Trovanţi la Viişoara, în Munţii Berzunţi

extras din Romania, Tourist map, Ministerul Turismului, 1989

Vasile Bouaru (Rădăuţi)

In Romania sunt cateva locuri consacrate, daca putem spune asa, unde se afla trovanti. Sunt binecunoscute zonele Costești și Ulmet. O zona mai putin cunoscuta in care se afla trovanti este zona satului Viisoara din judetul Bacau, sat aflat pe Raul Trotus.

Accesul in satul Viisoara este facil. Din orasul Onesti ne deplasam (vezi harta 1) circa 10 km pe DN 12A inspre localitatea Targu Ocna, pana in satul Targu Trotus. Din acest sat, din partea sa amonte, ne inscriem pe drumul judetean 152, spre satul Viisoara.

Drumul este asfaltat cateva sute de metri pana la intersectia cu o cale ferata si traverseaza vii intinse. De pe aceasta portiune facem o fotografie inspre locul unde trebuie sa ajungem (foto 2). Pe dealul din stanga imaginii 2 se afla o cruce care noaptea este luminata, fiind vizibila de la distanta mare.

Imediat cum traversam calea ferata intram in satul Viisoara. Mergem tot inainte pe drumul principal pana la intersectia din foto 3 unde ne abatem pe drumul din dreapta. Ceva mai incolo, in dreptul unei fantani, drumul se bifurca din nou. De aici ne abatem la stanga, spre biserica satului, vizibila de la distanta mare. Dupa aproape 25 minute de cand am parasit satul Targu Trotus, ajungem in vecinatatea bisericii, unde  se afla o statie de microbuz (foto 4). De aici ne deplasam pe drumul din dreapta imaginii.

Mai urcam 2-3 minute si ajungem la intersectia din foto 6 unde ne abatem spre dreapta, in urcus. Drumul din stanga se infunda ceva mai incolo. Cum urcam, pe partea stanga, se afla un mal de lut de mici dimensiuni care are pe alocuri cochilii de melci iar drumul aproape ca este acoperit de copacii de pe margine. Ajungem destul de repede intr-un luminis.

Aici drumul pe care am urcat continua in sus spre niste case izolate. Noi ne abatem spre dreapta si coboram intr-o rapa adanca (foto 7). In fotografia pe care o facem inainte de coborare (foto 8) se observa poteca pe care trebuie sa urcam mai departe, marcata cu sageata rosie, precum si locul unde se gasesc trovantii, marcat cu sageata albastra.

In timp ce coboram observam ca intram intr-un mic si spectaculos sector de chei parcurs de un firav parau. In dreapta, cum coboram, se afla un perete frumos (foto 9). Privit de aproape, acest perete arata din ce este alcatuit (foto 10).

Inainte de a urca pe poteca din imaginea 8, merita sa cercetam putin acest sector de chei. Daca urcam doar 50 de metri pe parau vom constata ca ambii versanti prezinta aspect de abrupt (foto 11).

Deja intalnim pe aici cativa trovanti, unii cu forme sferoidale (foto 12, 13, 14) altii cu forme mai rigide (foto 15).

Traversam paraiasul si incepem apoi sa urcam pe poteca amintita (foto 16). Din nou observam melci (foro 17 si 18).

In cativa metri poteca devine destul de abrupta si pe alocuri cu trepte formate din piatra (foto 19). Nu urcam prea mult, circa 100 de metri si ajungem la locul cu trovanti. Este plin de plante cu tepi, catina in special dar si maces. Deja un trovant ne imbie sa-l cercetam in detaliu numai ca nu este usor de ajuns la el prin paienjenisul de tepi (foto 20). Ca de obicei natura a creat forme foarte interesante (foto 21).

Trovantii nu sunt prea mari, in jur de 1 m inaltime (foto 22). Mare majoritate sunt intinsi pe pamant (foto 23).

Unul parca este taiat de om (foto 24). Unii sunt raspanditi pe o mica arie (foto 25 si 26) iar altii au forme ondulate (foto 27).

Unul, mai „gras” se afla chiar pe poteca (foto 28). Ceva mai sus, doi trovanti protejeaza o planta cu multi tepi (foto 29). Iar mai sus un altul ii supravegheaza pe ceilalti (foto 30).

E bine sa mai dam un tur de orizont pe dealul pe care suntem, zona fiind deosebit de pitoreasca. Pe vreme buna se zareste Valea Trotusului. In ziua in care am ajuns la trovanti (3.11.2011) era usoara ceata in atmosfera si impiedica vizibilitatea asupra une arii mai extinse.

alte locuri cu trovanţi din România