Trasee pe Muntele Cotumba, în Munţii Ciuc

text şi fotografii:

Marelena Puşcarciuc (Oneşti)

Radu Puşcarciuc (Oneşti)

halta Simbrea (comuna Agas) - sat Cotumba - manastirea Cotumba - Piciorul Grohotis - Muntele Feltuianu - Vf. Cotumba (5 ore)

a) Piciorul Cotumbei - sat Cotumba - halta Simbrea (2 ore)

b) Muntele Cotumbet - Poiana Tercatoarea (1 ora)

b1) Piciorul Tercatoarei - sat Cotumba - halta Simbrea (2 ore)

b2) Piciorul Gusitoaia - sat Ciughes - halta Palanca (2 ore)

Localizare

Muntii Ciucului ocupa o suprafata relativ importanta in raport cu celelalte masive ale Trotusului (Hasmas, Tarcau, Nemira, Berzunti, Vrancei), “acaparand” malul drept al Trotusului de la izvoare pana in zona mediana a cursului sau (harta 1).

O sistematizare a lor pare dificila, din cauza catorva rauri - afluenti importanti ai Trotusului (Ciughes, Sulta, Ciobanus, Uz) - care-i sectioneaza pur si simplu, de la un cap la altul, fragmentandu-i, rezultatul fiind 5 culmi secundare majore, desprinse din ceea ce putem numi culmea principala a Muntilor Ciucului (aceasta, aflata la periferia de sud si de vest a ariei muntoase, reprezinta cumpana a apelor intre bazinele Trotusului si Oltului):

- Trotus - Ciughes, Sulta

- Ciughes - Sulta

- Sulta - Ciobanus

- Ciobanus - Uz

- Olt - Fisag.

Muntele Cotumba (harta 2) reprezinta o parte, cea mai “consistenta”, a interfluviului Ciughes - Sulta, fiind totodata un mininod orografic pentru cateva culmi radiare, Feltuianu, Tercatoarea, Paduretu, Obcina Rotunda, aceasta din urma continuandu-se, dupa o sa foarte joasa si ingusta (Fagul Rotund), cu o culme prelunga (Piciorul Lupului) care racordeaza interfluviul Ciughes - Sulta la interfluviul Sulta, Ciughes - Trotus (hartile 1 si 2).

Acces

- Cu trenul pana in statia Simbrea, de unde iesim la DN 12A, aflat in spatele garii si mergem spre Miercurea Ciuc, nu mai mult de 500 m, pana la Cotul cu Umbrar (o curba de 90 de grade pe care o face soseaua inainte de a traversa calea ferata).

Prindem un drum de tara pe directia “inainte” - raportata la curba de 90 de grade spre dreapta soselei - care, dupa ce traverseaza Trotusul pe un pod improvizat, adesea luat de viituri, ajunge in satul Cotumba. Un indicator plantat in intersectie ne informeaza ca avem 5 km pana la manastirea Cotumba.

- Cu autoturismul putem merge, fara probleme, pana la podul de peste Trotus, care poate fi trecut in conditii normale si ajungem, dupa aproximativ 1 km, la biserica satului Cotumba, unde este loc de parcare.

Continuam pe o ulita care urca paralel cu Paraul Cotumba pana la confluenta acestuia cu Paraul Feltuianu, loc marcat de o troita si o sageata indicatoare care ne informeaza ca mai avem 1 km pana la manastire. Continuam pe directia indicata pana la o noua confluenta, cea dintre Paraiele Glodetu si Manastirii. Aici se afla manastirea Cotumba, intr-o poiana de pe malul stang al Glodetului, numita Golul Stanii. Manastirea, ctitorie din 1766 a vornicului Grigore Crupenschi, impresioneaza prin dimensiunile... minuscule ale bisericii vechi; una noua este in constructie.

1 Muntele Cotumbet si Piciorul Tercatoarei vazute de la marginea satului Cotumba.

2 Biserica veche a manastirii Cotumba.

3 In fata, Piciorul Cotumbei (traseul a), iar in spate Piciorul Tercatoarei (traseul b1) vazute de pe Piciorul Grohotisului

4 Piciorul Cotumbei (la baza, manastirea Cotumba) vazut de pe Piciorul Grohotisului.

Descrierea traseelor

Confluenta Paraielor Glodetu si Manastirii este marcata si de intalnirea drumurilor forestiere care le insotesc. Traseul pleaca de la aceasta bifurcatie. Parcurgem doar cativa metri pe drumul paralel cu Paraul Manastirii (Feltuianu), pe care il traversam imediat si urmam o poteca de vite care urca pe culmea acoperita de fanete a interfluviului dintre Paraiele Feltuianu si Sulta, numit Piciorul Grohotisului, facand mici ocoluri, printre brazi amestecati cu mesteceni, si unii si altii rari si marunti. Pe acest interfluviu mergem circa doua treimi din traseul marcat, de pe Varful Feltuianu pana pe Varful Cotumba, cu doua benzi rosii, verticale, reprezentand hotarul dintre doua districte silvice (sau unitati de productie: UP).

