Newsletter 8

Monitoraggio meteorologico per la produzione biologica - Istituto Agrario Forestale di Nova Gorica


di Marko Devetak


Un corretto rapporto fra tutela dell'ambiente e produzione di alimenti sani richiede la conoscenza dei diversi metodi di produzione agricola e una profonda conoscenza della biologia degli organismi nocivi.

Per ridurre l'impatto sull'ambiente, le misure di protezione delle colture devono essere attuate nei modi e nei tempi giusti.

Per questo motivo, sia la produzione integrata che quella biologica utilizzano una varietà di strumenti con i quali possiamo prevedere la presenza di alcuni organismi nocivi (insetti, funghi, ecc).

Poiché le condizioni meteorologiche sono cruciali per lo sviluppo di malattie fungine e l'emergere di insetti nocivi, le stazioni meteorologiche sono uno strumento importante nei sistemi di supporto decisionale per la protezione delle colture.

I sistemi di previsione per le misure di controllo dei parassiti sono utilizzati anche dai colleghi del Dipartimento per la protezione delle colture dell'Istituto forestale agricolo di Nova Gorica, che consigliano gli agricoltori nella regione della Primorska.

Questo servizio, insieme a quattro enti collegati, è compreso nel Servizio di sorveglianza fitosanitaria, che gestisce un'ampia rete di stazioni meteorologiche.

Le stazioni registrano i dati meteorologici a intervalli di 30 minuti utilizzando sensori per l'umidità delle foglie, la temperatura dell'aria e del suolo, la quantità di pioggia, l'umidità dell'aria e la velocità del vento.

I dati ottenuti vengono poi inclusi nei modelli previsionali informatici per determinare il momento in cui si verificano le infezioni primarie.

In questo modo si determina i tem,pi di intervento più adatti per contrastare efficacemente alcune malattie fungine come la ticchiolatura del melo e la peronospora dell'uva (Peronospora della vite).

I dati sul controllo di queste malattie e di altri organismi nocivi vengono poi pubblicati nei rapporti previsionali, disponibili sul sito web del Public Plant Health Service (http://agromet.mkgp.gov.si/pp/) e della Agricultural Forestry Istituto di Nova Gorica (https://www.kmetijskizavod-ng.si/).

Come membro del progetto Grevislin, l'Istituto Agrario Forestale di Nova Gorica nel 2019 ha ampliato la rete delle stazioni meteorologiche ADCON, quindi ora la rete delle stazioni è diffusa in tutta la Valle del Vipacco, dal villaggio di Slap pri Vipavi a Miren.

Oltre alle nuove stazioni meteorologiche per la previsione di patogeni vegetali e insetti nocivi, il servizio ha ora la possibilità di monitorare anche focolai attivi di ascospore di alcune malattie fungine.

Questi dati sono disponibili utilizzando due raccoglitori di spore introdotti nell'anno 2020.

Questa apparecchiatura renderà ancora più precise le raccomandazioni per il controllo degli organismi nocivi per frutticoltori, viticoltori e altri produttori di colture, il che contribuirà ulteriormente a un migliore utilizzo di prodotti fitosanitari e un ridotto impatto ambientale.


Spremljanje vremena za ekološko pridelavo - Kmetijsko gozdarski zavod Nova Gorica.


Skrb za varovanje okolja in pridelava zdrave hrane zahtevata poznavanje različnih načinov kmetijske pridelave ter poglobljeno znanje o škodljivih organizmih. Da bi imela pridelava rastlin kar najmanjši vpliv na okolje morajo biti ukrepi varstva pravočasno izvedeni. Zaradi omenjenega se tako pri integrirani kot v ekološki pridelavi poslužujemo različnih orodij s katerimi lahko dokaj natančno napovemo pojav nekaterih škodljivih organizmov.

