focus group‎ > ‎discussion(s)‎ > ‎archive‎ > ‎

facebook

attack(s) / change(s) / course(s)

xx

(P)IM MMA SG

(P)IM

van de opleidingsdirecteur kreeg ik het volgende bericht, en degenen die een mening hebben over de wijze waarop ik PIM en MMA geef nodig ik uit tot commentaar:

Bij de afgelopen OLC vergaderingen van IMM en LI werd vanuit de studenten harde kritiek geuit op Multimedia Authoring. Bij IMM werd ook het Project Interactieve Multimedia op de korrel genomen.

Bij IMM was de kritiek als volgt:
- hoorcollege niet boeiend
- beide vakken zijn niet van voldoende academisch nivo (een student sprak zelfs de angst uit dat zijn diploma waardeloos zou worden als bekend zou worden hoe weinig jouw vakken voorstellen)
- elk vak kost volgens de studenten in totaal maar 20 uur, veel minder dan de ECTSen die ervoor staan
- kopieren en plakken van code en kleine veranderingen aan de layout van het jaar ervoor volstaan
- er werd een 9 als eindcijfer gegeven voor een ludieke maar niet werkende applicatie waaraan de studenten maar 1 dag hadden gewerkt
- hoorcollege niet boeiend

Bij LI was er verder de volgende kritiek op met name de organisatie van Multimedia Authoring:
- programmeerdelen scheiden van portfolio, anders raken studenten het spoor bijster
- verwachtingen aan studenten duidelijker maken
- practicum inlassen waar je vragen kan stellen, met meer assistentie

Dergelijke keiharde kritiek heb ik nog niet eerder meegemaakt. Zouden Otto en ik op korte termijn een gesprek met je kunnen hebben over je onderwijs.
Like ·  · Share · February 7 at 5:55pm · Edited


MMA:


van de opleidingsdirecteur kreeg ik het volgende bericht, en degenen die een mening hebben over de wijze waarop ik PIM en MMA geef nodig ik uit tot commentaar:

Bij de afgelopen OLC vergaderingen van IMM en LI werd vanuit de studenten harde kritiek geuit op Multimedia Authoring. Bij IMM werd ook het Project Interactieve Multimedia op de korrel genomen.

Bij IMM was de kritiek als volgt:...See More
Like ·  · Share · February 7 at 5:56pm · Edited
  • Anton Eliens en voor de volledigheid, mijn antwoord daarop was: inderdaad keihard, ik kan as dinsdag, zeg 11.00 uur.
    eerlijk gezegd, zoals aangegeven verbaast de kritiek me enigszins,
    mede afgaand op de feedback:

    MMA 13: http://www.cs.vu.nl/~eliens/mma/eval-13.html
    PIM 13: http://www.cs.vu.nl/~eliens/im/eval-13.html

    voor eedere jaren, zie:
    MMA: http://www.cs.vu.nl/~eliens/mma/eval.html
    IM: http://www.cs.vu.nl/~eliens/im/eval.html

    en voor het werk door de studenten gemaakt:
    MMA: http://www.cs.vu.nl/~eliens/mma/participant.html
    IM: http://www.cs.vu.nl/~eliens/im/participant.html

