בס''ד

Identiteit - gelovige heidenen of verloren stammen?

De verloren stammen van Israël

 Slechts weinig christenen kennen de uitspraak van onze Heer Jezus (zijn Hebreeuwse naam is Yeshua) in Mat. 15:24: ''Hij antwoordde en zei: Ik ben alleen maar gezonden naar de verloren schapen van het huis van Israël.’’

Wat Hij hiermee bedoelt, proberen wij u in deze studie te onderwijzen.

Al in het begin van de Bijbel kunnen we lezen dat God een relatie heeft met Zijn volk Israël. Een relatie die wordt uitgebeeld in een huwelijksband. O.a. in de aankondiging van het Nieuwe Verbond (Jer. 31: 31-33) lezen we dat God met Zijn volk getrouwd was (Jer. 31:32).

 Vaak wordt vergeten dat Israël, net als de Verenigde Staten, verdeeld raakte in een noordelijk en zuidelijk koninkrijk. Maar anders dan de VS, werd Israël nooit meer herenigd. In feite werden deze twee koninkrijken na verloop van tijd allebei verbannen uit hun land en in ballingschap weggevoerd. Het noordelijke koninkrijk werd naar Syrië gevoerd en het zuidelijke koninkrijk naar Babylon. Daarna keerde alleen het zuidelijke koninkrijk, tenminste –het merendeel daarvan -, terug naar haar land. In de Schrift wordt het Noordelijke Koninkrijk aangeduid als het “Huis van Israël” en het Zuidelijke Koninkrijk als het “Huis van Juda”. Op een aantal plaatsen wordt “Huis van Israël” of “Israël” echter gebruikt voor beide. Het begin van de geschiedenis van deze splitsing kunnen we lezen vanaf 1 Koningen 11.

In Hosea 5:3 en Jer. 3:20 wordt duidelijk dat God de daden van Efraïm (het Noordelijke Rijk/Israël) als hoererij bestempelt. In Gods Wet lezen we dat op overspel/hoererij de dood volgt (Lev. 20:10). Het gevolg van de ongehoorzaamheid van de 10 stammen van Israël (het Noordelijke Rijk) is dat God ging scheiden van Zijn volk (Jer. 3:8). Vanaf dat moment wordt Israël ook wel Lo-Ammi genoemd, ofwel ‘niet-mijn-volk’ (Hosea1:9).

In Gods Wet staat ook heel duidelijk dat een man die zijn vrouw een echtscheidingsbrief geeft, zijn vrouw daarna niet meer terug mag nemen (Deut. 24: 1-4). Dit zien we ook nog in het Nederlandse huwelijksritueel. We beloven elkaar trouw tot de dood ons scheidt.

Een getrouwd paar blijft dus aan elkaar gebonden tot de dood. Zoals ik net aangaf, laat Jer.3:8 zien dat God Zijn volk een echtscheidingsbrief heeft gegeven. Dit betekent dus dat God Zijn volk niet meer terug kan nemen om met haar te trouwen. Toch lezen we in de Bijbel dat God Israël wel weer terug gaat nemen als vrouw (Hosea 2:22 en Rom. 9: 25-26).

Nu rijst onherroepelijk de vraag: ‘’Hoe kan dit?’’. God zegt Zelf in Zijn Thora dat een gescheiden man en vrouw niet weer mogen trouwen! Spreekt God Zichzelf dan tegen?

Nee, God spreekt Zichzelf niet tegen. Paulus probeert dit geheimenis uit te leggen in Romeinen 7.

Rom. 7: 1-4: ‘’Of, broeders, weet u niet – ik spreek immers tot mensen die de wet kennen – dat de wet over de mens heerst zolang hij leeft? Want de gehuwde vrouw is door de wet gebonden aan de man zolang hij leeft. Als de man echter gestorven is, is zij ontslagen van de wet die haar aan de man bond. Daarom dan, als zij de vrouw van een andere man wordt terwijl haar man leeft, zal zij een overspelige genoemd worden. Als haar man echter gestorven is, is zij vrij van de wet, zodat zij geen overspelige is als zij de vrouw van een andere man wordt. Zo, mijn broeders, bent u ook door het lichaam van Christus gedood met betrekking tot de wet (hier wordt niet de Thora bedoeld, maar de specifieke wet m.b.t. overspel, zie Lev. 20:10), opdat u aan een Ander zou toebehoren, namelijk aan Hem Die uit de doden opgewekt is, opdat wij vrucht zouden dragen voor God.’’

Paulus legt hier uit dat de man van HÉT Echtpaar, dus God, is gestorven. De wijze waarop God in dit verhaal gestorven is, is natuurlijk in de persoon van Jezus Christus (Yeshua haMasiach). In Mat. 1: 21 lezen we al dat Jezus komt om Zijn volk (dat is Israël), zalig te maken van hun zonden (de verwijdering met God, o.a. door de geestelijke hoererij). In o.a. Lukas 23:46 kunnen we lezen dat Yeshua stierf. Als we beseffen dat Hij kwam voor Zijn volk, en nu is gestorven, dan heeft dit tot gevolg dat de vrouw (het volk Israël) rechtens vrij is om weer met iemand te trouwen. God en Zijn volk Israël mogen dus weer trouwen met elkaar.

