Ivăneţu, aşezări rupestre; Poiana Cozeanca, Piatra Îngăurită, Peştera Dionisie Torcătorul

articolul continuă de aici

Coboram prin sat pe drumul care duce spre Poiana Cozeanca. Dupa ce parasim ultimile case si traversam un parau urcam spre poiana pe un drum de tara. Pe dreapta, in sensul de mers, colti stancosi impresionanti sunt luminati de primele raze ale soarelui (foto 2). Dar si pe partea stanga in sensul de mers observam prin padure stanci interesante (foto 3). Ceva mai sus este in fata noastra dealul pe care vom merge la o chilie rupestra pe care nu am cercetat-o pana acum, Piatra Ingaurita (foto 4).

Nu am mers direct spre ea ci am cercetat si ceea ce se vede in partea stanga a imaginii 4, de aceea am reprezentat cu linie rosie intrerupta traseul, marcat de altfel, pe care am coborat sau pe care se poate urca direct. Fotografiem spre stanca din intinsa Poiana Cozeanca, unde se afla Pestera lui Dionisie Torcatorul pe la care vom trece la intoarcere (foto 5). S-au montat indicatoare spre schiturile rupestre (foto 6).

Urcam pe malul micului parau care curge prin Poiana Cozeanca urmand un drumeag care, dupa ce traverseaza o foarte scurta portiune impadurita, ne conduce spre o portiune defrisata. Printre ierburile inca verzi, o margareta (foto 7). Urcusul devine ceva mai abrupt iar in dreapta noastra, in sensul de urcus, apar stancarii prin padure (foto 8). Pe stanga si ceva mai sus o stanca ceva mai mare atrage atentia (foto 9).

Din dreptul acelei stanci am urcat circa 100 metri in dreapta ei, pe o creasta, parasind temporar drumeagul care acum s-a ingustat avand aspectul unei poteci mai largi. Am intalnit o creasta stancoasa (foto 10) iar mai sus se observa multe alte stanci. Apoi am revenit la stanca din imaginea 9 si am coborat spre albia paraului, unde, pe malul celalalt, drept geografic, se observa un grup de stanci destul de mari. Inainte de a urca pe sub acele stanci intalnim chiar in albia paraului o cascada (foto 11). Urcam apoi cu mare grija pe sub uriasele stanci intalnite (foto 12) pana ajungem deasupra lor, cu ceva efort, deoarece panta este destul de mare. De langa varful acestor stanci fotografiem ceea ce se vede din Poiana Cozeanca (foto 13).

Mai urcam foarte putin si intalnim un drum forestier. Ne abatem spre dreapta fata de sensul de urcus. Drumul coboara putin spre albia aceluiasi parau pe care l-am traversat mai jos. Prin acel loc, unde se intalneste cu paraul, drumul pare sa se sfarseasca. Traversam albia paraului si urcam prin padure spre un mic varf pe care il zarim in fata (foto 14). Ajunsi pe acest varf vom fi atenti ca in cateva zeci de metri se afla un alt drum forestier care urmareste creasta dealului pe care suntem. Ne abatem spre dreapta pe acest drumeag (foto 15).

Nu mergem prea mult si ajungem intr-un luminis de unde avem perspectiva spre Varful Penteleu, 1772 m (in ultimul plan in imaginea 16). Mai parcurgem cateva sute de metri si sosim la o mica intersectie unde observam o cruce de lemn pe partea stanga fata de sensul de mers. Ne vom abate pe drumeagul din dreapta imaginii 17. Imediat ajungem la o portiune defrisata unde vom fi atenti la o poteca care coboara spre dreapta, printre crengi si vegetatie destul de abundenta. In imaginea 18 am marcat locul de unde am parasit drumeagul si am coborat pe poteca.

Dupa cateva zeci de metri coborati intalnim pe partea dreapta o stanca cu o grota sub forma de tunel puternic descendent (foto 19). Imediat mai jos ne abatem privirea spre stanga si gasim intrarea in Piatra Ingaurita (foto 20). Arata impresionant, ca si celelalte chilii rupestre din zona. Aici intalnim marcajul punct albastru, pe care vom cobori spre Poiana Cozeanca. Inaintea intrarii, pe o stanca aflata pe stanga, se observa o polita sapata de om (foto 22).

Patrundem in incinta schitului rupestru. Ferestre sapate in piatra permit luminii sa ajunga in interior (foto 23). Gasim o hartie plastifiata cu istoricul acestei asezari rupestre (foto 24). Din interior fotografiem spre exterior (foto 25). Urmarim cu atentie orice inscriptie, in special cele vizibil vechi (foto 26). Se observa foarte bine urme ale daltuirii in piatra (foto 27). Undeva este sapat un an (foto 28) si gasim o nisa foarte mica cu o gaura spre exterior (foto 29).

Parasim dupa un timp incinta acestei asezari rupestre si ne inscriem in coborare pe poteca marcata cu punct albastru. Undeva in dreapta noastra fata de sensul de coborare alte stanci uriase vegheza asupra locurilor (foto 30). Foarte putin mai jos, pe stanga, este o mica fantana dar din pacate apa nu pare potabila (foto 31). Pe unii copaci se mai afla banda rosie in paralel cu punctul albastru (foto 32). Poteca coboara mai departe fiind aproape acoperita de frunzele care au cazut (foto 33).

Ajungem destul de repede inapoi in Poiana Cozeanca si ne indreptam spre stanca in care a fost sapata chilia lui Dionisie Torcatorul (foto 34).