    ik heb het commentaar ook op de facebook groepen gepost
    MMA: https://www.facebook.com/groups/multimediaauthoring
    IM: https://www.facebook.com/groups/interactivemultimedia
    samenvattend, ik weet niet zo goed wat ik met de kritiek aanmoet,
    maar wellicht dat we in een gesprek daar meer duidelijkheid over krijgen.
  • Adnan Ramlawi Wat een raar verhaal en apart dat dat zo uit het niets komt en deze studenten dat niet kenbaar maken naar jou toe. Ik ben van mening dat zowel MMA en PIM beide erg leuke vakken waren. Misschien dat de kritische blik naar dingen en de discussie niet binnen het stramien van de VU past en je voortaan maar powerpoint slides moet voor gaan lezen.
  • Wesley Juan Ferrinio Nitikromo Ik vind dat je diegene meteen een schop onder zn kont mag geven. Ik vond beide vakken erg interessant en kan mezelf totaal niet vinden in de kritiek. Het creatieve denken wordt gestimuleerd in de hoorcolleges en dat is iets wat je helaas niet veel vaker op een universiteit tegenkomt. Zoals ik het zie bent u een hartstikke waardevolle toevoeging voor de opleiding. Voor deze vakken kon je zelf kiezen hoe moeilijk je het wilde hebben afhankelijk van je voorkennis en ik moet daarbij vermelden dat het lokaal aardig leeg was toen er een niet verplicht college werd gegeven. De topstudent die heeft lopen klagen en de misplaatste angst heeft geuit dat zijn diploma waardeloos kan worden, die krijgt zeker een waardeloos diploma, want vermoedelijk heeft hij of zij gewoon niet opgelet en geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om zichzelf te ontwikkelen bij zowel PIM als Multimedia Authoring.
  • Melvin Roest Kokend van woede, verwacht een vlammend essay dat het tegenovergestelde bewiijst.
  • Melvin Roest Hier mijn ongezouten mening. Ik heb dit geschreven in Google Docs, dus wil je dit goed kunnen lezen: copy/paste het in je tekstverwerker 

    Het allerbelangrijkste: de positieve verhalen zijn in de meest recente vergadering blijkbaar niet (voldoende) naar voren gekomen. Daardoor is er nu een heel vertekend beeld van PIM en MMA. Dit is onterecht; elke beleidsbeslissing die besloten zou worden vanuit dit vertekend beeld zal zich resulteren in verarming van het onderwijs. De student wordt hier de dupe van. Ik zou hier de dupe van kunnen zijn geweest, vandaar dat ik net even woedend was.

    Dan vertel nu mijn verhaal.

    In eerste instantie snap ik de mening van deze studenten. Ik begrijp dat ze dit kunnen denken, ik voel met ze mee. Als ik heel kritisch nadenk over PIM en MMA dan brand ik het ook de grond in. Anton is vaag. De opdrachten zijn onduidelijk. Alles is vaag eigenlijk. Waarom moeten we iets vaags leren? Wie geeft hier nou 6 ECTS voor?

    Ik had tijdens het eerste college van PIM dezelfde houding. Maar ergens in dat college begon ik te begrijpen dat deze houding schadelijk voor me is. Het is een cynische houding. Het zorgt ervoor dat ik niet het beste uit een vak haal, maar het slechtste erin zoek. Het verblindde me destijds. Dankzij Anton begreep ik dat met deze houding een student niks leert. Gewoon niks, nada, het is verspilde tijd. Op dat moment besloot ik een lerende houding aan te nemen: een open houding, een luisterende houding, die niet afwijzend is.

    Jammer genoeg besloten deze studenten te kritisch te kijken naar dit vak vanaf dag 1, en ik vermoed dat hun afkeer alleen maar gegroeid is. In combinatie met de consumentenrol - die veel studenten vaak aannemen - kan dit gevaarlijk zijn. Een student leunt dan achterover, leert niks meer en niks kan hem (of haar) meer bewegen om pro-actief aan het werk te gaan. 

    Ik heb advies voor deze studenten: SNAP OUT OF IT! Serieus, ik meen het! Neem verantwoordelijkheid voor je eigen acties! De universiteit is niet je moeder, en ook niet je vader. De universiteit is in beginsel voor mensen die verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerproces. Dus doe het dan ook. En mocht je dat nog niet weten, dan heb je net wat tough love gehad van ome Melvin (ooms en tantes zat op de uni  ). Ik doe het met liefde.

    Het is niet zo moeilijk om van PIM en MMA te houden, je moet gewoon weten wat het geheim is dat deze vakken zo super aantrekkelijk maakt. Toen ik het geheim achter PIM en MMA leerde, veranderde mijn cynisme in belachelijk veel energie. Mijn ervaring is dat ik een kracht werd die niet meer te stoppen viel. Het geheim is…

    PIM en MMA geven studenten autonomie.