5 Pe Piciorul Grohotisului, spre Muntele Feltuianu.

6 Varful Cotumba, acoperit de zapada, vazut de pe Muntele Feltuianu.

7 Spre Varful Cotumba, venind pe Culmea Feltuianului.

O data ajunsi pe Piciorul Grohotisului (dupa un sfert de ora de la traversarea Paraului Feltuianu), prindem un drum de carute care urmareste un timp, cu destula strictete, linia de maxima altitudine a culmii. Ne bucuram de peisajul larg, oferit de jur imprejur de lipsa padurii, culmea fiind o veche pasune comunala care va fi fiind cucerita, candva, de padure, prefigurata acum doar de palcuri de mesteceni firavi sau de pini saltati putin peste statul omului. Dupa circa o ora de urcus, a doar doua-trei pante ceva mai solicitante, ajungem intr-o sa, la baza Varfului Feltuianu, intr-o zona in care padurea a fost rasa de taieri relativ recente. Ne aflam la o intersectie de drumuri forestiere, marcata si de borna silvica, IV 1. Aici vom opta pentru bratul din dreapta - drum de tractor forestier/ taf - care se pastreaza inca un timp pe aceeasi curba de nivel, pe versantul vestic al Muntelui Feltuianu, pentru a urca, apoi, ceva mai accentuat, pana aproape de o mica sa, evitand insa ascensiunea mult mai dura pana pe Varful Feltuianu.

Drumul de taf nu ajunge chiar pana la saua de pe culme, ci coteste spre dreapta, pe sub culme si pe deasupra unei obarsii difuze, pastrandu-se aproape 10 minute pe aceeasi curba de nivel. Versantul pe care il taie este dezgolit de padure, dar cand atingem culmea principala, numita a Feltuianului, intram intr-o padure batrana, rarita de taieri. Traversam o poiana larga avand astfel prilej sa vedem cateva dintre culmile inalte ale Ciucului, apartinand interfluviului Sulta - Ciobanus. La sfarsitul unei ore de mers pe Culmea Feltuianului, uneori sub linia de maxima altitudine, dar totdeauna pe versantul stang, iesim la gol, aproape de varful Muntelui Cotumba (1251 m).

Chiar pe varf, zarim o masuta cu o banca, montate acolo de ciobanii de la stana aflata cu cativa metri mai jos, pe coastele estice ale varfului. Dar inainte de a ajunge pe varf, drumul, urcand usor, se pregateste sa faca un cot de aproape 90 de grade spre stanga (pentru a ajunge la stana care nu se vede). E important de reperat in acest loc un fag tanar pe care e marcata borna 60. Spre dreapta pleaca un drum ceva mai firav si marcajul silvic cu o singura banda rosie. Aici ne vom intoarce dupa ce vom fi urcat pe varf, daca am ales pentru coborare varianta 1a.

8 Privire de pe Varful Cotumba, spre nord, catre culmea trapezoidala a Muntelui Cotumbet, continuata cu Muntele Tercatoarea si cu Piciorul Tercatoarei; in fundal, Muntele Stogu, extremitatea Culmii Grindusu - Ciudomir (Muntii Tarcau).

9 Privind, iarna, de pe Varful Cotumba spre est, catre Muntele Feltuianu; in spate, Muntele Carunta (al doilea ca inaltime - 1516 - din Muntii Ciucului).

10 Privind, vara, de pe Varful Cotumba spre est, catre Muntele Feltuianu; in spate, Muntele Carunta (al doilea ca inaltime - 1516 - din Muntii Ciucului).

11 Privind spre sud de pe Varful Cotumba, catre culmea principala a Muntilor Ciucului.

12 Privind spre vest de pe Varful Cotumba, dincolo de Valea Ciughesului, catre interfluviul Ciughes - Trotus; in centru, Varful Fagul Alb.

13 Piciorul Tercatoarei, vazut de pe Piciorul Cotumbei.

14 Culmea Preluca Talharului (Muntii Tarcau) vazuta de pe Piciorul Cotumbei.

Sus, pe varf, nu ne vom mai satura de privelistea extraordinara a atator si atator culmi care ne inconjoara. Spre sud, Cotumba se continua cu Obcina Rotunda de pe care se poate trece pe Muntele Fagul Rotund si apoi, de pe Piciorul Lupului, pe cumpana de ape dintre izvoarele Ciughesului, Sultei si Trotusului. Valea Ciughesului este oarecum la picioarele noastre si dincolo de ea vedem culmea care desparte bazinul Ciughesului de bazinul Trotusului, de la izvoarele sale pana la confluenta cu Ciughesul, la Palanca.

