Reciteer Veda’s met volledig besef van de betekenis

Woordenlijst / Engelse Tekst


Reciteer Veda's met volledig besef van de betekenis


Spirituele aspirant: Swami! Tegenwoordig vinden we nergens onder mannen gevoelens die zulke gebeden oproepen. Mensen herhalen deze Vedische gebeden zoals grammofoonplaten dat doen, zonder enige kennis van hun betekenis, uit pure gewoonte. Nietwaar? Krijgen zij de wijsheid die de kostbaarste schat van God is? 


Sai: Mijn lieve kerel! U zei nu zelf dat ze de Veda reciteren zoals grammofoonplaten dat doen, nietwaar? Ze verwerven dus evenveel wijsheid en macht als deze verslagen krijgen. Hoe konden ze de schat van volledige potentie verwerven? Als je een afgehakte tak plant, kun je dan beweren dat daar een boom groeit? Degenen die de Veda’s reciteren met het besef van hun betekenis en tegelijkertijd de gevoelens ervaren die in de hymnen zijn ingebed – alleen zij kunnen de genade van Brahman verdienen, de kennis van Brahman (Brahma-vidya), de hoogste wijsheid, de allerhoogste schat. .


Veda is intuïtieve wijsheid door het naleven van morele codes


Spirituele aspirant: Swami! Over het algemeen hunkert iedereen naar rijkdom. Maar naar welke vorm van rijkdom moet men verlangen? Welke vorm is goedgekeurd door de Veda? Wat heeft de Veda hierover gezegd? Instrueer mij. 


Sai: “Veda is de hoogste schat (Vedam paramaiswaryam)” “Dat wat instructie geeft staat bekend als Veda (Vedayathithi Vedah).” “Laat je onderwijzen door die Veda (Sah Vedasthwam).” 


Rijkdom (dhana) wordt gewenst en gezocht als middel voor welvaart en vooruitgang. God wordt dus ook wel rijkdom (Artha) genoemd. De Veda kondigt aan dat intuïtieve wijsheid (jnana) de rijkdom (dhana) vormt, het middel waarmee de Almachtige wordt bereikt; dit alleen al verdient de naam “Vedas” of Vedische waarheid. De Vedische geschriften beweren dat alleen zulke rijkdom de vreugde van bevrediging kan schenken aan zowel de aanbidder als de aanbedene. De Rigveda prijst deze vorm van rijkdom aan en noemt het Sruthyam, want het is het type dat in de Vedische geschriften (sruthi) wordt beschreven en aanbevolen. De Veda beschouwt alleen de rijkdom die wordt verdiend door het naleven van de morele codes die duidelijk zijn vastgelegd voor menselijke leiding als Vedisch. 


Spirituele aspirant: Sruthyam? Wat betekent dat, Swami?


Veda is de bron van alle morele codes


Sai: Een welvarend persoon (srimantha) is iemand die gelukkig is begiftigd met kinderen en kleinkinderen en die succesvol is in wereldse ambities die zelfs verrassende hoogten te boven gaan. Maar morele uitmuntendheid is een waardevoller bezit. Deze rijkdom is het concrete resultaat van Vedische bevelen. Het wordt dharma of rechtvaardig handelen genoemd. 


De Ramayana prijst Rama als de gepersonifieerde dharma (Vigrahavan Dharma). “Dharma ondersteunt alle wezens (sarva-bhuthaanaam dharanaath, dharmah).” Dharma is de steun (dharana) voor alle wezens. Daarom wordt Veda dharma genoemd. De Almachtige is die steun en steun; de meest effectieve vorm van aanbidding is het aanbieden van dharma. De Almachtige Zelf wordt dus geïdentificeerd met het woord dharma. Die naam is dus betekenisvol. 


De hele door de Almachtige geprojecteerde kosmos is gebaseerd op dharma (dharmo viswasya jagathah prathistaa). 


Dharma, doordrenkt van diepe heiligheid, wordt door mensen geïnterpreteerd in overeenstemming met hun grillen en fantasieën, hun zelfzuchtige belangen. Het is dus ernstig vervormd. De woorden Veda en God (Deva) krijgen nieuwe betekenissen en implicaties. Het proces kan duidelijk worden herkend in de Vedische literatuur. 


Zelf weet het alles (swayam sarvam vetthi-ithi Vedah). 


Deze verklaring onthult dat Veda de alwetende Brahman zelf is. De Vedische geschriften zijn de belichaming ervan.


Vervolg