11 september: Azic Lokva – Pag

Azic Lokva – Dinjiska op Pag (71 km 740 hm)

Onze broodvoorraad is op. Terwijl andere gasten in de sobe wèl een ontbijt blijken te kunnen bestellen, moeten wij het doen met wat koekjes die we nog over hebben. De Bura raast nog steeds over de kustweg en moeizaam lopen we verder. Na een uur zijn we 4 kilometer verder en bij een bushalte besluiten we weer te gaan liften. Meteen stopt er een bus die als eindbestemming het eiland Rab heeft. Daar moeten we niet heen, maar tot de afslag naar Jablanac is al weer een stukje verder. De fietsen kunnen makkelijk onderin en 12 km verder stappen we bij een benzinestation weer uit. Bij de benzinepomp staan twee andere gestrande fietsers te wachten op beter weer. Nienke en Philip zijn de vorige dag vanuit Rab met de veerboot aangekomen in Jablanac, omhoog gefietst/gelopen naar de kustweg en hier ook in een sobe gestrand. Ook wat campers en vrachtwagens kunnen niet verder door de storm en worden tegengehouden door de politie. Verderop richting Zadar schijnt er zelfs een brug te zijn afgesloten.

Na zo'n anderhalf uur wachten bij de afslag stopt er een bus naar Zadar. Er kunnen slechts 2 fietsen mee, maar de buschauffeur heeft haast en we besluiten uiteindelijk maar verder proberen te lopen/fietsen. Tegen twaalven is de wind is gelukkig wat in kracht afgenomen dus we wagen het erop. Ruim een uur later bereiken we de haven van Prizna, zo'n 15 km verderop. Samen met Nienke en Philip nemen we de veerboot naar Zigljen op het eiland Pag, waar we hopen op minder wind. Het uitzicht vanaf de ferry is fantastisch. Op het eiland Pag hebben we veel minder last van de Bura en eindelijk kunnen we weer lekker fietsen. De rit door het woeste maanlandschap is adembenemend mooi en met een stevige rugwind verloopt de rit voorspoedig en kunnen we nog een behoorlijke afstand afleggen. Ongeveer halverwege het eiland slaan we de tenten op een mini-camping in het dorpje Dinjiska. Het waait nog behoorlijk, maar de was blijft gelukkig hangen en ook de tenten blijven overeind. Philip & Nienke zijn inmiddels ook op de camping gearriveerd en 's avonds wisselen we ervaringen en foto's uit.