Wat staat ons te wachten?

Inleiding

let op: alleen voor gelovigen. Bent u (nog) geen gelovige? Lees dan eerst deze studies: Wat geloven wij? & Is de Bijbel betrouwbaar 

Op moment van schrijven ontwikkelen de wereldgebeurtenissen zich in een rap tempo. Een dreiging van een nucleaire oorlog is groot. Onrusten nemen wereldwijd toe. De oorlog in Israël kan zich snel uitbreiden naar andere landen. Dit moet ons tot nadenken stemmen. 

We leven in roerige tijden. De nasleep van het corona-virus heeft de maatschappij overhoop gegooid, bedrijven gingen failliet, mensen zijn bezorgd voor hun gezondheid en voor wat komen gaat. Mensen zijn bang om uit te sterven door klimaatverandering. Nu staat het midden-oosten in brand. Laten we eens gaan kijken wat we uit de Bijbel kunnen leren over wat ons te wachten staat. 

Profetie

Jesaja 46:10: ''Ik ben God, en er is er geen als Ik, Die vanaf het begin verkondigt wat het einde zal zijn, van oudsher de dingen die nog niet plaatsgevonden hebben.''

Dit is een belangrijk vers. Het leert ons dat God dingen voorzegt die in de toekomst gaan gebeuren. Hij verkondigt al vanaf het begin wat het einde zal zijn. Het voorzeggen van toekomstige gebeurtenissen wordt ook wel profetie genoemd en is een zeer belangrijk onderdeel van de Bijbel.

Op een andere plek lezen we hier het volgende over, Amos 3:7: ''Voorzeker, de Heere HEERE zal geen ding doen, tenzij Hij Zijn verborgenheid aan Zijn knechten, de profeten, geopenbaard heeft.''

Yeshua

Als u al andere pagina's op deze website gelezen hebt, dan zult u erachter zijn gekomen dat wij Jezus Christus noemen bij Zijn Hebreeuwse naam, namelijk Yeshua de Messias. Wij geloven wat de Bijbel over Hem schrijft. Hij onderwijst ons onder andere over dingen die in Zijn tijd nog gebeuren moesten. Hij profeteerde over de zaken die komen gaan, onder andere in Mattheüs 24, Lukas 21 en Markus 13.

Later we eens kort Mattheüs 24 bekijken:

Mattheüs 24: 31-42: ''En Hij zal Zijn engelen uitzenden met een bazuin van groot geluid, en zij zullen Zijn uitverkorenen bijeenvergaderen uit de vier winden, van het ene uiterste der hemelen tot het andere uiterste derzelve. En leert van den vijgeboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak nu teder wordt, en de bladeren uitspruiten, zo weet gij, dat de zomer nabij is. Alzo ook gijlieden, wanneer gij al deze dingen zult zien, zo weet, dat het nabij is, voor de deur. Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn. De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan. Doch van dien dag en die ure weet niemand, ook niet de engelen der hemelen, dan Mijn Vader alleen. En gelijk de dagen van Noach waren, alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen. Want gelijk zij waren in de dagen voor den zondvloed, etende en drinkende, trouwende en ten huwelijk uitgevende, tot den dag toe, in welken Noach in de ark ging; En bekenden het niet, totdat de zondvloed kwam, en hen allen wegnam; alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen.  Alsdan zullen er twee op den akker zijn, de een zal aangenomen, en de ander zal verlaten worden. Er zullen twee vrouwen malen in den molen, de ene zal aangenomen, en de andere zal verlaten worden. Waakt dan; want gij weet niet, in welke ure uw Heere komen zal.''

Noach

Zoals de dagen van Noach waren, zo zal ook de toekomst zijn van de Zoon des mensen. 'De toekomst van de Zoon des mensen' is een andere benaming voor de aanwezigheid van Yeshua de Messias op aarde, zijn wederkomst, om het 1000-jarig Koninkrijk te starten. Het is dus belangrijk om kennis te nemen van wat er gebeurde in de dagen van Noach, omdat we daaruit dingen voor de toekomst kunnen leren.

De oorzaak van waarom de zondvloed kwam, de alles-overspoelende vloed, vinden we in Gen. 8:21: ''En Noach bouwde een altaar voor de HEERE; en hij nam van al het reine vee en van alle reine vogels, en bracht brandoffers op dat altaar. En de HEERE rook die aangename geur, en de HEERE zei in Zijn hart: Ik zal de aardbodem voortaan niet meer vervloeken vanwege de mens; de gedachtespinsels van het hart van de mens zijn immers slecht, van zijn jeugd af; en Ik zal voortaan niet al het levende meer doden, zoals Ik gedaan heb.''