Ker so vremenske razmere ključnega pomena za razvoj glivičnih bolezni in pojav škodljivih žuželk, predstavljajo meteorološke postaje pomembno orodje v sistemih za podporo pri odločanju o ukrepih varstva rastlin. Prognostične sisteme za napovedovanje ukrepov zatiranja škodljivih organizmov uporabljajo tudi sodelavci Oddelka za varstvo rastlin Kmetijsko gozdarskega zavoda Nova Gorica, ki svetujejo pridelovalcem na območju Primorske. Omenjena služba je skupaj še s štirimi sorodnimi ustanovami vključena v Javno službo zdravstvenega varstva rastlin s katerimi upravljajo razvejano mrežo meteoroloških postaj. Slednje v trideset minutnih intervalih beležijo meteorološke podatke s senzorji za omočenost listov, merilniki temperatur, dežemeri, merilniki zračne vlage in senzorjem za določanje hitrosti vetra.

Pridobljene podatke nato vključimo v prognostične modele s katerimi določimo termin pojava primarnih okužb. Na omenjen način določamo ustrezen čas zatiranja za nekatere glivične bolezni kot so jablanov škrlup in peronosporo vinske trte. Podatke o zatiranju bolezni in drugih škodljivih organizmih objavljamo v prognostičnih obvestilih, ki so dostopna na spletnih straneh Javne službe zdravstvenega varstva rastlin in Kmetijsko gozdarskega zavoda Nova Gorica.

S pomočjo projekta Grevislin je KGZ Nova Gorica v letu 2019 razširil mrežo meteoroloških postaj ADCON, tako da so sedaj naprave razporejene po celotni Vipavski dolini, in sicer od vasi Slap pri Vipavi do kraja Miren. Za prognostične namene poleg novih postaj od leta 2020 služba razpolaga še z lovilci spor s katerimi se lahko spremljanja tudi aktivne izbruhe askospor nekaterih glivičnih bolezni. Z omenjeno opremo bodo priporočila glede zatiranja škodljivih organizmov za sadjarje, vinogradnike in druge pridelovalce bolj natančna kar bo dodatno prispevalo k boljšemu izkoristku sredstev za varstvo rastlin in manjšemu obremenjevanju okolja.



Modelli di gestione degli impatti in agricoltura - Autorità di Bacino Distrettuale delle Alpi Orientali



di Nico Dalla Libera


Nell’ultimo decennio, la Comunità Europea, assieme agli stati membri, ha promosso diversi programmi ed azioni per impedire il deterioramento delle risorse ambientali quali suolo, acque e sistemi ecologici connessi.

In questa direzione, uno dei principali temi tratti nell’ambito del progetto GREVSILIN riguarda la comprensione delle interazioni tra i sistemi agronomici e l’ambiente circostante. L’idea di fondo su cui si basa il progetto è che queste conoscenze possano aiutare le autorità competenti nello sviluppare azioni efficaci per la gestione degli impatti negativi dovuti alle pratiche agricole. In quest’ambito, l’Autorità di bacino distrettuale delle Alpi Orientali (AAWA) sta svolgendo una parte importante, fornendo dei tool di modellazione in grado di valutare i potenziali effetti sulla qualità delle acque superficiali.

Attualmente, l’AAWA sta conducendo degli studi per valutare il trasporto dei fitofarmaci (applicati ai vigneti) in funzione dei processi di scorrimento superficiale e la stima della capacità di auto-depurazione di un tratto fluviale soggetto alla presenza degli stessi.

Per la realizzazione delle attività sopra menzionate sono state individuate due aree pilota:

· La prima è il bacino idrografico del Rio Bisinta, localizzato nell’area del Collio Goriziano prospicente il comune di Cormons (Provincia di Gorizia). Tale bacino è stato scelto perché soggetto ad una elevata densità di vigneti e un’intensa distribuzione di fitofarmaci, la quale, spesso, comporta delle minacce per la matrice acque superficiali.

· La seconda area, invece, è il tratto di fiume Isonzo che si trova tra la diga di Salcano (Comune di Nova Gorica, Slovenia) e l’abitato di Gradisca d’Isonzo. Grazie alla presenza di una rete di monitoraggio attiva e alle caratteristiche idrauliche attuali, questo tratto di fiume permette di investigare la potenziale capacità di auto-depurazione di un sistema affetto da pressioni antropiche significative, quali la derivazione d’acqua per scopi irrigui e le pratiche agronomiche.

