בס''ד

Geldt de Thora voor christenen?

Als ik met christenen in gesprek ga over de Thora of aanverwante zaken, krijg ik vaak te horen dat Gods geboden specifiek voor Israël gelden, niet voor ons als ‘Nieuw-Testamentische gelovigen’. Ik stel dan vaak de volgende vragen terug:

- Waarom gelooft u überhaupt in een Joodse Messias die specifiek voor het volk Israël is gekomen?  (Mat. 15:24: ''Hij antwoordde en zei: Ik ben alleen maar gezonden naar de verloren schapen van het huis van Israël.''

- Waarom probeert u zich wel aan de ‘10 geboden’ te houden, terwijl die aan Israël zijn gegeven? (Ex. 20: 1-17)

- Als de Thora niet voor u zou gelden, waarom zou u dan wel deel willen hebben aan het Nieuwe Verbond (Luk. 22:20/ Hebr. 8: 8-13), dat met Israël en Juda is gesloten en waarbij de Thora in het hart wordt geplaatst? (Jer. 31: 31-33 en Ez. 36:27)

- Waarom gelooft u in de God van Israël? (1 Sam. 25:34a, Mark. 12:29)

Dingen om over na te denken...

Het antwoord is dat wij, de gelovigen uit de heidenen, ons ‘tot medeburgers van Israël’ mogen rekenen, zie Ef. 2:11-12 en vers 19: 

De Thora geldt zo ook voor ons. Zo worden het Jood en ‘Griek’ samen die God dienen.

Ook Rom. 11: 13-32, Ef. 3: 6 en 1 Petr. 2: 9-10 spreken hierover.

Dat dit geen 'nieuwtestamentisch' principe is, blijkt uit de volgende teksten:

Maar, zoals we net lazen worden wij als gelovigen in Yeshua niet meer als vreemdelingen gezien, maar worden wij zelfs mede-burgers genoemd:

Thora voor iedereen!

De Thora geldt voor iedereen, zie 1 Kor. 7: 19 en Pred. 12:13: 

God wil een oprecht hart, dat zich aan Zijn regels wil houden, niet meer en niet minder. Hij heeft door het Nieuwe Verbond de Wet niet opgeheven en ongeldig verklaard, maar juist in ons binnenste gelegd (Jer. 31: 31-34):

In Mat. 28: 19-20 staat dat aan de volkeren (niet-Joden) moet worden onderwezen wat Jezus aan Zijn discipelen (Joden) heeft onderwezen:

Wat heeft Yeshua dan onderwezen? Onder andere het volgende:

Wetteloosheid

Wie denkt vrij te zijn van de Wet is wetteloos en wetteloosheid is zonde, want in 1 Joh 3:4 lezen wij: "De zonde is wetteloosheid". 

Yeshua heeft gezegd dat alléén degenen die de wil van Zijn Vader doen (niet slechts weten!) het Koninkrijk der hemelen mogen binnengaan:

De wil van Zijn Vader heeft Hij aan ons bekend gemaakt via Zijn Thora: Zijn Wet en Zijn geboden! Dit wordt duidelijk als we in Mattheus 7 een paar verzen verder lezen:

Wilt u God ook liefhebben boven alles?

Johannes legt uit hoe we dat kunnen doen:

Zonde

Kunnen alleen Joden zondigen? Kan alleen Israël zondigen? Of heeft iedereen gezondigd?

In Rom. 3: 23 leren we het volgende: ''Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God''.

Dus, iedereen (Jood en Griek) heeft gezondigd.

Maar, wat is zonde?

Dus: zonde is het overtreden van de Thora.

Aan de Romeinen wordt geleerd om niet te blijven zondigen nu men tot geloof is gekomen:

Dus: men moet stoppen met zondigen (stoppen met het overtreden van de Thora), omdát men tot geloof is gekomen! Dit geldt voor zowel de Jood als voor de Griek.

Zie voor meer informatie over zonde en bekering onze pagina 'Bekering'!

Voor meer informatie over uw identiteit, zie onze pagina 'Gelovige heidenen of verloren stammen?'.

Bijbelteksten gekopieerd van http://herzienestatenvertaling.nl/bijbel.php

De Heilige Geest

Ezechiël 36: 27: ''Ik zal Mijn Geest in uw binnenste geven. Ik zal maken dat u in Mijn verordeningen wandelt en dat u Mijn bepalingen in acht neemt en ze houdt.''