Merk op dat ik telkens sprak over het volk Israël, dus het Noordelijke Rijk (de 10 stammen). God is gescheiden van het Noordelijke Rijk, maar Hij heeft nooit een echtscheidingsbrief gegeven aan het Zuidelijke Rijk, aan Juda. Dit zien we bevestigd in Hosea 1:7. En uit Juda komt, zoals de naam al doet vermoeden, het volk der Joden. Juda --> Jood.
Efraïm, de 10 verloren stammen, is tot heidenen geworden. We lezen immers in Hosea 7:8: ''Efraïm, met de volken vermengt het zich.'' Zij zijn zich gaan vermengen met de heidenen en zijn uit Gods verbond gezet en waren niet meer herkenbaar als Israëlieten. Zij zijn tot heidenen geworden.

Yeshua onze Messias was een Jood en leefde te midden van de Joden, dus te midden van het Huis van Juda. In Johannes 10:16 spreekt Yeshua over 2 kuddes die samen één worden:

Wat Yeshua hier benoemt is een vervolg op wat door de profeet Ezechiël in Ez. 37: 16-22 is voorzegd:

Yeshua zegt dus dat Hij ervoor zal zorgen dat de verloren stammen weer in het huwelijksverbond toe mogen treden. Ze zullen bij Juda (de Joden) gevoegd worden en samen weer één volk worden, met één Herder. Dit is een prachtige belofte, maar helaas wordt dit geheimenis door velen nog niet volledig bevat.

Dit is bepalend voor onze identiteit! Wij mogen ons, als gelovigen uit de volkeren, tot Gods volk gaan rekenen. Mits wij ons willen houden aan wat God in Zijn Thora heeft opgedragen. Als je deel bent van Israël, dan moet je je ook houden aan de regels die aan Israël zijn gegeven.

Apostelconvent

In Handelingen 15 vindt het zogenaamde apostelconvent plaats. In deze vergadering was er een discussie over of de besnijdenis al dan niet zaligmakend zou zijn voor niet-Joden die tot geloof komen. Ik wil verder niet op die discussie ingaan, maar in de vergadering wordt wel iets heel interessants benoemd. In Hand.15: 14-17 wordt namelijk benoemd dat de profetie van Amos wordt vervuld in het feit dat niet-Joden tot geloof komen. 

Vergelijk dit met:

Herinnert u zich het begin van deze studie? In 1 Koningen 11 wordt het begin van de splitsing van het Koninkrijk van Israël beschreven. Dit vindt plaats na de regering van koning Salomo, de zoon van koning David. Het huis, de hut, van David werd dus afgebroken! Het huis dat één was (12 stammen) is vervallen. Maar, zoals de profeet zegt, zal God dit huis weer oprichten en weer opbouwen. Dit past dus precies bij wat Yeshua vertelde in Johannes 10.
Uit de heidenen wordt een volk aangenomen! Onder die heidenen bevinden zich de verloren stammen, de verloren schapen van het Huis van Israël.

Merk op dat deze profetie door Jakobus (nota bene de broer van Yeshua) wordt geprojecteerd op de heidenen die tot geloof komen! Hier is dus sprake van een groep mensen die niet Gods volk was (heidenen), maar nu tot Gods volk worden aangenomen.

Paulus legt deze link ook als hij in Romeinen 9 het volgende schrijft:

Paulus legt hier, net zoals Jakobus deed, de link tussen de heidenen die tot geloof komen en de vervulling van de profetieën over het herstel van Israël. Dit is niet de enige plek waar Paulus dat doet. Ook in de brief aan de Efeziërs (niet-Joden) komt dit ter sprake:

Ook Efeziërs 3:6 spreekt hierover: ''Namelijk dat de heidenen mede-erfgenamen zijn en tot hetzelfde lichaam behoren en mede-deelgenoten zijn van Zijn belofte in Messias, door het Evangelie''.

Net als Paulus, zo heeft Petrus dit geheimenis ook begrepen:

En zo kunnen we nog wel door blijven gaan, zie ook Rom. 11. In het hele ‘Nieuwe Testament’ komt dit ter sprake. Het is voor de christelijke kerk dus belangrijk om zich te heroriënteren op haar identiteit. Volgens het ‘Nieuwe Testament’ wordt het volk Israël weer opgebouwd door de heidenen die tot geloof komen. Als wij ons gaan beseffen dat wij dus deel van Israël zijn, samen met Juda (onze Joodse broeders), dan zal dat gevolgen hebben voor onze geloofswandel. Dan betekent dat, dat we de Thora weer serieus moeten gaan nemen. Dit wordt duidelijk als de geloofsbelijdenis uit Deuteronomium 6 (het Shema) gaan bekijken:

In Deuteronomium staat dat we God moeten liefhebben. Yeshua voegt daar in Marcus het gebod uit Lev. 19:18b aan toe, namelijk dat je je naaste moet liefhebben. Dat is de kern van Gods onderwijs. 