    Zoek het allemaal lekker zelf uit! Door deze eigenschap van het vak, zijn PIM en MMA voor excellerende studenten de beste vakken die er zijn. Exellente studenten verlangen juist naar autonomie, want ze krijgen het te weinig. Anton pakt dit probleem als één van de weinige docenten aan. Kortom, als deze twee vakken verdwijnen, dan worden studenten bijna uitsluitend behandeld als passieve kinderen die slaafs moeten volgen wat de docenten zeggen. Zoals ik al eerder zei: de student wordt hier de dupe van.

    Ik denk dat mijn skills letterlijk met 200 procent zijn gegroeid door die 2 vakken. Elke keer als ik met potentiële werkgevers praat, dan willen ze me. Ze willen me omdat ik: PHP, Javascript, jQuery, Processing, HTML5, CSS en Objective-C begrijp. En dan kan ik ook nog eens op academisch niveau denken! Werknemers vinden me sexy. En 12 studiepunten hebben daar grotendeels voor gezorgd (PIM & MMA), want daar heb ik al deze multimedia (programmeer)talen geleerd. Ik vind dat een ongelooflijke prestatie. Realistisch gezien krijg ik per anderhalve maand een baan en/of stage aangeboden. Ik zoek er niet naar, ze komen naar mij toe. Ik heb geen idee hoe ze me vinden. Dit zou niet gebeuren als ik had besloten om 20 uur te werken aan elk vak.

    En dan spreek ik nog niet eens over alle soft skills die ik er geleerd heb: 
    klanten acquisitie (en 1000 euro ontvangen  ); 
    projectmanagement; 
    Photoshop (een beetje);
    tegen je angsten ingaan (aka beatboxen op Rembrandtplein);
    de basis van spontaniteit en hoe je het opwekt;
    Je vrienden betrekken in je schoolproject
    en autodidactisch leren (later VEEL profijt van gehad bij Automaten en Complexiteit en Concurrency en Multithreading). Ik heb er dan ook geen 20 uur in gestoken. Bij elkaar heb ik er 400 uur ingestoken (PIM: 150 + MMA: 250). Het ging me niet meer om het cijfer, het ging me om de skills. De universiteit besteed daar te weinig aandacht aan, mijn verlangen was groot en mijn gouden pot aan het einde van de regenboog ook. Ik ben (letterlijk) verrijkt door deze 2 vakken.

    Daarnaast wil ik wijzen op een echt probleem. Ik hoop dat ze daar eens hun hoofd over buigen.

    Ook al is de kritiek waar (is het niet); er wordt tegen het verkeerde been geschopt. Er zijn namelijk veel grotere problemen bij opleidingen als IMM. IMM in het algemeen, net zoals 80 procent van alle andere WO studies zijn gewoon te makkelijk. Dit komt gedeeltelijk omdat studenten die puur voor de 6 gaan, echt niet 40 uur per week aan hun studie zitten. PIM en MMA zijn hier niet de ergste voorbeelden van, ook niet als je voor de 6 gaat. Ik heb voor veel vakken maar 10 tot 20 uur geleerd (ik moest mijn tijd steken in PIM & MMA  ). En dat is minder tijd dan de 20 uur die hier in de comments wordt geroepen.

    Ik weet nog dat ik 6 vakken volgde (36 ECTS in 1 periode) met mijn zesjesmentaliteit, ik ben van oorsprong zo’n type student, en een deel zal daar nooit van weggaan. De volgende 6 vakken heb ik in 1 periode gehaald:

    - Graven In Grafen (6.5)
    - Empirische Methoden (7)
    - Databases (6.5)
    - Software Modeling (7)
    - E-business (bij FEWEB, 6) - in 4 uur studeren gehaald 
    - Project Informatiekunde (7)

    Mochten we over belangrijke onderwijsproblemen praten, dit is er 1. Dit hoort niet te kunnen. Dit is mij gelukt, terwijl ik in een bestuur zat (we waren ondernemerschap aan het bevorderen in Amsterdam en omstreken), en in die periode een Ondernemerscafé organiseerde, en een sociaal leven erop nahield. Ik moet toegeven dat ik minder sliep dan normaal, en terecht, ik was hier 3 tot 4 levens aan het leiden. In vergelijking hierbij zijn de beschuldigingen van PIM en MMA triviaal.

