Szlakiem 66 Kaszubskiego Pu ku Piechoty - wspomnienie

Post date: 23.01.2010 07:19:44

Autor: Biuro ZG 27.07.2010 15:10

Z inicjatywy rodziny Hirsz oraz Oddziału ZKP Gdynia została zorganizowana w dniu 27.06.2010 wycieczka do Chełmna k/Świecia. Wyjazd został zorganizowany w 91 rocznicę powstania Pułku, w dniu święta Pułkowego. ( święto pułkowe przypada 26.06, ale w związku ze Zjazdem Kaszubów w Pucku wyjazd przenieśliśmy na 27.06). Pojechaliśmy tam dwoma autokarami.

Pobyt w Chełmnie rozpoczęliśmy od kawy i ciasta w historycznym Kasynie Wojskowym w którym nasi Ojcowie służący w Pułku się stołowali, organizowali zabawy, rauty. Było to miejsce życia towarzyskiego żołnierzy Pułku. W tym historycznym kasynie zjedliśmy również obiad . Obejrzeliśmy również , przygotowaną przez p. Władysława Fliegera , wystawę broni jaką mieli na wyposażeniu żołnierze Pułku. ( wujek Pana Władysława służył w 66 Kaszubskim Pułku Piechoty)

Następnie udaliśmy się do kościoła garnizonowego na uroczystą Mszę Świętą w intencji bohatera wojny polsko – bolszewickiej ppor Jana Hirsz oraz naszych Ojców którzy służyli w tym Pułku i zginęli w obronie Ojczyzny oraz zmarli.

W Mszy Św. brał udział poczet sztandarowy Oddziału ZKP w Gdyni w składzie Panowie -Edward Barzowski, Franciszek Górski, Ryszard Zinka w strojach kaszubskich.

Mszę , z elementami liturgii w języku kaszubskim, odprawił ks. kapelan ppłk Jarosław Antoszewski. Po raz pierwszy ,po 80 latach, w świątyni zabrzmiała mowa kaszubska. Czytania w języku kaszubskim - Halicka Eugenia oraz Ryszard Zinka.

Modlitwy w j. kaszubskim – Franciszek Górski oraz Marian Hirsz. Było to dla nas duże przeżycie, że mogliśmy brać udział w tej historycznej dla nas Mszy Św. Oprócz nas, w Mszy Św. brali również krewni żołnierzy którzy kiedyś służyli w tym bohaterskim Pułku. Po zakończonej Mszy serdecznie dziękowali nam za tą uroczystość oraz za to że nie zapomnieliśmy o bohaterach Pułku. Nawiązaliśmy kontakty z tymi rodzinami i umówiliśmy się na uroczystości w przyszłym roku, które odbędą się w dniu 26.06.2011 r w kościele garnizonowym.

Następnie z przewodnikami Panią Anną Grzeszna – Kozikowską oraz Panem Władysławem Fliegerem zwiedzaliśmy to piękne miasto. Zwiedziliśmy koszary fredycjańskie ( pierwsze miejsce stacjonowania Pułku w Chełmnie), koszary pruskie ( miejsce stacjonowania Pułku do 1939r) z izbą pamięci, historyczną stołówką. Następnie zwiedzaliśmy zabytki miasta; Ratusz, farę, kaplicę Marteskiej, klasztor., zabytkowy cmentarz, Bramę Toruńską z Matką Boską Chełmińską. Zapaliliśmy znicz na Grobie Nieznanego Żołnierza, muru obronne miasta.

W drodze powrotnej udaliśmy się do Przysierska. Tam na grobie ( trochę zapomnianym)

dr Floriana Ceynowy złożyliśmy wiązanki kwiatów, zapaliliśmy znicze oraz zaśpiewaliśmy kaszubski hymn. Od miejscowego proboszcza otrzymaliśmy pamiątkowe zdjęcia dr Floriana Ceynowy.

Poprzez organizację tego wyjazdu przypomnieliśmy zapomnianą historię bohaterskiego 66 Kaszubskiego Pułku Piechoty im. Józefa Piłsudskiego,w którym do przewrotu majowego służyli wyłącznie Kaszubi. Pułk ten w wojnie polsko – bolszewickiej jak i w wojnie obronnej 1939 r wsławił się wielkim bohaterstwem. Dewizą Pułku było wypisane na sztandarze pułkowym zawołanie ; „ Ponad życie, ponad śmierć, ponad siebie samych”

Pamięć o tym Pułku w Chełmnie jest bardzo duża. Nie wolno nam zapomnieć o naszych kaszubskich bohaterach.