xx
Anton Eliens: 12/02/2014 13:43 -- IMM -- nog een opmerking
hallo Otto
wat gisteren niet aan de orde is geweest is dat de roostering voor IMM
van PIM en MMA naar mijn idee niet optimaal is.
Nog niet zolang geleden was MMA in het derde jaar, nu is het naar het tweede
jaar verplaatst, en worden de studenten direct voor de zomervakantie en direct
na de zomervakantie met mij geconfronteerd, en ik kan me goed voorstellen
dat dat voor sommige teveel van "het goede" is.
Dat maakt ook evens een belangrijk verschil met de LI studenten die voor het
eerst met mij geconfronteerd worden, waardoor ik ook die goed kan inspelen
op de second-level gedachten en gedrag van de IMM studenten.
Een oplossing zou natuurlijk zijn het vak MMA door een ander, bv Victor de Boer, te
laten geven, maar ik kan me voorstellen dat dat op dit moment geen realistische
gedachte is, hoewel het over een beperkt aantal jaren wel zal moeten!
Geen dingen waar je onmiddelijk wat mee moet of kunt doen, maar toch belangrijk
als toegevoegd commentaar op het eerder besproken ...
met groet
Anton
Victor de Boer: 12/02/2014 13:55 -- Over de PIM en MMA kritiek
Beste Otto, Ik stuur je deze mail naar aanleiding van de commotie die ontstaan is rond de vakken MMA en IMM gegeven door Anton Eliens. Ik ben voor deze vakken het formele tweede paar ogen en daarnaast heb ik deze vakken samen met Michiel Hildebrand verzorgd in de periode dat Anton met sabbatical was. Ik heb de kritiek van een aantal studenten op het vak gelezen en gisteren kort besproken met Anton. Hij vroeg mij ook jou kort mijn commentaar te sturen. Allereerst voor de duidelijkheid: ik ben dit jaar alleen zeer zijdelings betrokken geweest bij het vak en heb geen van de colleges gezien. Mijn algemene indruk van de PIM en MMA vakken en de manier waarop Anton ze geeft is dat ze -hoewel wellicht onorthodox- interessant zijn en voor veel studenten activerend en enthousiasmerend werken. Toen ik PIM overnam merkte ik al snel dat het vak uitstekend geschikt is om studenten snel kennis te laten maken met een nieuwe multimediatechnologie waar ze zeer veel kanten mee opkunnen. Goed ingekadert zorgt dit ervoor dat de studenten gedwongen worden goed na te denken over allerlei (gebruikers) aspecten van multimedia en interface design. Iets dat ze in hun IT carriere van pas kan komen. Creativiteit -mits ondersteund door zinnige motivatie- wordt hier beloond. Ik denk dat het vak, in combinatie met meer traditionele vakken een meerwaarde kan vormen voor de studenten. Hetzelfde geldt eigenlijk grotendeels voor MMA. Aangezien er dit jaar naar een nieuwe technologie is overgestapt en door de komst van een nieuwe soort studenten (LI'ers) begreep ik dat er e.e.a veranderd is in de prakticumopzet. Dit kan misschien een verklaring zijn voor een aantal negatieve ervaringen van studenten. Kortom, PIM en MMA zijn in mijn ervaring vakken waarbij studenten worden uitgedaagd kun creatieve, engineering en rapportate skills te aan scherpen en zijn in die zin in mijn optiek waardevol voor een CS/LI/IMM curriculum. Nogmaals, bovenstaande opmerkingen slaan vooral op mijn ervaringen als tijdelijke vervanger en gastdocent in voorgaande jaren. hartelijke groet, --Victor
Melvin Roest: 13/02/2014 15:51 -- Re: commentaar - MMA
Voor wat het waard is nog een toevoeging van mijn kant.
Over het programmeerniveau van IMM. Is het mogelijk dat jullie aan Matty (IP - Python) en de mensen van webtechnologie zeggen dat de kennis nodig is voor vervolgvakken (o.a. voor PIM en MMA)? Als ze hier bewuster van zijn dan zullen ze de vakken per definitie minder vaag vinden, want er treedt dan (hopelijk) minder verwarring op over het programmeren.
Ik herinner me toen ik assisteerde in PIM dat ik simpele theorie aan het uitleggen was van webtech (een CSS stylesheet linken in je HTMLbestand). 1 persoon begreep waar ik het over had. Ik wilde het even snel behandelen (2 minuten), maar in plaats daarvan was ik er 20 minuten mee bezig.
