Piatra Neamţ, frumuseţile peisajului, Munţii Stânişoara şi Ceahlău

extras din Romania, tourist map, Ministerul Turismului, 1989

Vasile Bouaru (Rădăuţi)

Dealul Pietricica şi Dealurile Cozla, Cercegura şi Cârloman sunt reprezentative pentru oraşul Piatra Neamţ. Ele înconjoară oraşul.

La început de ianuarie 2015 am parcurs un scurt traseu pe dealul de la est de oraş, Pietricica. El are altitudine 530 m; în vârful său se află un releu de televiziune. Iată-l văzut din partea nordică a oraşului Piatra Neamţ (foto 1). Am încercat iniţial să merg printre blocuri pentru a ajunge la poalele dealului şi ajuns în partea nordică, exact înainte de a începe urcuşul, am fost întâmpinat de o haită de câini.

Apoi am urmat strada Pietricica, care conduce spre ultimile case din oraş (foto 2), unele aflate în construcţie. Şi acolo sunt câini pe care trebuie să-i ocolim. Urcăm apoi pe o potecă, acoperită paţial cu zăpadă la data la care am făcut traseul (foto 3). Întâlnim copaci izolaţi (foto 4). Undeva mai sus observăm spre nord Dealul Cozla (foto 5) pe care am găsit un interesant grup de stânci, descris la. Stând cu faţa spre Dealul Cozla, spre dreapta se vede frumoasa Vale Cuejdi (foto 6) cu obârşia tocmai la Lacul Cuejdel, cea mai mare suprafaţă de apă de baraj natural din ţară

Mai urcăm câteva zeci de metri şi privim iar spre Dealul Cozla unde se văd staţia superioară a telegondolei precum şi pârtiile de schi (foto 7) (https://sites.google.com/site/romanianatura44/home/carpatii-rasariteni/subcarpatii-moldovei/subcarpatii-bistritei/schi-pe-cozla-la-piatra-neamt-subcarpatii-bistritei ). Ajungem la un drum spre releul din vârful dealului, drum pe care îl vom urma până în vecinătatea acestui releu (foto 8).

O dată ajunşi lângă releu privim spre partea vestică a dealului, unde se deschide panoramă (foto 9). Spre această parte Dealul Pietricica este foarte abrupt şi mai jos sunt şi porţiuni cu pereţi stâncoşi. Se văd oraşul Piatra Neamţ precum şi munţii din jur. În depărtare, acoperit parţial cu nori, este Ceahlăul (foto 10).

De asemenea descoperim Râul Bistriţa şi o parte din Lacul de acumulare Bâtca Doamnei. Se observă şi acel pisc secundar de pe malul lacului, unde s-au descoperit urmele unei cetăţi dacice, deal denumit tot Bâtca Doamnei (https://sites.google.com/site/romanianatura47/home/carpatii-rasariteni/tarcau/cetatea-dacica-batca-doamnei-muntii-tarcau-langa-piatra-neamt). Ceva mai spre stânga se vede Dealul Cernegura pe la poalele căruia curge Bistriţa (foto 11). Spre nord se vede, printre copaci, partea superioară a Dealului Cozla (foto 12). Minunat punct de belvedere.

Vântul începe să bată mai puternic; vom coborî. Urmăm acelaşi drum pe care am ajuns în vecinătatea releului. Privim printre copaci spre nord (foto 13) iar ceva mai jos putem vedea dealurile aflate la est de Pietricica. Zăpada depusă pune în evidenţă foarte bine toate frământările reliefului (foto 14).

Depăşim câţiva arbuşti pufoşi (foto 15) şi ajungem la o curbă de unde drumul se abate spre stânga, în coborâre. Din acel loc noi ne abatem spre dreapta, pe o potecă ce merge pe coasta dealului (foto 16). De pe ea privim şi spre sud-est, Valea Bistriţei, spre Bacău (foto 17).

Poteca coboară pe o pantă destul mică şi din loc în loc avem vizibilitate spre vest (foto 18). Mai jos se vede şi o parte stâncoasă, de abrupt (foto 19).

Coborâm pe lângă pădurea de pini din dreapta noastră şi întâlnim un marcaj, bandă roşie (foto 20). Peisajul rămâne frumos (foto 21).         Ceva mai jos ieşim într-un loc liber de unde privim spre înapoi (foto 22). Ne abatem uşor spre stânga, în coborâre, către primele case. O dată ajunşi la ele urmăm unul din drumurile care conduc spre oraş. Ajungem la drumul 15 care duce spre Bacău de unde vedem dealul pe care tocmai l-am traversat (foto 23).