    En voor mensen die meer academische papers willen lezen, zoek ze op, dat heb ik ook gedaan tijdens deze vakken. En Anton biedt er een paar aan bij zijn Commons websites.

    Ik ben nog lang niet klaar, maar ik vind dit wel voldoende tegenargument. Dus, samenvattend:
    - Een cynische houding verneukt alles.
    - PIM & MMA geven autonomie aan de student, en zijn alleen een succes voor studenten die verantwoordelijkheid nemen voor hun leerproces.
    - Anton pakt belangrijke onderwijsproblemen aan die bijna niemand aanpakt, en hij doet dat op een goede manier.
    - Het bedrijfsleven is het daarmee eens, en vinden topstudenten van PIM & MMA sexy!
    - Er zijn veel grotere problemen in het onderwijs, dus mocht je kritiek willen geven, concentreer je daarop. En doe dan asjeblieft met Anton mee, want hij doet er wat aan.
    - Leer academische papers opzoeken en doe er wat mee (ik deed het ook).

    ###

    __Over De Auteur__
    Melvin is een enthousiaste schrijver die radicale innovatie wilt veroorzaken in het onderwijs. Om die reden doet hij mee aan de wedstrijd van Singularity University ($30000 beurs naar Silicon Valley). Op dit moment studeert hij 3 studies, is hij actief lid van Techclub en werknemer bij de VU als studentassitent en studentvoorlichter. Verder is hij - op zijn zachst gezegd - een tikkeltje eigenwijs en houdt wel van een geintje en een (misschien iets te euforische) studentenfeestje 
  • Marc Went Ik wou een vergelijkbare tekst schrijven maar dit is niet meer nodig. Ik ben het wel mee eens met wat Melvin hierboven heeft aangekaart. 
    Ik heb in die twee maanden extreem veel geleerd op het gebied van html Javascript en Jquery, ondanks dat ik al dacht veel te kennen. 
    Het zou beter zijn geweest als de practica in een computer lokaal gegeven waren.

    Maar mma was zeker wel 6 ects waard (als je het voor jezelf 6 ects waardig maakt)
  • Anton Eliens dank voor jullie bijdragen tot zover, ik stel dat zeer op prijs! ,,, en ook voor de anderen, ook jullie mening/opinie is (zeer) welkom, en wellicht nodig, ... in voorbereiding, mijn (eigen) verdediging:http://course.eliens.net
    course.eliens.net
  • Marc Went Het enige wat ik wel moeilijk vind is de website, het is opgebouwd op een mannier die je (bijna) nergens ziet. Het is voor het gros van de bezoekers een website om hoofdpijn van te krijgen omdat er te veel linkjes overal staan zonder een duidelijk doel. Dit maakt het soms erg frustrerend om dingen op te zoeken.
    Voor het vak Information Retrieval kregen we een onvolledige dump van vu gerelateerde sites - deze dump was onvolledig omdat ze het dump proces moesten stoppen door dat de spider in een spider trap was gekomen. Uw site was de boosdoener. Dus niet alleen voor mensen maar ook voor spiders is de website erg moeilijk.

    Desalniettemin vind ik het erg knap dat u weet hoe en wat op uw website.
  • Anton Eliens niet de eerste spider die er op stuk liep! FYI, overzicht van alle slides: http://www.cs.vu.nl/~eliens/create/collect-collect.html
  • Melvin Roest Ik snap zijn website wel  Het begon allemaal met een word documentje met wat handige links.

    De basis structuur is heel simpel. Je hebt een logisch gedeelte (menu dat er geordend uitziet). En een niet logisch gedeelte (van alles en nog wat). Het logische gedeelte snappen we allemaal.

