Peştera Căsoaia lui Ladaş, vizitabilă, o raritate în România şi în lume, Munţii Căliman / Călimani

Vasile Bouaru (Rădăuţi), Oana  Elena Hapciuc (Marginea), Ciprian Chelariu (Rădăuţi)

La si la sunt prezentate cateva forme naturale de exceptie, pesteri de mulaj in roci vulcanice. Una dintre cele mai interesante este Pestera Casoaia lui Ladas. Accesul spre ea a fost descris la paginile de mai sus.

La inceput de mai 2014 am ajuns in vecinatatea drumului de acces spre pestera. In imaginea 1 suntem la intersectia drumului E 578 care strabate Defileul Muresului cu drumul pe care urcam spre Pestera Casoaia lui Ladas. Pe hartile mai vechi localitatea din apropiere apare cu numele Androneasa. Denumirea pe care am intalnit-o pe indicatoarele este Andreneasa. Drumul care duce spre pestera este cel din stanga imaginii 1, fotografia fiind facuta inspre amonte, satul Andreneasa fiind ceva mai la vale. Am marcat cu sageata rosie o stanca vizibila din drumul asfaltat, in vecinatatea careia, ceva mai sus, se afla pestera.

extras din Traian Naum, Emil Butnaru - Muntii Caliman - Editura Sport-Turism, Bucuresti, 1989

Ne abatem pe drumul din stanga din imaginea 1 si citim cateva informatii pe un panou aflat la capatul lui (foto 2) (nu sunt indicati autorii descoperirilor si ai hartii si nici bibliografia!!!).

Pe un copac apare o sageata indicatoare (foto 3). Drumul si poteca de acces sunt marcate foarte bine. Dupa cateva sute de metri parasim drumul forestier pe care ne-am inscris si ne abatem spre dreapta, pe un dumeag care imediat mai sus devine poteca mai larga (foto 4). Toate schimbarile de directie sunt marcate corespunzator. Intalnim flori la tot pasul (foto 5, 6). Urmeaza o portiune de urcus pe langa o albie temporara; panta nu este prea mare (foto 7). Mai sus poteca paraseste aceasta albie si se abate spre dreapta (foto 8). Intalnim un copac cu tablite indicatoare (foto 9).

Ne abatem din nou spre dreapta, pe o poteca. In stanga potecii si cativa metri mai sus de ea, in sensul de urcus, este un perete stancos (foto 10). Daca vom avea curiozitatea sa urcam pana la baza lui vom observa cateva goluri in forma de tunel care aduc aminte de trunchiurile de copaci prinse in roca vulcanica (foto 11). Nu au diametrul prea mare.

Ne deplasam de-a lungul acestui perete admirand rocile vulcanice; unele din ele par sa fie trunchiuri de copac silicificate (foto 12). Iata una din aceste roci prinse in perete, vazuta de aproape (foto 13). Peretele pe la baza caruia ne deplasam are si cateva grote mai mari (foto 14).    Coboram pe langa el si ajungem la o gaura care este cotata in imaginea 15 de la cu -4 metri (foto 15). Suntem deasupra intrarii in Pestera Casoaia lui Ladas. De acolo se desprinde spre dreapta o galerie care se termina cu o iesire deasupra intrarii inferioare in pestera (foto 16). Coboram spre intrarea inferioara (foto 17) si o fotografiem din lateral (foto 18).

Patrundem in interior pe aceasta intrare de o forma neobisnuita (foto 19). Podeaua este acoperita cu un strat de nisip (foto 20). Desigur, cele mai spectaculoase sunt golurile lasate de trunchiurile de copaci peste care s-a prelins lava vulcanica (foto 21-23).

Prin unul din aceste tuburi se poate strecura un om; exista iesire in partea opusa. Cercetam atenti pestera (foto 24). Putem ajunge si in gaura de deasupra intrarii inferioare (foto 25).

Iesim la lumina si cercetam imprejurimile. Ne deplasam cativa metri pe traseul marcat. Intalnim flori de fragi (foto 26) si un interesant horn in peretele din continuarea pesterii (foto 27). Iata si alte flori, de colorit albastru intens (foto 28).

Zarim apoi, la cateva zeci de metri de pestera in care am intrat, alte goluri spre care ne deplasam (foto 29). Nu la fel de mari dar la fel de spectaculoase; pastreaza aceleasi caracteristici de portiuni cu tuneluri lasate de trunchiurile de copaci (foto 30, 31). Padurea are culoare verde specifica (foto 32). Undeva mai sus se vad straturi succesive de roca (foto 33).

Revenim la poteca principala, marcata cu punct rosu. Coboram pe aceeasi poteca pe care am urcat insa la un moment dat ne abatem usor spre stanga, catre stanca din imaginea 1, vizibila printre copaci. Muschi grosi au acaparat stancariile de aici (foto 34); flori albe sunt gata sa infrunte ploaia care sta sa vina (foto 35).

Ajungem in partea superioara a stancii amintite de unde avem un minunat punct de belvedere spre Valea Muresului si spre satul Andreneasa (foto 36). In partea cealalta a Muresului, Muntii Gurghiului se confrunta cu o furtuna puternica, cu tunete si fulgere (foto 37).