Studenten moeten echt het gevoel hebben dat ze de kennis van IP en webtech moeten onthouden omdat er later vanuit wordt gegaan dat ze dit kennen. IP en webtech leggen voldoende theorie uit, alleen te weinig studenten onthouden het om een half jaar later bij PIM en MMA (9 maanden later) ermee te werken. Nu ik erover nadenk ik herinner me dat mijn programmeerkennis pas echt verzonken zat toen ik project programmeren deed. Als ik onderwijsdirecteur was dan zou ik het vak project programmeren verplicht stellen voor LI en IMM. Of desnoods een variant van Codecademy.
Het is misschien maar goed dat ik geen onderwijsdirecteur ben ;)
Bedankt voor het lezen!
Met vriendelijke groet,
Melvin Roest
Anton Eliens: 13/02/2014 15:23 -- Re: commentaar - MMA
hallo Wan
... uitgewerkt plan ... ik ben er mee bezig en heb al een aantal veranderingen
aangebracht, in de eisen en de wijze waarop het gepresenteerd wordt.
Ik denk dat na ons gesprek eea duidelijk naar de OLCs gecommuniceerd kan worden.
Dus mijn vraag aan jou, wat heb je nog meer nodig?
Indien er een nadere uitwerking van de wijzigingen moet komen dan zal
dat naw de vorm van een kort essay aannemen, waarin ik ook mijn ongenoegen
over de onzorgvuldigheid en de stemmingmakerij bij de OLC IMM naar voren zal
brengen, de bij nader inzien zeer ongelukkige planning van de twee IMM vakken,
alsook het gebrek aan overleg van de OLC LI bij invoering van MMA in hun programma,
met studenten die zeker het eerste jaar qua programmeer-skills
duidelijk ver onder de maat waren.
Mijn wens om eea te veranderen is mede ingegeven door de cheaters en
de optie die ik kennelijk heb geboden om aan mijn "academic level" te twijfelen,
waardoor ik mij in mijn (wat die dan ook moge zijn) reputatie aangetast voel.
Verder vond ik het afgelopendinsdag ook een plezier gesprek.
Het lijkt mij (overigens) niet zo verstandig eea al te expliciet naar de OLC's uit te spreken, en ik denk dat jij en Otto dat op diplomatiekere wijze kunnen doen dan ik.
Ik kan (bvk via jou laten) melden dat er een focusgroep in oprichting is,
voor een verbetering van de inrichting van MMA:
https://sites.google.com/site/multimediaauthoringvu/focus-group
en verder kunnen de leden van de OLC de opinies die via FB uitgesproken zijn
ook nalezen op:
https://sites.google.com/site/multimediaauthoringvu/focus-group/discussion-s/archive/facebook
en daar ev zelf aan deelnemen!
dus graag, hopende dat het voorgaande duidelijk is, meer expliciet wat je in deze nog van me verwacht ...
met groet
Anton
Anton Eliens: 15/02/2014 20:18 -- Re: commentaar - MMA
hallo Wan, Otto, en Melvin
ik heb de practicum opdrachten weer wat aangescherpt,
uitgaand van de oorspronkelijk doelstellingen, zoals aangegeven
in de outline(s) bij de verschillende vakken, en heb dat overigens ook voor
(P)IM en SG gedaan, mede met het oog op de onderlinge samenhang en consistentie.
Verder heb ik het commentaar verzameld in http://focus.eliens.net
van waaruit ook de (updates voor) de verschillende vakken te vinden is,
met (toegegeven) enig zoeken en klikken,
met expliciete dank aan Melvin voor zowel steun als inspiratie.
En, voor alle duidelijkheid, nee, ik ben niet van plan hier een meer of minder
uitvoerig rapport over te schrijven, maar (natuurlijk) wel bereid tot verdere
uitleg of confrontatie, met of zonder presentatie van (een ter plekke te bepalen
selectie van) het materiaal.
Tenslotte, het lijkt mij dat de focus groep(en) vooral actief zullen/moeten zijn
bij de feitelijke uitvoering van een meer gerichte (en begrijpelijke) uitleg van
de opzet, zodat tijdig een correctie uitgevoerd kan worden als ik daarin tekort schiet.
hopend op instemming,
met groet
Anton