Dealul Cetatea Scurtă, la Orlat, Munţii Cindrel

Vasile Bouaru (Rădăuţi)

Satul Orlat se afla la 17 km vest de Sibiu. Accesul aici este usor atat pe sosea cat si pe calea ferata (vezi harta, extras din Mircea Buza, Simona Fesci - Munții Cindrel - colectia Muntii Nostri, Editura Sport-Turism, Bucuresti, 1983). La sfarsitul lui ianuarie 2014 am strabatut, mai intai, cu un microbuz, distanta de aproape 9 km, din Sibiu, pe drumul E81, inspre Sebes, pana in satul Cristian; acolo, la o mica intersectie, cateva indicatoare arata schimbarea de directie catre Orlat (foto 1). De la acea intersectie este de preferat de parcurs restul traseului pe jos, pentru a cunoaste mai bine locurile.

Imediat cum ne abatem pe drumul spre Orlat zarim turnul unei frumoase biserici fortificate din satul Cristian (foto 2). Parcurgem foarte putin pana ajungem sub zidurile care inconjoara aceasta biserica (foto 3).

Este bine sa ne abatem putin din drum pentru a vedea mai indeaproape aceasta constructie. Intr-un colt, dupa ziduri inalte si groase, mai vegheaza un vechi turn (foto 4). De pe podul aflat in imediata apropiere a acestei biserici fortificate putem fotografia ansamblul (foto 5).

Ne inscriem apoi din nou pe drumul principal, cale de aproape 7 km pana la Orlat. Un drum care traverseaza o intinsa portiune orizontala, peste campuri. Inspre sud-est se vad, inconfundabili, Muntii Fagarasului (foto 6). In partea cealalta, inspre  Orlat, se disting dealul pe care il vom traversa, Cetatea Scurta, precum si Varful Merezilor (965 m) din Muntii Cindrel (foto 7). Dealul Cetatea Scurta este foarte bine vizibil si daca ne deplasam inspre si dinspre Sibiu, pe acelasi drum E 81 deoarece are forma piramidala aparte. Pe acest deal s-au descoperit o asezare din neolitic si doua fortificatii cu valuri de pamant. O data ajunsi in satul Orlat continuam inaintarea pe drumul asfaltat pana depasim si ultimile case din sat. Ne atrage atentia, pe partea dreapta in sensul de mers, un deal golas cu cateva alunecari de teren pe partea dinspre sat care are in varf o troita (foto 8). Prin varful acestui deal, pe la acea troita, vom face iesirea din traseul pe care il vom parcurge. Depasim satul Orlat si ne apropiem de Dealul Cetatea Scurta. Undeva, in stanga noastra in sensul de mers, depasim si manastirea Orlat. Ceva mai incolo incercam sa ne apropiem de pantele acestui deal, traversand calea ferata si trecand printr-o scurta portiune de lunca, acum inghetata (foto 9).

Insa pe la poalele acestui deal curge Raul Orlat care, desi nu foarte lat, are debit destul de mare. De aceea, din dreptul manastirii Orlat, mai parcurgem ceva mai mult de 1 km pana in dreptul unei intersectii unde se afla un pod. Ne bucuram mult cand traversam acel pod insa o noua tentativa de a ne apropia de Dealul Cetatii Scurte se soldeaza cu esec. Constatam ca podul traversat este doar pe un afluent al Orlatului. Asa ca mai parcurgem cateva sute de metri si de data asta traversam podul de cale ferata din vecinatatea statiei CFR Sibiel, peste Raul Mag. Imediat dupa pod, ne abatem la dreapta, spre dealul pe care dorim sa-l parcurgem. Un uliu se roteste deasupra noastra scotand piuitul specific (foto 10). In stanga noastra se afla Lacul Orlat, acum inghetat partial (foto 11).

Parcurgem distanta pana la poalele dealului pe un dig (foto 12) si imediat cum ajungem sub deal urcam printr-o padure de foioase, stejar in principal, spre varful dealului. Intalnim cateva poteci, pe diferite curbe de nivel, iar mai sus, o poteca care urmeaza o creasta ce duce spre varf (foto 13).

Nu urcam prea mult si ajungem in varful dealului. Prin zapada observam cateva santuri sau adancituri (foto 14). Ne deplasam in vecinatatea varfului si vedem pe copacii din jur multi licheni (foto 15). Zapada nu este prea mare, peisajul foarte frumos atata doar ca trebuie sa-l admiram printre copaci.

Exista mai multe variante de coborare, una ar fi sa continuam pe creasta pe care am urcat spre partea opusa fata de punctul de urcus. Insa aceasta varianta ne-ar conduce printr-o portiune mai abrupta, din nou la rau. Asa ca am decis sa facem coborarea spre sud-est, spre o culme golasa, care se zareste printre copaci si care ne conduce inapoi spre satul Orlat.

Imediat cum coboram intalnim un drumeag care ne scoate intr-o poiana. Din acea poiana ne deplasam in sensul dat de sageata (foto 16). Dupa ce strabatem poiana fotografiem spre inapoi, catre drumeagul care ne-a scos aici (foto 17). Urcam apoi o panta destul de mica si dintr-un loc favorabil vedem dealul pe care l-am traversat (foto 18).

Urmam creasta dealului pe care suntem (foto 19). In ultimul plan se vad splendid Muntii Fagarasului. Undeva in dreapta noastra se observa cateva iazuri inghetate (foto 20) iar ceva mai la dreapta, spre marginea fotografiei 20 se vede manastirea Orlat. Ceea ce este interesant mai departe o reprezinta dolinele pe care le intalnim destul de des (foto 21). Inainte de a ajunge la troita vazuta la inceputul traseului, trebuie sa coboram intr-o sa dar fotografiem iar cateva doline (foto 22). Inainte de a urca spre troita, fotografiem spre inapoi. In imaginea 23, in penultimul plan spre dreapta este Dealul Cetatea Scurta iar spre stanga Dealul Merezi.

Inca putin si ajungem la troita inchinata celor care au luptat pentru reintregirea neamului (foto 24). De acolo, de la troita, inspre satul Orlat se afla o portiune de abrupt. Satul Orlat se vede in toata splendoarea lui (foto 25).

Spre nord curge domol la vale Raul Cibin (foto 26). Coboram cu atentie spre casele aflate la poalele dealului, cele din imaginea 26. Imediat la poale se afla un pod de unde vedem, de aproape de data asta, Raul Cibin (foto 27) precum si portiunea de abrupt de sub troita de la care am coborat (foto 28).

De aici mai avem de parcurs cateva sute de metri pana in centrul satului Orlat unde inchidem circuitul.