    Het niet logisch gedeelte laat zich beschrijven door de principes van associatief denken. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat veel pagina's van de site gewoon 'powerpoint slides' zijn, en Anton gebruikt ze op die manier. Vaak zie je dan bewegende dingetjes of iets dergelijks, en het is dan eigenlijk ook niet zo belangrijk om te weten waar ze naartoe leiden, het enige wat belangrijk is om te weten is dat ze te maken hebben met het woord wat er meestal links van staat.
  • Jeffrey Bruijntjes Ik vind het ronduit belachelijk de kritiek van de studenten! Eerlijkheidshalve was ik in mijn eerste jaar tijdens PIM ook een '6jes student' die vond dat het vak niet gelijk stond aan de ECTS die ervoor stonden. Echter is Anton Eliens de enige professor op de VU die buiten de hokjes geest breekt en je creativiteit het voortouw laat trekken in het analyzeren van problemen en creëren van oplossingen. Ik ben het volledig eens met Melvin Roest waar hij zegt dat het niet het probleem is van de professor maar van de student zelf. Er zijn veel (teveel) vakken die te halen zijn binnen de '20 uur' die de leerlingen bij deze vakken als kritiek aandragen. Studenten kijken naar MINIMAAL nodig is om een vak te halen en zien dat als PRECIES wat zij moeten doen. En dit is rond uit BULLSH*T! De hele opzet van deze vakken is dat je verder kan gaan dan met andere vakken omdat je niet wordt geremd door de bureaucratie van het 'elke week een opdracht met groot verslag inleveren', wat vaker als opvulling van een vak voelt dan toevoeging. Ik ben blij dat ik met MMA dit wel inzag en mijn '6jes mentaliteit' ben verloren want als ik PIM over had kunnen doen had ik daar ook veeeel meer willen doen dan ik nu gedaan heb. Anton, ik vind het niet jouw probleem dat de studenten van deze maatschappij niet meer willen leren maar willen presteren. In mijn ideale wereld is studeren iets wat je doet omdat je hongerig bent naar de kennis die je kan vergaren om die vervolgens in te zetten in de wereld om je heen. De kritiek die hier gegeven wordt zou ik omdraaien en kritiek voor de student maken. Ik zou vinden dat de student zijn diploma meer 'waardeloos' worden als jij, op basis van deze kritiek, je vak zou veranderen naar een conventioneel, vol met onzin gevulde opdrachten, kijkende naar keiharde resultaten in plaats van creativiteit en vindingrijkheid en conformerend aan de wereld om ons heen in plaats van deze kritisch te bekijken... "vak". Anton, namens Melvin en ik: als we je bij kunnen staan op wat voor manier dan ook bij het aankomende gesprek dan is dat iets wat wij graag zouden doen, liefst 12 uur lang tot ze inzien dat zij degene zijn die fout zitten....
  • Marc Went Ik doe mee ^
  • Anton Eliens jullie steun op deze manier is al uiterst waardevol, en we zullen (moeten) afwachten wat de toekomst brengt ...
  • Romy Blankendaal Ben het ook helemaal eens met Melvin enJeffrey Bruijntjes. Het vak MMA heeft voor mij echt de ogen geopend om eens niet altijd de regels te volgen. Juist om verder te kijken zie en leer je meer. De kritiek op het vak MMA kan ik deels begrijpen maar vind ik veels te hard. Zonde wat hier gebeurt. Ook ik zal graag mee willen doen aan een gesprek hierover. Het vak MMA zorgt voor meer zelfontwikkeling dan elk ander vak!
  • Melvin Roest Hmm... op zich is het wel een mooi excuus voor reflectie van de vakken. @Anton: is er feedback dat inspiratie kan zijn om PIM en MMA te verbeteren? (alles kan altijd beter  )

    En sommige feedback vind ik nog steeds raar. Ik kan me nog steeds niet inleven in dat deel. Het gaat over het programmeergedeelte. LI en IMM hebben:
    - Webtech en
    - Inleiding Programmeren (Python)
    gehad.

    Met die voorkennis moet dit vak echt te doen zijn. Daar heb je geen apart programmeer practicum voor nodig.