Hier lezen we waarom God de zondvloed zond, het was namelijk een oordeel van God. De reden: de gedachtespinsels van het hart van de mens zijn immers slecht, van zijn jeugd af. 

Gods oordeel bestond uit een allesvernietigende watervloed. Er was ontkoming mogelijk voor dit oordeel, namelijk voor Noach en de zijnen, door middel van de ark die hij moest bouwen.

Lot

We lazen zojuist in Mattheüs 24 dat we lering kunnen trekken uit de dagen van Noach. Op een andere plek in de Bijbel, namelijk in Lukas 17, vinden we het volgende:

Lukas 17: 26-32: ''En zoals het gebeurde in de dagen van Noach, zo zal het ook zijn in de dagen van de Zoon des mensen. Zij aten, zij dronken, zij namen ten huwelijk en zij werden ten huwelijk gegeven tot op de dag waarop Noach de ark binnenging en de zondvloed kwam en hen allen om deed komen. Op dezelfde manier ook, zoals het gebeurde in de dagen van Lot: zij aten, zij dronken, zij kochten, zij verkochten, zij plantten, zij bouwden. Op de dag echter waarop Lot uit Sodom wegging, regende het vuur en zwavel uit de hemel en bracht hen allen om. Evenzo zal het zijn op de dag waarop de Zoon des mensen geopenbaard zal worden. Wie op die dag op het dak zal zijn, met zijn huisraad in huis, moet niet naar beneden gaan om het mee te nemen. En wie op de akker is, moet evenmin terugkeren naar wat hij achterliet. Denk aan de vrouw van Lot.''

Uit dit stuk kunnen we een aantal zaken leren: Er wordt een vergelijking gemaakt met de dagen van Noach en de dagen van Lot. Bij beide mannen was er sprake van een goddelijk oordeel; bij Noach door water en bij Lot vond het oordeel plaats door de vuur- en zwavelregen, waarbij Sodom en Gomorra verwoest werden. Hier staat ook dat het evenzo zal zijn op de dag waarop de Zoon des mensen geopenbaard zal worden. Met andere woorden: als Yeshua de Messias terugkomt naar de aarde, dan zal er weer een vuur- en zwaveloordeel komen en zullen er veel mensen omkomen. Op het eind staat de waarschuwing: ''denk aan de vrouw van Lot''. Wat gebeurde er met haar? Bij het wegvluchten uit de stad, keek zij achterom en werd tot een zoutpilaar. Zij kon dus niet ontkomen, het lijkt wel alsof zij nog niet helemaal los was van het leven uit die stad.

Loskomen

De vrouw van Lot was nog niet los van het leven in de stad Sodom. Het leven was daar goddeloos en de mensen daar deden veel kwaad. Dat was de reden waarom die stad geoordeeld werd (Genesis 18: 20-21 en 19:13).

Door heel de Bijbel heen kunnen wij lezen dat mensen werden opgeroepen zich te bekeren tot God. Dat betekent dat we ons bezinnen op waar we mee bezig zijn in ons leven, en ons hele leven met daarbij ook jijzelf als persoon, jouw lichaam, in dienst van God willen stellen. Dan wordt je een gelovige in God. God wil jouw hart, Hij wil dat je een relatie met Hem opbouwt. In de Bijbel leren we dat we God moeten liefhebben met heel ons hart, met heel onze ziel en met alles waartoe we bij machte zijn. We worden opgeroepen om onze naaste lief te hebben, zoals onzelf.
We leren uit de Bijbel dat wij als gelovigen heilig moeten leven, bijvoorbeeld in Leviticus 11, 1 Petrus 1 en Hebreeën 12:

Lev. 11:44: ''Ik ben de HEERE, uw God. U moet zich heiligen en heilig zijn, want Ik ben heilig. U mag uzelf niet verontreinigen met al de kruipende dieren die zich over de aarde voortbewegen.'' 

1 Petrus 1:15-16: ''Maar zoals Hij Die u geroepen heeft, heilig is, word zo ook zelf heilig in heel uw levenswandel, want er staat geschreven: Wees heilig, want Ik ben heilig.''