Considerando gli scopi del progetto e i dati disponibili, l’Autorità di bacino ha selezionato due tool di modellazione:

· Il primo è il codice SWAT, il quale permette di simulare i processi idrologici principalmente presenti a scala di bacino e di stimare i carichi di fitofarmaci mobilizzati dal suolo verso le acque superficiali.

· Il secondo è il nuovo codice ORGANICS, il quale permette la stima della capacità di auto-depurazione di un corso d’acqua. Tale codice è stato sviluppato in collaborazione con l’Istituto Sant’Anna di Pisa.

Il primo codice è stato applicato all’area studio del Rio Bisinta mentre il secondo è stato applicato sul fiume Isonzo.

Ciò che ci si aspetta da questi studi sono delle informazioni ambientali che possano essere utili a migliorare la gestione ambientale degli effetti negativi che possono presentarsi a causa dell’interazione tra le acque superficiali e le attività agronomiche del bacino. Inoltre, in un’ottica futura, l’idea è che l’esperienza acquisita possa essere esportata ad altri siti ed a scale differenti, migliorando la gestione agricola e prevenendo la potenziale degradazione della qualità delle acque .






Orodja za upravljanje učinkov v kmetijstvu v okviru projekta - Urad za vodno območje Vzhodnih Alp


V zadnjem desetletju Evropska unija in vse države članice podpirajo različne načrte in ukrepe za preprečevanje poslabšanja kakovosti okoljskih virov, kot so tla, voda in povezani ekološki sistemi.

V luči takšnih spodbud, se tudi v okviru projekta GREVISLIN, ena od glavnih tem nanaša na oceno medsebojnih vplivov med kmetijskim sistemom in okoljem, ki ga obdaja. Osnovna ideja je, da bi ta znanja lahko oblastem pomagala pri razvoju učinkovitih ukrepov za obvladovanje negativnih vplivov kmetijstva na okolje. Urad za vodno območje Vzhodnih Alp (AWWA) je aktivno vključen v razvoj in zagotavljanje orodij za modeliranje za oceno možnih vplivov na kakovost površinskih voda. Izvaja dve študiji z namenom ocene pesticidov, ki se uporabljajo za vinograde, v odvisnosti od procesa odtekanja površinskih voda in oceno zmožnosti samočiščenja, ko so ti pesticidi prisotni v drenažnih omrežjih.

Aktivnosti se izvajajo na dveh pilotnih območjih:

- Prvo območje je porečje Rio Bisinta, ki se nahaja na območju Collio v bližini občine Krmin (pokrajina Gorica, Italija). Porečje je bilo izbrano za pilotno območje zaradi visoke gostote vinogradov in intenzivnega nanašanja pesticidov, kar ogroža stanje površinskih voda.

- Drugo območje je odsek reke Soče med jezom v Solkanu (Mestna občina Nova Gorica, Slovenija) in mestom Gradišče ob Soči (Italja). Ta odsek, zaradi aktivnega nadzornega omrežja in njegove hidravlične nastavitve, omogoča raziskovanje potencialnih procesov samoizboljšanja od učinkov človeške dejavnosti preusmerjanja tokov in kmetijstva.

Za modeliranje je na podlagi dostopnih podatkov in zastavljenih ciljev projekta AWWA izbral naslednji orodji:

- Koda SWAT, ki uporabnikom omogoča modeliranje glavnih hidroloških procesov na porečju in oceno obremenitev s pesticidi, ki se iz tal prenašajo v površinske vode.

- Nova koda ORGANICS, razvita v partnerstvu z inštitutom Sant'Anna v Pisi (Italija), ki omogoča oceno zmožnosti samoizboljšanja reke.

Prva koda se uporablja na porečju Ria Bisinta, druga pa na reki Soči.

Rezultat zgoraj navedenih aktivnosti so informacije o okolju, ki bodo koristne za izboljšanje ravnanja z okoljem glede na učinke, ki izhajajo na medsebojne vplive med kmetijskimi dejavnostmi in sistemom površinskih voda. Takšne pilotne aktivnosti so kot dobre prakse lahko prenosljive in aplicirane na druga in širša območja z namenom izboljšanja kmetijskega upravljanja in preprečevanje poslabšanja kakovosti voda.