    De kritiek op het academisch niveau snap ik ook niet al te goed. Veel Software Engineering vakken en programmeervakken hebben hetzelfde wetenschappelijk gehalte. Veel engineering en creatieve vakken kunnen op die manier op de korrel genomen worden. Hans Akkermans heeft me laten inzien dat zoiets onzinnig is. Plus ik herinner me af en toe hele diepe uitspraken bij PIM en MMA die tussendoor even snel gezegd werden: 
    - dynamische systemen; 
    - chaostheorie; 
    - kritische reflecties over universiteit als instituut (Anton's terloopse opmerking heeft me 2 / 3 maanden studievertraging opgeleverd, ik herinner me de openlijke Facebook discussies nog met vrienden, ik kon het hebben  );
    - inzichten in creatief werk en creativiteit is;
    - mijn eigen literatuuronderzoek (30 papers en websites over wat "fun" is op psychologisch en neurologisch niveau) en
    - theorie over het monteren van films (wie gaf dat college ook alweer?).

    En over waardeloze diploma's gesproken: studenten zijn vast niet naar HBO scholen geweest en andere universiteiten. Mijn ervaring is dat de VU het vrij goed doet (vergelijkingsmateriaal: INHolland, UvA, Utrecht en indirect de HvA - ik heb veel studies half gevolgd  ). 

    De rest van de kritiek kan ik begrijpen, zie mijn interpretatie daarvan in mijn Facebook-comment-essay.
  • Anton Eliens ha Melvin Roest: het vak was oorspronkelijk opgezet voor de master specialisatie multimedia bij computer science en als keuze bij multimedia en cultuur, heel technisch, met veel code voorbeelden (VRML/Web3D en late flex/as3), ..., op een gegeven moment vroegen studenten me minder code voorbeelden te geven en meer algemene media discussies/reflecties te geven, in die tijd zijn mijn "video essays" ook ontstaan -- een praatje met een plaatje -- later tot clips, achter tekst op slides ... toen het vak voor IMM en later LI verplicht werd heb ik (enigszins noodgedwingen) de opdrachten verlicht en meerdere tracks ingevoerd, van basic, regular en advanced ... dat de "slimme" studenten daarvan misbruik maken vind ik schandalig en onthutsend, en dat zal ik wellicht door -- public shaming -- proberen te voorkomen, maar verder moeten de studenten ook voldoende vrijheid hebben en wil ik niet als "schoolse politieagent" optreden -- creativiteit is een uitnodiging -- ik hoop dan ook dat ik deze confrontatie overleef, en zal de discussie daarover zeker niet uit de weg gaan, ... ik hoop dat jullie bijdragen bij de studenten in de beide OLCs terechtkomen, en zelf ben ik er na enig reflectie van overtuigd, niet dat ik een goede docent ben, maar wel dat mijn aanpak recht van bestaan heeft en misschien door jongere krachten overgenomen en voortgezet moet worden ... naw pin ik de posts voor beide vakken in de resp. fb groepen, en zal ik de colleges beginnen met een expliciete confrontatie zoals aangegeven in de course.eliens.net slide, en dan blijven "stalken":http://www.cs.vu.nl/~eliens/serious/@stalker-attack.html
  • Melvin Roest In de vakken die je geeft is een coach die studenten vrijlaat met goede documentatie belangrijker dan een leraar die goed presenteert ( Jeffrey Bruijntjes en ik hadden het daar nog over). En de eerste rol doe je best aardig 

    Wat ik hier zie gebeuren is hetzelfde wat er gebeurt met The Learning Lab (honoursvak van Thieu Besselink). Het IIS van de UvA oordeelde dat er te weinig rendement uit kwam (en daarom teveel geld kostte). 1 of 2 jaar later waren er tenminste 3 tot 4 projecten als direct gevolg ontstaan door dat vak (bijv. Yes We Canteen). Ze hadden allemaal een keiharde impact op de maatschappij. Thieu gaf ook onconventioneel les met resultaten die niet lekker meetbaar waren. 

    Hoewel jouw resultaten eigenlijk best wel meetbaar zijn (superveel evualatie formuleren, etc.).

    In ieder geval, wat ik dus begrijp is dat wij dit moeten aankaarten bij de OLC. Dat ga ik dan even doen 
  • Melvin Roest Mijn mail naar Otto (en een geCCt OLC lid).

