausen, que desfilava amb altres delegacions per rendir homenatge a les seves víctimes.

Amical de Mauthausen esmenta, en el seu comunicat, que: "Aquestes celebracions ens reafirmen a les nostres principals finalitats: el manteniment de la memòria dels nostres deportats i deportades, el compromís per mantenir el seu exemple al servei de la llibertat, cap a noves formes de resistència, solidaritat i prevenció, així com la lluita contra la indiferència i l'oblit."

La tarda la vam dedicar a visitar la ciutat de Linz.

8 de maig: Visita guiada al camp de concentració de Mauthausen i retorn a casa

El darrer dia del viatge, el 8 de maig, vam tenir l'oportunitat de visitar el camp de concentració de Mauthausen de la mà de Josep San Martín, gran coneixedor de la història del camp. Al llarg de la visita a les instal·lacions del camp i l'espai museïtzat va compartir amb nosaltres històries i anècdotes sobre el camp i els republicans espanyols, víctimes del treball forçat i les precàries condicions de vida que els va imposar el govern nazi.

Des del Grup DEMD-Lleida, agraïm a la Paeria de Lleida i a l'Amical de Mauthausen la iniciativa d'aquest viatge. Tot l'alumnat que ha viatjat valora molt positivament l'experiència. Ara a ells els correspon difondre-la i treballar per la conservació de la memòria de l'exili i la deportació.

Vídeo del viatge: De Lleida a Mauthausen - 2023

Presentat en l'acte organitzat per Memòria Democràtica el 26 de gener de 2024, dins dels actes de celebració del Dia Internacional de Commemoració en memòria de les víctimes de l'holocaust