Hebreeën 12:14: ''Jaag de vrede na met allen, en de heiliging, zonder welke niemand de Heere zal zien.''

Hier zien we dat we als volgelingen van de Joodse Messias Yeshua geroepen zijn om heilig te leven. Maar wat is dat nou precies, heilig zijn? Sommige mensen kennen het begrip uit de Rooms-Katholieke traditie waarin mensen de titel 'heilige' toegekend krijgen. Dat zou betekenen dat heilig leven voor een selecte groep mensen bedoeld is. Dat is niet zo, zoals we zojuist reeds gelezen hebben. Vanuit de Hebreeuwse taal krijgen we een goed beeld van wat 'heilig zijn' is. Het Bijbels-Hebreeuwse woord voor heilig is 'kadosj' (קָדוֹשׁ) en dat betekent letterlijk 'apart gezet'. 

Dus als wij als gelovigen heilig moeten leven, dan moeten wij apart gezet leven. Maar waar worden we dan apart van gezet? Als je ergens apart van wordt gezet, dan betekent dit dat er minimaal 2 groepen zijn: de groep waar je eerst toe behoorde en de groep waar je nu toe behoort, omdat je apart bent gezet van die eerste groep. Je gaat dus als het ware over van het ene naar het andere.

Dit is een rode draad door heel de Bijbel. Eigenlijk is dat een hele studie op zich, maar ik wil er toch kort aandacht aan besteden, omdat dit zo'n wezenlijk onderwerp is. Een uitgebreidere studie vindt u hier.

Heiliging - concreet

Door heel de Bijbel heen zien we dat wij als mensen bedoeld zijn om ons leven uit te leven op deze aarde. We worden geboren, opgevoed en sterven. Veel mensen groeien op in een omgeving die geen rekening houdt met wat onze Schepper van ons wil. Zij houden geen rekening met wat Gods ons leert in zijn Woord, in de Bijbel.

In het begin van de Bijbel lezen we over Abraham, die uit zijn woonplaats moest wegtrekken, omdat zijn familie andere goden dienden dan de God van de Bijbel (Zie o.a. Jozua 24:2). Abraham was gehoorzaam.
In het vervolg van de Bijbel lezen we dat God een volk sticht, namelijk het volk Israël. Dit moest een heilig volk zijn. Herinnert u zich nog de definitie van heilig? Ja, Israël moet een apart gezet volk zijn, apart gezet van de andere volkeren. Het was de bedoeling dat de mensen uit de andere volkeren die ook de Schepper van hemel en aarde wilden dienen, zich aansloten bij het volk Israël, omdat God aan dit volk heeft duidelijk gemaakt hóe Hij gediend wil worden; namelijk doordat men zich aan Zijn geboden en wetten zou houden.

In onze studie 'wat geloven wij?', laten we zien wat wij geloven over Yeshua de Messias. We zien daar de reden waarom Hij geboren moest worden, en waarom Hij moest sterven voor onze zonden. Het is moeilijk om dat kort samen te vatten, dus ik wil u aansporen die studie te lezen, maar in het Bijbelboek Galaten vinden we een beknopte samenvatting:

Galaten 1:3-4: ''Onze Heere Yeshua de Messias heeft Zichzelf gegeven voor onze zonden, opdat Hij ons zou ontrukken aan de tegenwoordige slechte wereld, overeenkomstig de wil van onze God en Vader.''

Ook in het Bijbelboek Efeze lezen we hier iets over:

Efeze 2: 1-3: ''Ook u heeft Hij met Hem levend gemaakt, u die dood was door de overtredingen en de zonden, waarin u voorheen gewandeld hebt, overeenkomstig de leefwijze van deze wereld, overeenkomstig de wil van de aanvoerder van de macht in de lucht, van de geest die nu werkzaam is in de kinderen van de ongehoorzaamheid, onder wie ook wij allen voorheen verkeerden, in de begeerten van ons vlees, door de wil van het vlees en de gedachten te doen; en wij waren van nature kinderen des toorns, evenals de anderen.''

We zien hier dus dat wij als gelovigen gered kunnen worden door te geloven in Yeshua de Messias. Dat heeft tot gevolg dat je 'ontrukt' wordt aan deze tegenwoordige slechte wereld. Je wordt dus (met andere woorden) apart gezet van deze tegenwoordige slechte wereld. Je komt dan los van ongehoorzaamheid. Die ongehoorzaamheid bestaat, zoals we net lazen, uit het doen van de wil van het vlees en de gedachten. Het spreekwoordelijke kaf wordt van het koren gescheiden, evenals de bokken van de schapen. Deze bewoordingen komen uit Mattheus 3: 11-12 en Mattheus 25 : 31-46 .