    Beste Otto,

    Via de Facebookgroep Multimedia Authoring ben ik erachter gekomen dat Anton veel kritiek heb gehad op de vakken PIM en MMA. Ik heb de kritiekpunten (die Anton heeft gepost) gelezen, en ik vind veel van de kritiek onzinnig en nergens op slaan. Dit vak moet niet verdwijnen, hetzelfde geldt voor PIM.

    Dit is mijn belangrijkste argument: ik heb ontdekt dat PIM en MMA de potentie hebben om een student veel aantrekkelijker te maken voor de wetenschappelijke en bedrijfswereld. Ik was bijvoorbeeld nog een week geleden gevraagd door de FPP om iPhone apps te programmeren voor psychologische experimenten. Deze skill heb ik geleerd bij MMA. En bij PIM heb ik meer geleerd over web-development dan bij webtechnologie.

    Ik heb veel meer argumenten (mijn essay achtige comment is al gepost in de Facebook groep), maar ik laat het hierbij 

    Met vriendelijke groet,
    Melvin Roest

    Offtopic / geek rant: de ITafdeling bij de FPP is supervet trouwens. Ze hebben echt vet veel awesome gear liggen en zijn niet bang om ook Natuurkundige theorie te gebruiken om devices aan het werk te krijgen. Ik dacht daar binnen te lopen en een stel versufte moeilijk kijkende psychologen te zien, maar niets is minder waar 
  • Justin Post Lieve mensen, ik ben JM Post en niet JH Post. Dus hoe boos je ook bent met deze kritiek (of het nou terecht is of niet), mij mailen heeft vrij weinig zin. Verder houd ik me graag buiten deze discussie (CC Melvin en Anton)
  • Melvin Roest Damnit xD Sorry Justin, my bad 
  • Laura van der Lubbe Ik zit zelf in de OC van LI, en sta dus ook grotendeels achter wat daar als punten uit zijn gekomen. Ik ben wel erg geschrokken van de reacties van IMM. Met veel dingen die hierboven zijn genoemd ben ik het zeker eens. (De creativiteit, het "out of the box", eindelijk iets anders dan andere docenten) Om terug te komen op wat Melvin zegt over het niet nodig hebben van practica: het klopt dat we ervaring hebben, maar het blijft vaak bij die vakken het is niet zo, en ik denk dat ik voor meer dan alleen mezelf spreek, dat we er continu mee bezig zijn. Ik weet dat er heel veel te leren valt zelf via internet bijvoorbeeld, maar als ik mezelf programmeertalen ga zitten aanleren, waarom zou ik dan collegegeld betalen en een studie volgen??? Practica geven je de kans om vragen te stellen, helpen je bij het plannen van je tijd die je besteed en voor mensen met weinig ervaring denk ik zeker dat ze heel nuttig zijn. De assistent dit jaar gaf voorbeelden tijdens de colleges, je denkt dan oh eitje, maar als je het later zelf gaat proberen loop je toch vast. Tijdens een practicum heb je tijd voor je vragen, je problemen en kun je deze met andere (begeleiders) bespreken die je kunnen verder helpen. Ik denk dus niet dat practica overbodig zijn. Ik denk dat een groep studenten er echt baat bij zou hebben en voor diegene die het thuis via internet aan zichzelf leren, knap dat je het kan, goed dat je het doet, maar niet iedereen werkt zo. 
    Ik denk dat Anton een zeer inspirerende leraar kan zijn, maar ik denk dat (helaas) niet alle studenten daarvoor openstaan... Persoonlijk vond ik MMA een (leerzame) ervaring. En als ik Anton geen inspirerende leraar had gevonden zou ik nu ook geen Honours project willen doen. 

