Valea Gropu, Munţii Vâlcan, mai are secrete

Mircea Vlădulescu (Clubul de Speologie Vulcan Craiova/ Clubul de Speologie „Emil Racoviţă” Bucureşti

Cu o tura in urma nu reusisem sa ajungem la Urloi (pestera, aven) (vezi harta 1) asa ca am mai mers o data in Muntele Pleșcioara, sa ajungem la el. In incercarea anterioara am abordat locurile de sus, din poteca ce duce la fosta stana din Sesuri, acum nefolosita de multi ani. Vegetatia a crescut in voie, poteca nu se mai vede decat prin padure si au disparut punctele de reper pe care le cunosteam.

Pe 9 septembrie 2014, dupa o noapte petrecuta la cabana de la Dragomanu, de pe Valea Sohodol, traversam apa pe cablurile unei foste punti suspendate; au ramas doar cablurile, doua pentru maini si doar unul pentru picioare. Din Poiana de la Contu incepem sa inotam prin noroiul din proaspatul taiat drum forestier care urmareste poteca ce urca in sa. Un tractor autoforestier/ TAF ne depaseste dar nu mai poate sui caci aluneca pe noroi. Il depasim la randul nostru si apoi privim de sus cum un buldozer cu senile il impinge la deal. Trecem din drumul neterminat in poteca pe care in curand va merge buldozerul si ajungem in sa (vezi harta 1).

2   Cabana forestiera Dragomanu a ramas intreaga; te poti adaposti aici daca ai echipament de bivuac. Foto: Cristi Radulian  (C.S. Vulcan Craiova)

3   Noul drum forestier, pe care nici tractorul forestier nu poate inca urca. Foto: Cristi Radulian  (C.S. Vulcan Craiova)

De aici coboram spre Valea Gropu, dar cand suntem aproape de talveg o luam spre amonte, pe curba de nivel, pentu a gasi poteca ce duce la Urloi. Ajungem la niste peretei de calcar; unii o iau pe la baza lor, altii pe deasupra, altii mai sus pe panta si tot mergand spre amontele Gropului gasim o urma de poteca. Cei care erau mai jos urca la poteca, cei care erau mai sus prefera sa pastreze nivelul si continuam inaintarea. Poteca care abia se mai ghiceste, pe ici pe colo, ne scoate la intrarea de jos a Urloiului iar cei care mergeau mai pe sus ajung la buza putului.

Harta acestui gol carstic impresionant (vezi https://sites.google.com/site/romanianatura52/carpatii-meridionali/valcan/cavitati-verticale-in-valcanul-de-sud-est, figura 6) a fost publicata in Theoretical and Applied Karstology,  numarul 1, 1984, la paginile 69-76; autori Horia Mitrofan, Viorel Lascu, Ilie Boloveschi, Costel Roman, Stefan Andreescu (lucrarea poate fi gasita la http://www.karstportal.org/FileStorage/TAK/T25-00001.pdf, in conditii grafice specifice acelei perioade). Aceasta harta, marita, o prezentam in figura 4.

Vizitam si facem poze, incercind sa surprindem dimensiunile foarte mari ale acestui gol carstic, luminat totusi natural.

La plecare hotarim sa coborim pe valea care se formeaza chiar de la iesirea de jos din Urloi. Aceasta se uneste cu o alta vale, care vine din stanga (cum coborim), foarte aproape de Urloi si coboara abrupt spre Gropu. Coborim mai multe saritori la liber, verificam cateva gauri care apar in stancile intalnite in drum si inainte de ultima saritoare, care are cam 25 metri, si nici vorba de coborare fara coarda, Fane o ia la stanga pe langa niste pereti si striga ca a gasit o pestera. O vizitam, o cartam, facem fotografii si ne regrupam pe buza saritorii, unde montam coarda si coboram in rapel in talvegul vaii. Harta acestei pesteri o prezentam in imaginea 5.

figura 4

figura 5

Retragerea spre cabana Dragomanu s-a facut coborand pe Valea Gropu pana la confluenta acesteia cu Valea Sohodol, pe care am traversat-o prin vad si apoi am mers pe drumul forestier.

6   Intrarea in nou descoperita Pestera de sub Urloi. In spatele fotografului este o panta foarte abrupta, acoperita cu frunze, urmata de o portiune verticala de stanca, asa ca nu s-a putut obtine o imagine mai sugestiva a intrarii. Foto: Cristi Radulian (C.S.Vulcan Craiova).