Hiermee komen we terug op het vers dat we in het begin hebben gelezen, namelijk de oorzaak van de zondvloed bij Noach. Weet u nog waarom die plaatsvond? Omdat de gedachtespinsels van het hart van de mens slecht zijn, van zijn jeugd af.

Door bekering van zonden en onderwerping aan de God van Israël, komt u los van deze slechte wereld. God wil dat u opnieuw geboren wordt, dat u vernieuwd wordt in uw denken en doen.
U wordt dan door geloof deel van het volk Israël. Bekering van zonden betekent dat u zich aan Gods geboden gaat houden. Een definitie van zonde is namelijk het overtreden van Gods geboden (zie Leviticus 4:2, 1 Johannes 3:4 en Romeinen 7:7).

Petrus vat dit samen met de volgende woorden:

1 Petrus 2: 9-11: ''Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilig volk, een volk dat God Zich tot Zijn eigendom maakte; opdat u de deugden zou verkondigen van Hem Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht, (tegen wie zegt Petrus dit? Antwoord volgt nu --> ) u, die voorheen geen volk was, maar nu Gods volk bent; u, die zonder ontferming was, maar nu in ontferming aangenomen bent. Geliefden, ik roep u op als bijwoners en vreemdelingen u te onthouden van de vleselijke begeerten, die strijd voeren tegen de ziel.''

Toekomst

Terug naar het onderwerp van deze studie: wat staat ons te wachten in de nabije toekomst?

Gods Woord zegt dat er een oordeel gaat komen over deze aarde. Dat kan ook niet anders, als we weten wat er voor gruwelen plaatsvinden en plaats hebben gevonden. Denk aan de ontwrichting van het Bijbelse huwelijk, mensen die liefhebbers zijn van zichzelf, geldzuchtig, grootsprekers, hoogmoedig, lasteraars, hun ouders ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig, zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijk, kwaadsprekers, onmatig, wreed, zonder liefde voor het goede, verraders, roekeloos, verwaand, meer liefhebbers van zingenot dan liefhebbers van God. Denk ook de bloedschuld die hier o.a. in Europa ligt, ten gevolge van de dood van al die ongeboren kinderen die vroegtijdig de dood vonden in de moederschoot door abortus, maar ook de bloedschuld ten gevolge van de dood van miljoenen joden en oprechte gelovigen die vanwege hun geloof werden vermoord. Zo kunnen we nog wel even doorgaan, maar het punt lijkt mij duidelijk. Vergoten bloed roept om vergelding (zie Gen. 4:10), er moet straf voor komen. 

Net zoals in de tijd van Noach en Lot er een oordeel moest komen over die kwaden daden, zo heeft God voorzegt dat er nog een oordeel gaat komen in de toekomst, namelijk een vuur-oordeel. 

2 Petr. 3: 3-7: ''In het laatste der dagen zullen er spotters komen, die naar hun eigen begeerten zullen wandelen en zeggen: Waar is de belofte van Zijn komst? (met andere woorden: waar blijft de wederkomst van Yeshua de Messias?) Want vanaf de dag dat de vaderen ontslapen zijn, blijven alle dingen zoals vanaf het begin van de schepping. Want willens en wetens is het hun onbekend dat door het Woord van God de hemelen er reeds lang geweest zijn, evenals de aarde, die uit water oprijst en in water vaststaat. Daardoor is de wereld die er toen was, vergaan, overspoeld door het water. Maar de hemelen die er nu zijn, en de aarde, zijn door hetzelfde Woord als een schat weggelegd en worden voor het vuur bewaard tot de dag van het oordeel en van het verderf van de goddeloze mensen.''

Hier staat duidelijk dat de aarde door vuur verbrand gaat worden op de dag van het oordeel, tot verderf van de goddeloze mensen.

Hij gaat verder:

vers 10-12: ''Maar de dag van de Heere zal komen als een dief in de nacht. Dan zullen de hemelen met gedruis voorbijgaan en de elementen brandend vergaan, en de aarde en de werken daarop zullen verbranden. Als deze dingen dus allemaal vergaan, hoedanig behoort u dan te zijn in heilige levenswandel en in godsvrucht; u, die de komst van de dag van God verwacht en daarnaar verlangt, de dag waarop de hemelen, door vuur aangestoken, zullen vergaan en de elementen brandend zullen wegsmelten.'' 

