Crucea lui Avram Iancu și teiul lui Eminescu, la Blaj

Iată-ne ajunşi la ultima etapă a călătoriei noastre (https://sites.google.com/site/romanianatura77/home/avionul-cu-actele-unirii-de-la-1918-zborul-margineni---blaj-la-minus-40-grade). În centrul satului Valea Lungă (Langenthal în limba germană), atrage atenţia un zid al unei fortificaţii (foto 1). Este biserica construită prin sec. al XIV-lea. Mergem de-a lungul zidurilor înalte (foto 3, 4).

Ne deplasăm apoi pe drumul 142K, prin sat, spre sud-vest, până la intersecţia cu drumul 14B. În zona primăriei găsim un panou cu informaţii despre zona înconjurătoare (foto 5). Aflăm că în acest sat se află un vechi parc dendrologic.

După 10 minute parcurse prin sat ajungem la intersecţia celor două drumuri (foto 6). Mai avem de parcurs 11 km până la Blaj, dacă ne-am deplasa doar pe drum. Ne înscriem pe drumul 14B, spre vest. Dealurile din dreapta noastră în sensul de mers au pante foarte mari (foto 7). De pe o ridicătură fotografiem spre porţiunea de drum pe care o mai avem de parcurs (foto 8). Oraşul Blaj încă nu se vede de aici, dar zărim turla bisericii fortificate din satul Mănărade.

După 2,6 km parcurşi pe drumul 14B, de la intersecţia din poza 6, trecem de intersecţia cu drumul care duce spre satul Glogoveţ, peste pârâul omonim (foto 9). Dealurile din dreapta noastră au pantele mari (foto 10).

Ajungem în vecinătatea satului Mănărade pe care îl zărim pe partea cealaltă a Târnavei Mari, pe malul stâng geografic (foto 11). Ne abatem pe drumul care duce spre sat şi exact la intrare traversăm podul peste râu. Iată Târnava Mare spre amonte (foto 12) şi spre aval (foto 13). După ce am parăsit drumul 14B parcurgem 1 km până în centrul satului Mănărade.

Ajungem în dreptul vechii biserici fortificate (foto 14), construită pe locul altei biserici în stil gotic, în sec. al XV-lea. Iată o parte din vechiul zid de apărare (foto 16). Revenim la drumul 14B şi ne gândim că peste toate aceste localităţi a trecut acum 100 de ani avionul pilotat de Vasile Niculescu…

Continuăm deplasarea spre Blaj, mai avem de parcurs 6 km. Târnava Mare se apropie foarte mult de drum (foto 17). Zărim oraşul Blaj (foto 18), ne apropiem de finalul traseului. După încă 1 km parcurs zărim unul din dealurile celebre aflat în nordul oraşului (foto 19); pe el s-a aflat pentru mulţi ani Crucea lui Avram Iancu. Spre ea ne vom îndrepta mai întâi.

Intrăm în Blaj şi după câteva sute de metri parcurşi (foto 21) ne abatem spre dreapta faţă de sensul de mers, pe strada Izvorului. Depăşim ultimele case şi ne strecurăm printre copacii de pe marginea drumului care conduce în urcuş uşor pe coama unui deal, până la intersecţia din poza 23 de unde ne abatem spre stânga faţă de sensul de mers.

Trecem pe lângă lanuri cultivate cu floarea-soarelui (foto 24) până găsim un drumeag care ne va conduce spre locul unde se află Crucea lui Avram Iancu (foto 25). În urcuş, privim spre dreapta şi zărim valea Râului Târnava Mică.

Ajungem în câteva minute în vecinătatea platoului unde se găseşte Crucea lui Avram Iancu. De acolo avem minunată perspectivă asupra locurilor. Privim prima dată spre est, de unde, din depărtări albastre, am ajuns aici (foto 27). Ne apropiem cu emoţie de imensa cruce (foto 28).

Nu este cea originală, legată de evenimentele de la 1848 ci o copie. Crucea originală a fost aruncată în aer în noiembrie 1908. Fragmente din ea se află la Muzeul de Istorie din Blaj. Iată ce scrie pe cruce (foto 29). Tot din acest loc zărim locul poate cel mai încărcat de istorie, unde vom încheia călătoria noastră, Câmpia Libertăţii (foto 30). Am făcut un exerciţiu de imaginaţie să îmi dau seama cum a putut ateriza Vasile Niculescu în acel loc.

Coborâm spre oraş, pe aleea pietruită şi, doar puţin mai jos întâlnim Teiul lui Eminescu (foto 31). Marele nostru poet naţional a trecut prin aceste locuri… (foto 32).

Găsim un panou cu indicaţii (foto 33). Și indicatoare spre cele două atracţii din zonă (foto 35). În imediata vecinătate a teiului este un mic monument închinat lui Mihai Eminescu (foto 36, 37, 38).

Coborâm apoi spre oraş. Imediat în vecinătatea monumentului dedicat lui Mihai Eminescu se află drumul 107 care leagă oraşul Blaj de oraşul Târnaveni. La nici 200 de la momunent, cum ne deplasăm spre centrul oraşului Blaj, zărim pe partea dreaptă în sensul de deplasare, Lacul Chereteu (foto 39).

Se spune că poetul venea adesea pe malul acestuia. Ne aducem aminte şi de celălalt lac îndrăgit de Eminescu, Lacul codrilor albastru, aflat foarte departe de aici, descris la https://sites.google.com/site/romanianatura27/home/carpatii-rasariteni/campia-moldovei/ipotesti-lacul-lui-eminescu sau la https://sites.google.com/site/romanianatura67/home/carpatii-rasariteni/campia-moldovei/lacul-codrilor-albastru-ipotesti-mihai-eminescu-de-ziua-poetului-iarna-campia-moldovei. Coborâm spre centrul oraşului şi găsim o impunătoare statuie a marelui poet Mihai Eminescu (foto 40).