1a) Ne intoarcem deci la borna 60. Urmam drumul care coboara spre nord, ocolind spre stanga o cadere ceva mai iute a pantei; culmea pe care va trebui sa ajungem se afla in dreapta noastra. Cotim spre dreapta imediat ce am depasit caderea de panta, pentru a ne instala strict pe linia culmii. Urmarim un drum de oi care se pastreaza, in general, pe linia de maxima altitudine a culmii si pe care o sunteaza de vreo cateva ori totusi, evitand mici abrupturi. Suntem pe interfluviul dintre Vaile Glodetului si Hotarului, acesta din urma fiind un parau de obarsie al Cotumbei. Dupa circa o ora petrecuta pe aceasta culme, numita de noi Piciorul Cotumbei, ajungem intre casele satului Cotumba, cu 100 de metri mai sus de confluenta Paraielor Cotumba si Feltuianu. Pana la Cotul cu Umbrar (DN 12A) mai sunt 3 km.

1b) De pe Varful Cotumba coboram spre nord pe un plai inierbat care vizeaza crestetul trapezoidal, impadurit, al Muntelui Cotumbet. Ne trebuie 20 de minute ca sa ajungem la el. Poteca, lata, se desface in doua brate. Ramura stanga coboara in Valea Ciughesului. Noi continuam pe bratul drept, care traverseaza, pe curba de nivel, versantul estic al Muntelui Cotumbet, iesind in larga poiana a Tercatoarei.

15 Piciorul Grohotisului si Muntele Feltuianu vazute de sub Muntele Cotumbet; in spate, Muntele Carunta.

16 Poiana Tercatoarea vazuta de pe Muntele Tercatoarea.

17 Coborand pe Piciorul Tercatoarei.

18 Ultima parte a coborasului de pe Piciorul Tercatoarei spre Valea Cotumba; Valea Trotusului inspre aval; in stanga, culmea Preluca Talharului (Muntii Tarcau).

19 Satul Ciughes, vazut de pe Piciorul Gusitoaia.

1b1) Urcam prin poiana, pe la marginea padurii din dreapta. Pe la mijlocul urcusului spre culmea Muntelui Tercatoarea decelam un drum de exploatare forestiera cotind spre dreapta, pe un picior lateral al Tarcatoarei care constituie versantul stang al Paraului Cotumba. Intreg versantul, ca si cel drept al Cotumbei, este vaduvit de padure in urma unor taieri salbatice. Drumul nostru ramane constant sub linia de maxima altitudine a culmii, pe care o atinge, destul de curand, intr-o sa inierbata, ramanand apoi pe ea.

Urmeaza cateva trepte de coboras iute, intermediate de poieni largi, orizontale. Spre final culmea este acoperita integral de pasune. Trecem pe langa doua cruci metalice, noaptea luminate, urmand strict linia culmii pana deasupra satului Cotumba, langa un palc de padure. De aici cotim spre dreapta pe o carare de animale care ne scoate pe ulita principala a satului, ceva mai jos de troita aflata la confluenta dintre Cotumba si Feltuianu.

1b2) Traversam Poiana Tercatoarei spre vest, coborand pe un drum de exploatare forestiera instalat pe un picior al Muntelui Cotumbet intins spre Valea Ciughesului, interfluviu pentru Paraiele Ilioaia si Gusitoaia. Drumul, extrem de pitoresc, la inceput bordat de padure, traverseaza mici poieni si iese, dupa prima sa treime, pe un plai despadurit, acoperit de pasune. Restul drumului, pana in satul Ciughes, ne va insoti o larga si fermecatoare priveliste: spre nord, catre Piciorul Ilioaiei si, mai departe, spre Muntii Tarcaului, iar spre vest, catre Muntii Ciucului.

Ocolim pe partea stanga un promontoriu care ne apare in fata si, printre palcuri de brazi, coboram o panta ceva mai povarnita, pe un drum de carute si de vite, care coteste brusc spre dreapta, catre Valea Ilioaiei, cand ajunge la o contrapanta acoperita si ea de palcuri de brazi. Noi continuam pe culme, urmand o carare facuta de vite care ne lasa, destul de iute in final, la gardurile care inconjura curtile catorva case aflate pe Valea Ilioaiei. O carare abrupta, pe talvegul unui torent cel mai adesea sec, ne scoate pe ulita care insoteste Paraul Ilioaia. In 5 minute iesim pe malul Ciughesului, la drumul asfaltat care-l insoteste, vizavi de biserica catolica. Circa 2 km ne mai despart de halta Palanca.

20 Gagea silvatica (laptele pasarii), Muntele Cotumba - foto, Dominic Csudor.

21 Myosotis silvatica (nu-ma-uita), Muntele Cotumba.

22 Pulmonaria rubra - endemism carpatic (mierea ursului), Muntele Cotumba.

23 Glecoma hederacea (rotunjoara), Muntele Cotumba.

24 Corydalis solida (brebenei), Muntele Cotumba.

25 Corydalis solida (brebenei), Muntele Cotumba.

26 Corydalis solida (brebenei), Muntele Cotumba.