Ook Psalm 50: 3 spreekt hierover, met betrekking tot de komst van de Heere: ''Onze God komt en zal niet zwijgen; voor Zijn aangezicht verteert een vuur, rondom Hem stormt het geweldig.''

Als we Openbaring 8:7 en 9:18 lezen, dan lijkt het erop alsof 1/3  van de mensen op aarde hierdoor om zal komen: ''En de eerste engel blies op de bazuin, en er kwam hagel en vuur, vermengd met bloed, en dat werd op de aarde geworpen. En het derde deel van de bomen verbrandde, en al het groene gras verbrandde. Door deze drie werd het derde deel van de mensen gedood: door het vuur, de rook en de zwavel. ''

In Jesaja 10:23 lezen we: ''Ja, een vernietigend einde – en dat is vast besloten – gaat de Heere, de HEERE van de legermachten, in het midden van heel het land ten uitvoer brengen.'' Een einde in het land. 'Het land' wordt in de Griekse vertaling van het 'Oude Testament' (de zogeheten Septuagint of LXX) als oikoumene benoemd (ook wel bekend bij ons als oecumene). Dit was de toenmalige bewoonde wereld. Je kunt het ook vertalen als: het gebied waar de wereldmachten zich bevinden. De oikoumene is het gebied waar het vuuroordeel van God komt, het 1/3e deel van de aarde. De aanduiding oikoumene komt in het Boek Openbaring telkens terug als het gebied waar het vuuroordeel komt. Bijv. Openb. 3:10 “…de beproeving die over de oikoumene komen zal…”

Uitredding

Als we dit allemaal zo lezen, dan kan de schrik ons om het hart slaan. Als de aarde verbrandt, waar kunnen we dan ontkomen? 

Daar geeft God ook een antwoord op in Zijn Woord. Sommige mensen geloven dat we als gelovigen door middel van een opname naar de hemel zullen gaan en als zodanig kunnen ontsnappen. In een andere studie hoop ik in te gaan op de vraagtekens die we hebben bij de zogeheten opname-theorie, maar voor nu kunt u vast hier 'voor-studie' doen: klik hier en hier.

Welk patroon zien we in de Bijbel? God heeft door heel de schrift heen laten zien dat Hij fysieke ontkoming biedt aan de gelovigen. Denk aan Noach die fysiek een ark moest bouwen om te ontkomen aan het oordeel, denkt aan Lot die fysiek moest vluchten voor het vuuroordeel en denk aan het volk Israël dat fysiek weg mocht trekken uit Egypte. Yeshua wees ons er in Lukas 17 op dat we moesten denk aan de vrouw van Lot. Waarom zouden we aan haar moeten denken als we opgenomen zouden worden naar de hemel? Dan zou Hij toch eerder gezegd hebben dat we moeten denken aan de Henoch? Hij werd immers opgenomen.
Nee, alles wijst erop dat we fysiek mogen wegtrekken.

Er staan talloze profetieën in de Bijbel die ons leren dat er een moment komt dat de nakomelingen van het Huis van Juda en het Huis van Israël, en de mensen die daarbij gevoegd zijn, fysiek mogen wegtrekken. Dat moment ligt nog in de toekomst, vóórdat het komende vuuroordeel gaat plaatsvinden. Maar waar zal dan de ontkoming aan dat vuuroordeel zijn?

Dat zal zijn in Jeruzalem, zoals we lezen in de volgende 3 teksten:

Er is dus hoop voor hen die zich bij de Heere hebben aangesloten, die Hem dienen in zachtmoedigheid en gerechtigheid. Mijn boodschap aan u is:

De tijd dringt. Laat deze boodschap tot u doordringen. Wordt vernieuwd in uw gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke en volmaakte wil van God is (Rom. 12:2). Denk vanuit verre landen aan de HEERE, laat de gedachte aan Jeruzalem opkomen in uw hart (Jer. 51:50).

Wat verwacht God nu van u in deze tijd? Dat heb ik gepoogd in verschillende studies op deze site uit te leggen. Hier een paar suggesties om te lezen:


Meer weten over deze 'eindtijd'-onderwerpen?

Klik dan hier voor een video-studie over de antichrist en hier voor meer informatie over het fysiek ontvluchten.