NOTA: tens una versió imprimible (i més detallada) aquí: https://drive.google.com/file/d/0B1FGeoYKXhOhRzNGQmQ0TGtuOTg/view?usp=sharing&resourcekey=0-EunGVGvUWJOrfyryoMpEWA
La idea és que amb 4 fórmules (som una mica ganduls, oi?) podem resoldre el cub de 3x3x3.
El sistema que explico aquí va per "corones".
1a corona:
Dono per fet que la primera corona es sap fer i per tant no hi ha necessitat d'explicar res sobre ella.
2a corona:
Per a fer la segona corona, realment la única feina a fer es col.locar 4 peces, ja que els centres son solidaris i es pot considerar que sempre estan ben col·locats. Anem a veure un parell de moviments, tot i que jo els considero només com 1, ja que son simètrics.
Primer hem de posicionar la peça a col·locar de manera que el color que ens queda al front quedi encarat amb el centre del mateix color. Espero que s'entengui veient les fotos. Després executar aquestes fórmules per posicionar la peça al seu lloc:
a' i' a i a f a' f'
a d a' d' a' f' a f
Per a començar està bé seguir les fórmules, però de seguida que agafes pràctica en aquest moviment, veus que realment no has de memoritzar res. Pensant una mica el que es fa es moure la cara superior per "allunyar" la peça de la posició a on va (si va a la dreta, girem a l'esquerra i a l'inrevés), "aixequem" el lateral de l'altre cara (si hem allunyat cap a la dreta, farem un moviment i' i si ho hem fet cap a l'esquerra farem un moviment d) i seguidament desfem els dos moviments. Si ens aturem en aquest moment veiem que hem agrupat la peça de la cantonada amb la peça de la segona corona. Si tenim domini muntant la primera corona, ja no fan falta més explicacions.
3a corona:
Per a fer aquesta última corona, primer farem la "creu" i finalment les cantonades.
Anem a fer la creu: En primer lloc, col·loquem un “edge” (una de les 4 peces “aresta”) en la seva correcta posició i orientació. Aquesta peça la ubicarem a la cara esquerra (la peça senyalada per la fletxa vermella a la imatge següent). Ara ens queda posicionar la resta d'edges (arestes), i ho podem fer amb aquest moviment:
f a d a' d' f'
És possible que ens quedin per orientar un parell d'edges. Els podem deixar ben orientats amb aquest moviment:
a2 D d' a D d' a D d'
a2 D' d a D' d a D' d
Intento donar els mínims moviments per acabar el cub. Això implica que és possible que et trobis en situacions no contemplades en els passos anteriors. La idea és que per reducció (per exemple fer uns moviments inicials per ubicar les peces en les posicions que ens facin falta per poder aplicar els moviments que tenim i sabem i desfer-los al final) podem arribar a muntar el cub només aprenent aquesta petita llista de moviments.
Ara anem a per les cantonades finals: primer les posicionem. En aquest cas, ubicarem en posició i orientació correcta una de elles de manera que ens quedi a la banda frotal/dreta (la peça marcada en vermell a la imatge següent). Per posicionar la resta tenim aquest moviment:
i' a d a' i a d' a'
Finalment per orientar les cantonades tenim aquest moviment:
a t' a' i' t' i f'
i' t i a t a' f
Es possible que en comptes de quedar-nos 2 cantonades per orientar, ens quedin 3 o 4. Per reducció i fent un parell de moviments ataiti, aconseguirem acabar el cub de rubik.
Amb una mica de pràctica es pot aconseguir això.