Imatges de Marta Simón
Tenir una idea, ESCOLLIR UN TEMA. Hem d'escollir un tema que ens permeti fer un treball de camp i generar coneixement nou.
Fer una EXPLORACIÓ INICIAL (fent una recerca documental o una entrevista a experts)
Definir el problema a investigar: Què volem investigar? Quin és el problema que volem abordar? Quins objectius ens proposem?. Per fer-ho ens formulem PREGUNTES i HIPÒTESI/S i definim el/s OBJECTIU/S
Obtenir la DOCUMENTACIÓ sobre el tema i anar elaborant el MARC TEÒRIC: D'on i com trobarm la informació? Quines lectures prèvies hem de fer? Quins conceptes teòrics hem de dominar?
PLANIFICAR la recerca: Com ho farem? Cal especificar les accions que farem i distribuir-nos-les, preveure els recursos i materials que necessitarem, els mètodes i tècniques que utilitzarem i temporitzar-ho.
Realitzar el TREBALL DE CAMP. Quines accions farem per completar l'estudi i contrastar la hipòtesis? Un projecte de recerca no es pot basar només en fer recerca documental a internet, hem d'incloure altres eines de recerca per recollir DADES i generar coneixement nou. Podem realitzar enquestes, entrevistes a experts, fer observacions, mesurar, fer experiments de laboratori, fer una consulta bibliogràfica, etc... i el tema que escollim ho ha de permetre.
ORGANITZAR I TRACTAR la informació que tenim. Treballarem amb textos de diferents fonts documentals, amb enquestes, entrevistes, observacions,... Que farem amb la informació obtinguda? Classificar, comparar, relacionar, tractar estadísticament, reconstruir,... mitjançant taules, esquemes, gràfics... per tal d'extreure la informació que serà necessària segons la hipòtesis i objectius que s'han plantejat.
ANALITZAR I INTERPRETAR les dades (identificar regularitats, relacions,...). Què hem fet? Per què és important el que hem trobat? Hem respost les preguntes, abordat els objectius i pogut contrastar les hipòtesis? Quins obstacles ens hem trobat? Què hem après? Hem d'extreure CONCLUSIONS que confirmin o desmenteixin les hipòtesis inicials
REDACTAR la recerca tot elaborant un informe científic, póster o memòria de recerca. Cal elaborar un document deguadment estructurat que reflecteixi tota la recerca. Caldrà justificar el problema estudiat, redactar el marc teòric, descriure el mètode seguit i les dades recollides, explicar-les basant-se en la bibliografia consultada i argumentar les conclusions.
EXPOSICIÓ ORAL. Cal presentar el procés realitzat i el resultat elaborant un power point o algun altre material digital.
Suggerir PROPOSTES DE CONTINUACIÓ. Cal especificar possibles línees d'investigació per seguir amb la recerca realitzada.
Fer-se "expert" en alguna conducta, consum i/o factor de risc o de protecció
Fer una diagnòsi de com està aquesta conducta, consum o factor de risc o de protecció a l'institut i
Fomentar una actitud crítica amb les conductes, consums i factors de risc i de protecció
Inicien la recerca seguint cadascuna de les fases i fent les activitats que els demanem