    ps. gratis/easy punten, die kom ik wel vaker tegen.. 
  • Anton Eliens eerlijk gezegd vind ik wel wat te zeggen voor een practicum, en heb dat ook al tegen Otto gezegd, mits gegeven door een studentassistent ...
  • Melvin Roest Pick me, pick me! 
  • Romy Blankendaal Zou het ook erg leuk vinden om te helpen bij mma 
  • Marc Went Ik ook 
  • Anton Eliens update: [who has been cheating?]:https://sites.google.com/.../multimediaa.../hall-of-f-sh-ame
    sites.google.com
    site for multimedia authoring course
  • Marc Went I didn't  
  • Anton Eliens ik heb de confrontatie overleefd, en ja aan de organisatie van MMA zal gewerkt worden, met ondersteuning van de opleidings directie, maar de beschuldigingen vanuit de OLC IMM zijn niet alleen beledigend maar ook ongegrond, onzorgvuldig, stemmingmakerij ... voor verdere ontwikkelingen volg de target(s) vanhttp://attack.eliens.net
    attack.eliens.net
  • Anton Eliens additional comments from Annigje van der Wel's essay (with permission): This course has shed some light on the possibilities of creating a gaming (whether serious or not) environment which can be both creative and inspiring. In a society saturated with rules, it is refreshing to just let all of it go when you have the rare opportunity to do so. That being said, I was quite shocked to read how harshly this course has been evaluated. In a way, it is a little bit sad for those who could not see past the eccentricity to notice the endless possibilities. Even in the case of serious gaming, the element ‘game’ should already say enough: a little fun is required to make it work. One could see it as being vague, but in actuality, the beauty of the course is that you can decide on your own level to work on. However, it is understandable
    that missing the opportunity to open up to these possibilities would make the course seem more tedious and vague than anything else. For me, this freedom, rather than being discouraged by strict assignments, is what is inspiring me now to learn JavaScript and continue creating gaming environments.
    So yes, perhaps the labyrinth is a though one to navigate. But the fun thing about having complete creative freedom is: if you’re having a hard time finding a way out, you can create your
    own little you-shaped exit and storm right through.
  • Marc Went Ik denk ook dat het handig kan zijn om met wat (actieve) studenten rond de tafel te gaan zitten en overleggen waar nog verder op verbeterd kan worden
  • Melvin Roest How about other languages for the adventurous students? 

    Or is that the "associated libs" part?
  • Anton Eliens Marc Went: mee eens, dat was ook al mijn voorstel aan de onderwijsdirectie, een soort focus groep ...; Melvin Roest: natuurlijk,maar dan wel na expliciet verzoek met argumentatie ...; en wat de focus groep betreft, die mag dan ook meewerken aan de selectie van geschikte javascriot libs, mogelijk ism (studenten van):https://www.facebook.com/groups/educationalgames
    • to support student research concerning education & serious games: http://serious.eliens.net/
    • 17 members
  • Melvin Roest @Anton: die argumentatie is inderdaad nodig. Avontuurlijke studenten moeten niet zomaar op avontuur kunnen gaan. Ze moeten voorbereid zijn, ze moeten weten waar ze naartoe willen. En als ze dat eenmaal weten en goed voorbereid zijn, dan kunnen ze eropuit! 

    Ik hoop dat ze hun wilde reis overleven...
  • Melvin Roest Natuurlijk wil ik meer weten over de focus group. Ik zou ook meer willen weten over de focus group voor de Honours variant 

    Psychologiestudenten die bijv. iphone apps maken? (***super relevant*** voor al hun experimenten!).

    Of SBI studenten die 'iets' maken voor business.

    Of Neerlandici die hele mooie ogende 'web apps' maken wat gewoon een boek is maar dan in een app en met hun eigen vormgeving --> "program or be programmed" 
    20 hours ago · Edited · Like · 1
  • Anton Eliens focus group [here]: means primarily a group of interested and (practically) involved students, to be assembled before or during the course, who may benefit themselves by participating, and who might contribute, also by giving technical support, to improving the course, and possibly be hired as student-assistant(s) ..., of which the honours-students may form (possibly only a sideways-related) sub-group ...
    14 hours ago · Edited · Like · 1
  • Adnan Ramlawi Mocht ik toegevoegde waarde hebben voor deze focusgroep, wil ik graag een steentje bijdragen om de vakken sterker te maken..
  • Anton Eliens
Comments