In 1 Joh. 5: 2-3 schrijft Johannes dat we God liefhebben door Zijn geboden te houden. Dus als we Gods geboden in acht nemen, dan hebben we God lief, én ook meteen onze naaste. Dan plegen we namelijk geen moord, geen overspel, stelen we niet, onderdrukken we de weduwe en wees niet (Ex. 22:22: ''U mag geen enkele weduwe of wees onderdrukken''), geven we de hongerige te eten (Deut. 15: 7 en 11: ''Maar als er onder u een arme zal zijn, iemand uit uw broeders, binnen een van uw poorten, in uw land, dat de HEERE, uw God, u geven zal, dan mag u uw hart niet verstokken, of uw hand sluiten voor uw broeder die arm is. Want armen zullen binnen uw land nooit ontbreken. Daarom gebied ik u: U moet uw hand wijd opendoen voor uw broeder, de onderdrukte en de arme in uw land''), hebben we onze vijanden lief (Ex. 23: 4-5: ''Wanneer u een rund van uw vijand of zijn verdwaalde ezel aantreft, moet u het dier beslist bij hem terugbrengen. Wanneer u de ezel van iemand die u haat, onder zijn last ziet liggen, moet u zich ervan weerhouden om het aan hem over te laten. U moet de ezel beslist samen met hem overeind helpen'', Spr. 25:21: ''Als iemand die u haat, hongerlijdt, geef hem brood te eten, en als hij dorstig is, geef hem water te drinken''), hebben we oog voor ouderen (Lev. 19:32: ''U moet opstaan voor iemand met grijze haren en eer bewijzen aan een oudere. Uw God moet u vrezen. Ik ben de HEERE'') etc. 

De Wet (Gods Thora/onderwijzing) laat dus zien hoe we onze naaste moeten liefhebben. Tegelijkertijd is het niet volgen van die Thora hetzelfde als zondigen. Dit legt Johannes uit in zijn eerste brief:

1 Joh. 3: 4: ''Ieder die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid; want de zonde is de wetteloosheid.''

In Johannes 3: 1-21 legt Yeshua aan Nicodemus uit dat een mens wedergeboren moet worden om het Koninkrijk van God te kunnen zien en binnen te kunnen gaan. 

In vers 5-6 staat dat we uit de Geest geboren moeten worden. In de Geest zijn betekent dat je niet in het vlees bent. U zult zich wellicht afvragen wat het in het vlees zijn betekent. Romeinen 8 geeft ons daar antwoord op.

De doop

De doop door onderdompeling, na bekering, is het teken van dat wedergeboren worden (Titus 3:5). Dit wordt bevestigd in Romeinen 6.

Het kwam net ook al even ter sprake; de relatie tussen de dood en de positie van de man in het huwelijk.

In dit voorgaande stuk staat dat, als wij ín Yeshua gedoopt worden, zowel in Zijn dood als in Zijn opstanding gedoopt worden. Dus in dat geval sterven zowel de man (Yeshua/God) als de vrouw (Zijn volk). Daar blijft het echter niet bij! God is sterker dan de dood en evenals Yeshua uit de dood is opgewekt, zo mogen ook wij na onze doop in nieuwheid des levens wandelen. Wandelen in de nieuwe identiteit, als een smetteloze bruid (Ef. 5:27), als burgers van het Koninklijke volk Israël.

Het wordt tijd dat wij hier in gaan uitstappen.

Doet u ook mee?

Bijbelteksten gekopieerd van http://herzienestatenvertaling.nl/bijbel.php

 P.S. Wist u dat niet alleen christenen zichzelf als de ‘verloren stammen’ zien, maar dat dit ook in orthodox-Joodse hoek wordt geloofd? Zie voor meer informatie het onderzoekswerk van de orthodoxe Jood Yair Davidi op deze website: http://www.britam.org/ of de uitleg van de Chassidische rabbijn A. Greenbaum over deze 'Efraïm-beweging': https://youtu.be/7JxYi6JJlrU 

Voor meer informatie over het in acht nemen van de Thora, zie onze studie 'Geldt de Thora voor christenen?'.

Voor meer informatie over de verloren stammen van Israël kan ik u de volgende studies aanbevelen:

·         Wie zijn de verloren schapen/stammen?

http://119ministries.nl/media-119-ministries/item/76-verloren-schapen

        http://www.wimjongman.nl/nieuws/2015/huis-jakob.html

Website van 'bewegingen' die deze identiteit al hebben omarmd:

·         119 Ministries USA en Nederland

http://119ministries.nl/

·         Gemeente Bet Yosef (Huis van Yosef) in Limburg

http://www.betyosef.nl/israel