Ascensiune pe Piatra Rotundă, Munţii Hăşmaş

text şi imagini: Adrian Roşca

Traseu: Valea Bicajelului - Piatra Rotunda - Valea Bicajelului, nemarcat

Timp: 3 - 3½ ore

Daca pasii ne poarta pe frumoasa Vale a Bicajelului, prin poienile din amonte de celebrele sale chei, in mod negresit atentia ne va fi atrasa de silueta zvelta a Pietrii Rotunde care se ridica impetuos deasupra culmilor domoale care se unduiesc la est de Bicajel pana spre Valea Damucului (foto 1).

Pentru a urca pe acest varf, va trebui intai sa parcurgem drumul comunal care leaga statiunea Lacu Rosu de catunul Trei Fantani, cale de 4,5 km, pana ce intalnim panoul care marcheaza limita administrativa dintre comunele Damuc si Bicaz Chei. Aici ne abatem din drumul principal si o luam la stanga, pe un drum forestier care urmeaza Valea Tita, afluent de dreapta al Bicajelului, cale de aproximativ 1,2 km, pana in punctul de confluenta cu un parau mic care vine din stanga (nord-est).

Dupa ce aruncam o noua privire spre Piatra Rotunda (foto 2), parasim drumul forestier si ne angajam pe drumul de tractor care urca prin padure, de-a lungul paraului amintit. Dupa un parcurs scurt, de aproximativ 250 m, ajungem intr-o poiana alungita, loc in care ne despartim de drumul de tractor care continua spre stanga si urcam la dreapta prin poiana pe o poteca la inceput neclara. Strabatem poiana pana la marginea ei superioara si la cativa metri dupa ce intram in padure gasim un drumeag care incinge muntele pe curba de nivel. Urmarim drumeagul spre stanga cale de vreo 150 m, dupa care facem dreapta si urcam pieptis pe o poteca care ne scoate rapid intr-o alta poiana ce adaposteste un salas. Poteca continua sa urce accentuat pe langa liziera din stanga pana la marginea de sus a poienii, iar dupa ce intra in padure face o curba larga spre dreapta, in urcus usor. Dupa o noua curba, de aceasta data catre stanga, ajungem la marginea intinsei pasuni ce imbraca zona de maxima altitudine a acestor munti.

In scurt timp incepe sa se contureze un drumeag pe care il urmam in directie N-NE, depasim doua salase iar dupa aproximativ 350 m de la liziera trecem de un gard din sarma ghimpata si facem brusc stanga ajungand dupa inca 150 m la poalele padurii care imbraca Piatra Rotunda. Urcusul pe Piatra se face pe o potecuta slab vizibila care urmeaza un jgheab impadurit si foarte inclinat si care ne scoate intr-o mica sa aflata cam pe la mijlocul abruptului estic (foto 3).

Din sa urmam cu atentie poteca priporoasa din stanga, care urca pe sub creasta pe versantul vestic si dupa cateva serpentine atingem punctul de maxima altitudine al acestui frumos munte (foto 4).

Efortul urcusului pana la cota 1200 m ne este rasplatit de panorama care se deschide de aici: imediat sub noi se intinde pajistea punctata cu salase, capite si copaci izolati pe care am strabatut-o putin mai devreme (foto 5), in departare observam Muntii Tarcaului (vezi mai mult la ), spre vest culmile masive ale Hasmasului (vezi mai mult la), iar spre nord-vest relieful complicat al Cheilor Bicazului, Capul Jidanului, Ciurgaul, Laposul si in fundal Piatra Vitos (foto 6).

Coborarea se face pe acelasi drum, pana la baza stancilor, iar de aici putem opta fie sa ne intoarcem in Valea Bicajelului (vezi si) sau sa continuam spre nord, pe culme, catre Piatra Luciului si Bicaz Chei.