7   Galeria aflata imediat dupa intrarea in Pestera de sub Urloi. Foto Cristi Radulian (C.S. Vulcan Craiova).

8   Pestera de sub Urloi, vedere de la fund spre intrare. Foto: Cristi Radulian (C.S.Vulcan Craiova). Echipa Clubului de Speologie Vulcan Craiova care a facut aceasta tura a fost compusa din Stefan Andreescu, Cristi Radulian, Mircea Vladulescu, Laurentiu Marin.

9   Pestera de sub Urloi, vazuta de la fund spre intrare, cu un personaj in cadru pentru dimensiunarea galeriei. Foto: Cristi Radulian (C.S. Vulcan Craiova).

10   Pe aceasta brana se ajunge la Pestera de sub Urloi. Peretii de calcar sunt cel mai bun reper. Fane Andreescu coboara de la pestera spre valea care pleaca de la Urloi si se termina printr-o saritoare de 25 m in Valea Gropu. Foto: Cristi Radulian (C.S. Vulcan Craiova).

11   Fane Andreescu coboara in rapel ultima saritoare de pe valea care vine de la Urloi.  Foto: Cristi Radulian (C.S. Vulcan Craiova).

12   Valea Gropu, aval de Urloi. Foto: Cristi Radulian (C.S.Vulcan Craiova).

13   Intrarea de jos in Urloi, vazuta din poteca. Un personaj imbracat in rosu se strecoara prin vegetatia deasa. Foto: Radu Calinescu, 13 septembrie 2008.

14   Urloiul, cu intrarea de sus (put de 60 metri) prin care intra lumina zilei, vazut din intrarea de jos. Foto: Radu Calinescu (Bucuresti).

17   Urloiul, vazut de la tarc spre vest. Foto: Cristi Radulian (C.S. Vulcan Craiova).

16   Țarcul din Urloi, facut de pastorii care se adaposteau vara in acest gol subteran, cu caprele. In interiorul ingraditurii stateau oamenii care, astfel, isi fereau bunurile de animalele care aveau la dispozitie toata pestera. Foto: Radu Călinescu (București).

15   Urloiul, vazut din intrarea de jos. De la personajul din imagine podeaua are panta descendenta care duce la cota minima a pesterii.

Foto: Radu Calinescu (Bucuresti).

18   Urloiul, vazut de la tarc spre intrarea de jos. Foto: Radu Calinescu (Bucuresti).

19, 20   Iata un pârș (un soarece ceva mai mare, cu coada lunga, stufoasa, cu care carmeste cand face lungi salturi prin aer) din grupul de animalute care locuieste permanent la cabana Dragomanu, printre grinzile dintre tavanul camerelor si pod. Din cauza lor mancarea a fost pastrata in bidoane si cutii etanse. Foto: Cristi Radulian (C.S. Vulcan Craiova).  (uite-l și la)

Imaginile care urmeaza vă aduc la îndemână câteva peisaje din arealul mai sus descris, pentru a ilustra spectacolul zonei. Autorul şi comentatorul lor este Ică Giurgiu (Clubul de Speologie „Emil Racoviţă” Bucureşti).

21   De pe Varful Plescioara, aflat pe malul stang geografic al Gropului (vezi imaginea 1) privim o parte din peretii aflati pe malul drept al Gropului, sub Varful Plesa. Foto: Ică Giurgiu, Ilie Boloveschi.

22  Pe Varful Plescioara (in spatele imaginii 21), la inceputul platoului cu lapiezuri si avene (vezi articolul de la). Foto: Ică Giurgiu, Ilie Boloveschi.

23  Spre extremitatea dreapta/ amonte a imaginii 21 vedem mai in detaliu o parte din peretii impresionanti, strabatuti de pesteri, care cad pana in Valea Gropului.

24  In versantul stang geografic al Gropului, la nivelul Avenului Urloiul. Foto: Ică Giurgiu, Horia Mitrofan.

25  De la fereastra din imaginea 24 coboram la nivelul Gropului cu Apa; privire catre aval. Foto: Ică Giurgiu, Horia Mitrofan.

26   In amonte de imaginea 25, de pe Gropu cu Apa (care are mult talveg sec) mergem pe Gropu Sec (care are mult talveg cu apa), pana la Ponorul Gropului Sec. Foto: Ică Giurgiu, Ilie Boloveschi, Marian Popescu.